Hej alla!
Funderar på att köpa en M3 LR. Undrar lite över restvärdet efter 3 år. Såhär tänker jag finansiera köpet/lånet;
INKÖPSPRIS 651' med vinterfälg
Insats; 250'.
Klimatbonus; 70' + betalar av vinterfälgarna 22 ' när bonusen kommer.
Skuld efter klimatbonus/Insats; 300' (månad 7 av 36)
36 månader avbetalning Lån; = ca 125 000kr
SKULD efter 36 månader 184' (28% restskuld).
--Månadskostnad runt 4' plus försäkring.--
--Kör cirka 3000mil per år.--
Är det en hög restskuld för en M3 LR?
Laddplats:
Har ingen i dagsläget, dock ska föreningen bygga ut q1/q2 2022. Klarar man sig utan att kunna ladda hemma, utan enbart ute på fältet? Värt att vänta?
När man bokat bilen, går det att häva köpet och enbart förlora 1000kr? Det var vad säljaren nämnde men det låter nästan för bra för att vara sant.
Mvh
M3 LR - Tankar
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: M3 LR - Tankar
Ja, man kan ångra sig.
Ja, det funkar utan att kunna ladda hemma, men det beror på körmönster. En vanlig vecka kör jag 3 km (veckohandling) och då kan jag ladda motsvarande 8 mil. Ibland en sväng till skjutbanan (7 mil t.o.r.)
Normalt cyklar jag till jobbet, men tar jag bilen kan jag ladda där (15 mil på en dag).
Ibland ställer jag mig i närmaste köpcentrum och går hem, åter efter 3-4 timmar och då har jag laddat 20-30 mil.
Jag passerar SuC Bredden på väg till skjutbanan och då passar jag på att ladda en kvart.
Annars SuC på långresor.
Ja, det funkar utan att kunna ladda hemma, men det beror på körmönster. En vanlig vecka kör jag 3 km (veckohandling) och då kan jag ladda motsvarande 8 mil. Ibland en sväng till skjutbanan (7 mil t.o.r.)
Normalt cyklar jag till jobbet, men tar jag bilen kan jag ladda där (15 mil på en dag).
Ibland ställer jag mig i närmaste köpcentrum och går hem, åter efter 3-4 timmar och då har jag laddat 20-30 mil.
Jag passerar SuC Bredden på väg till skjutbanan och då passar jag på att ladda en kvart.
Annars SuC på långresor.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Normalt brukar ju vara ca 50% restvärde efter 3 år.
I praktiken har det varit betydligt högre hittills. Så du räknar nog väldigt lågt. Men better safe than sorry I guess…
Förövrigt, vill man så går det. Typ.
Första 9 månaderna och ca 2000 mil hade jag ingen hemmaladdning. Gick bra ändå, laddade tex när jag handlade(HPC).
I praktiken har det varit betydligt högre hittills. Så du räknar nog väldigt lågt. Men better safe than sorry I guess…
Förövrigt, vill man så går det. Typ.
Första 9 månaderna och ca 2000 mil hade jag ingen hemmaladdning. Gick bra ändå, laddade tex när jag handlade(HPC).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Om vi pratar 184k så kan jag ge dig en option på att köpa bilen betydligt dyrare om 3år.
Kan också tänka mig att betala för optionen.
Tex betala dina vinterdäck.
Tänkte om du söker någon slags garanti…
Kan också tänka mig att betala för optionen.
Tex betala dina vinterdäck.
Tänkte om du söker någon slags garanti…