Har ägt en Model S 85 2014 sedan fram till för 2 år(efter 9000 mil) sedan då jag bytte den till en Model X. Min gamla S har jag varit belåten med mest pga en enastående hantering av de fel som uppstod från Teslas sida. Bilen lämnades alltid tillbaka nytvättad ut- och invändigt och en ersättningsbil fanns alltid till hands - alltid en annan Tesla. Det var då jag fick prova en X för första gången. Jag tror att min S har haft alla standardfel utan läckage från takluckan.
Har sålt bilen vidare i familjen. Under någon uppdatering har laddningshastigheten sjunkit vilket inte är tråkigt på långresa. Bilen har gått alldeles perfekt under de sista två åren och långsam laddning märktes inte förrän i våras när det var dags för en långresa. Jo laddluckan är lite trög men det går alltid att öppna inifrån. Och sedan V3 laddarna som inte fungerar på dessa tidiga S. Men det kan Tesla uppenbart bygga om. Att kunna ha tilltång till Teslas V3-laddare kommer att bli viktigare med åldrande bil. Var ute och provade bilen för ett par dagar sedan och den tyst och vibrationsfri. Men batteriet är original och tillgänglig energi är ca 70 kWh efter 13000 mil. Så bilen har åldrats med värdighet. Den har blivit bättre med åldern med laddhastigheten som undantag.
Läste någon gång i somras att Teslaägare i Norge med tidiga MS stämt Tesla i Norge. Och Tesla blev dömda att kompensera ägarna med över 100000 kr därför att bilen inte var lika "användbar" pga plötsligt uppkommen långsam laddning. Har det hänt något i Sverige avseende kompensation till ägarna? Inte sett något. Det har varit väldigt tyst från Norge också tycker jag.
Har någon av er låtit bygga om en Tesla Model S för att bilen ska kunna ladda på V3-supercharger? Hur har det fungerat? Fick en adapter (Typ2 till CCS) levererad till min X och den är rätt trög att koppla loss. Erfarenheter?
Långsam laddning Model S V3-laddare
Moderator: Redaktion
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
Tesla säljer en adapter för CCS för 3500kr som också behöver ett besök på service center och en mjukvaruppdatering. Den ger ingen skillnad i laddhastighetmot tidigare. Men det har tydligen kommit en mjukvaru uppdatering som höjer laddhastigheten på gamla bilar eller ändrar laddkurvan kanske man ska säga. Vet inte om det påverkade 85 kWh bilar eller om det bara var 90. Jag laddar med 100-110 kW men min Model S men har inte kollat speciellt för jag tycker det gått tillräckligt fort.
Några 100 000kr kan det aldrig bli tal om, det är ju orimligt eller hur? Om man tänker en vända till så ser man hur mycket pengar det skulle bli för Tesla och hur oproportionerligt det skulle vara mot skadan på bilen. Källkritik bör tillämpas här alltså.
Några 100 000kr kan det aldrig bli tal om, det är ju orimligt eller hur? Om man tänker en vända till så ser man hur mycket pengar det skulle bli för Tesla och hur oproportionerligt det skulle vara mot skadan på bilen. Källkritik bör tillämpas här alltså.
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... 135-000-kr
Jag har sett uppgiften på flera ställen. Tyckte också att det var oskäligt mycket pengar. I artikeln i Vi Bilägare står det att det bara gäller batteriet på 85kWh. Tror inte att batteriets kapacitet är strypt. Jag har följt batteriet genom åren. Tror att 70 kWh kan vara en rimligt efter 13000 mil. Kan påpeka också att domen inte har överklagats.
Jag har sett uppgiften på flera ställen. Tyckte också att det var oskäligt mycket pengar. I artikeln i Vi Bilägare står det att det bara gäller batteriet på 85kWh. Tror inte att batteriets kapacitet är strypt. Jag har följt batteriet genom åren. Tror att 70 kWh kan vara en rimligt efter 13000 mil. Kan påpeka också att domen inte har överklagats.
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
Jag har nog sett något om rättsfallen i Norge men inte följt detta så noga.
Har en S85D 2015 och märkte rätt plötsligt minskad laddfart, antagligen i samband med en ny mjukvaruversion, för några år sen. Lite trist men inget avgörande för mig.
I våras lät jag installera v3-adaptern och fick då tillgång till en hoper nya laddstationer som enbart har CCS-kabeln (v2 har båda). Funkade kanske lite bättre också men det viktiga var för mig att andra farvägar öppnades. Kan nog ha kommit ny mjukvara under tiden som tog bort ev tidigare begränsning. Använder numera supercharger mer sällan pga minskat behov av långresor, särskilt under pandemin.
Nu är detta mer akademiskt då huvudbatteriet ändå måste bytas (på drivlinegarantin!) och det nya har avsevärt bättre prestanda -- tror det är ett "100" nedbantat till "90" genom att en modul plockats ur.
Har en S85D 2015 och märkte rätt plötsligt minskad laddfart, antagligen i samband med en ny mjukvaruversion, för några år sen. Lite trist men inget avgörande för mig.
I våras lät jag installera v3-adaptern och fick då tillgång till en hoper nya laddstationer som enbart har CCS-kabeln (v2 har båda). Funkade kanske lite bättre också men det viktiga var för mig att andra farvägar öppnades. Kan nog ha kommit ny mjukvara under tiden som tog bort ev tidigare begränsning. Använder numera supercharger mer sällan pga minskat behov av långresor, särskilt under pandemin.
Nu är detta mer akademiskt då huvudbatteriet ändå måste bytas (på drivlinegarantin!) och det nya har avsevärt bättre prestanda -- tror det är ett "100" nedbantat till "90" genom att en modul plockats ur.
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
Berätta mera om detta, vad krävs för att få göra denna typ av byte? Börjar bli mer än lovligt trött på Super-slö-charging av 85-batteriet...Lessmog skrev:Har en S85D 2015 och märkte rätt plötsligt minskad laddfart, antagligen i samband med en ny mjukvaruversion, för några år sen. Lite trist men inget avgörande för mig.
---
Nu är detta mer akademiskt då huvudbatteriet ändå måste bytas (på drivlinegarantin!) och det nya har avsevärt bättre prestanda -- tror det är ett "100" nedbantat till "90" genom att en modul plockats ur.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
Inget jag kan rekommendera!chry252 skrev:Berätta mera om detta, vad krävs för att få göra denna typ av byte? Börjar bli mer än lovligt trött på Super-slö-charging av 85-batteriet...Lessmog skrev:Har en S85D 2015 och märkte rätt plötsligt minskad laddfart, antagligen i samband med en ny mjukvaruversion, för några år sen. Lite trist men inget avgörande för mig.
---
Nu är detta mer akademiskt då huvudbatteriet ändå måste bytas (på drivlinegarantin!) och det nya har avsevärt bättre prestanda -- tror det är ett "100" nedbantat till "90" genom att en modul plockats ur.
Kortversion: Huvudbatteriet lät en dag meddela att det inte ville leka längre. Bärgning till Tesla. Väntan fem veckor (lånade grannens slängbil till handling och bibliotek m m). Efter total radiotystnad: besked att hämta bilen, ingen kostnad.
Anser inte att jag på något sätt provocerat eller utlöst skeendet. Tidens tand.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Långsam laddning Model S V3-laddare
En modul = 6,4 kWh ca
https://schilderelectric.nl/product/tes ... 0d-6-4kwh/
Borde vara en bra ersättning för det gamla
https://schilderelectric.nl/product/tes ... 0d-6-4kwh/
Borde vara en bra ersättning för det gamla
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16