Vilken lackbehandling?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Vilken lackbehandling?

Inlägg av xrayspex »

Vilken lackbehandling skulle ni rekommendera? Flera av mina tidigare bilar har jag haft Ditec på, numera finns det tydligen 4 olika Ditec... Hur är det med andra märken? Vad anser ni vara bäst?
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av steffe68 »

Hade ingen tidigare erfarenhet av lackbehandlingar, men Teslan skulle såklart tas om hand. Lämnade in hos Wellkept i Solna i Stockholm för pro-ceramic lackförsegling för ca 5000. Återbehandling efter 2 år.
Nu efter ca 15 månader är lackytan fortfarande lika hydrofobisk och skönt glatt. Biltvätt går som en dans.

Nöjd och rekommendera? Japp! :)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av TeslaRoq »

steffe68 skrev:
Hade ingen tidigare erfarenhet av lackbehandlingar, men Teslan skulle såklart tas om hand. Lämnade in hos Wellkept i Solna i Stockholm för pro-ceramic lackförsegling för ca 5000. Återbehandling efter 2 år.
Nu efter ca 15 månader är lackytan fortfarande lika hydrofobisk och skönt glatt. Biltvätt går som en dans.

Nöjd och rekommendera? Japp! :)
Bara tre månader sedan min men även jag supernöjd!

Kan vara bra komma ihåg att lånebilen är en T-Roc med manuell låda. Aldrig varit så nöjd med min Tesla som när jag fick lämna tillbaka folkvagnen haha.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av M3170 »

Ja köpte magnify coating på Tershine.se och la på den själv, var väldigt lätt och dom har videos på hur man gör. Deras flaska räcker till minst två gånger så jag tänkte lägga på varje gång jag byter till sommar/vinter hjul även om den håller längre. Mekonomen säljer deras produkter och har 10% rabatt för medlemmar ibland också.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

Testat en del olika, Ditecs har inte varit bra (även deras Ceramic Ultra). Den enda jag varit riktigt nöjd med över tid är Opti-Coat faktiskt, mycket hänger ju dock på förarbetet och Johan på Rosenbergs Inpol gör verkligen ett toppenjobb.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av taliz »

Tvätta själv och lägg på nått sprayvax. Spraya på blöt bil efter tvätt och torka av med mikrofiberduk.
Jag testade Biltemas "keramiska" sprayvax nu sist och en månad efter senaste tvätt pärlar sig vattnet forfarande.
Tar ju bokstavligen bara sekunder att lägga på och kostar en hundring för en flaska, vilket räcker till många tvättar.
Att lägga flera tusen på behandling förstår jag inte poängen med... kanske om man haft typ en LaFerrari. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av M3170 »

La på nåt dyrt lackskydd innan leverans ”tror det var Ditec” när jag köpte min nya Volvo för ca4 år sedan och tycker inte det var värt pengarna. Bättre att köpa nåt o lägga på själv. Biltemas är nog billigt och helt ok, men jag föredrar Terahine produkter som håller hög kvalitet och är en svensk produkt.

Här kan man kolla test på olika lackskydd.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Tvätta själv och lägg på nått sprayvax. Spraya på blöt bil efter tvätt och torka av med mikrofiberduk.
Jag testade Biltemas "keramiska" sprayvax nu sist och en månad efter senaste tvätt pärlar sig vattnet forfarande.
Tar ju bokstavligen bara sekunder att lägga på och kostar en hundring för en flaska, vilket räcker till många tvättar.
Att lägga flera tusen på behandling förstår jag inte poängen med... kanske om man haft typ en LaFerrari. :lol:
Har testat Biltemas (och andra), är en hel annan sak än en bra keramisk behandling som härdat mot lacken, mycket stor skillnad när man tvättar bilen t.ex. så det går mycket snabbare med en bra behandling på. Stor del av kostnaden för en behandling är ju dessutom att polera bilen så man får fram glansen och djupet i lacken.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av M3170 »

Är nog väldigt få som erbjuder polering vid en lackbehandling för ca 5000kr.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

M3170 skrev:
Är nog väldigt få som erbjuder polering vid en lackbehandling för ca 5000kr.
De flesta gör nog det, sen blir den inte lika grundlig om man betalar mer såklart. Den rekonden som Tesla skickade min behandlade bil på kostade enligt hemsidan 4000 kr och de polare den och lägger på någon behandling, sen att bilen åkte in perfekt och kom tillbaka med repor från poleringen visar ju att man får vad man betalar för. Så nu får Tesla pröjsa 15k för att jag skall få min Opti-Coat igen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av chaffis75 »

Jag kör en briljant care.. Väldigt nöjd med den, känns mycket bättre än den ditec jag haft på tidigare bil.
Haft den på båda bilarna nu och den äldre över 1 år (så ja ganska ny behandlad). Nu när de regnar lite så tvättar sig bilen nästan själv i regnet,behöver ju knappt knappt tvätta bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av jbark »

Lyfter en lite gammal tråd istället för att skapa en ny. Hämtade min 3a förra veckan och har funderat på ditec original lackbehandling, är det pengar i sjön? Jag vill ha en mer lättvättad bil men inte åka allt för långt för att få en lackbehandling. (Bor i Karlstad) Någon som har andra förslag än Ditec?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

jbark skrev:
Lyfter en lite gammal tråd istället för att skapa en ny. Hämtade min 3a förra veckan och har funderat på ditec original lackbehandling, är det pengar i sjön? Jag vill ha en mer lättvättad bil men inte åka allt för långt för att få en lackbehandling. (Bor i Karlstad) Någon som har andra förslag än Ditec?
Haft både vanlig Ditec och deras keramiska, för att ha den lätttvättad mer än en kortare tid tycker jag båda var pengar i sjön.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av jbark »

OfarligTesla skrev:
jbark skrev:
Lyfter en lite gammal tråd istället för att skapa en ny. Hämtade min 3a förra veckan och har funderat på ditec original lackbehandling, är det pengar i sjön? Jag vill ha en mer lättvättad bil men inte åka allt för långt för att få en lackbehandling. (Bor i Karlstad) Någon som har andra förslag än Ditec?
Haft både vanlig Ditec och deras keramiska, för att ha den lätttvättad mer än en kortare tid tycker jag båda var pengar i sjön.
Ok tycker avrinningsförmågan var obefintlig från fabrik. Hur länge håller ditec enligt dig? Förslag på andra som är bättre?
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av HenricL »

Hej,
Är det någon större skillnad på lacken beroende på vilken färg man väljer, tex, är det skillnad på lackkvaliteten på den röd jmf med de andra iom att den är dyrare? Om ja, har det någon påverkan på om man borde köra med lackskydd, eller liknande?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av jbark »

HenricL skrev:
Hej,
Är det någon större skillnad på lacken beroende på vilken färg man väljer, tex, är det skillnad på lackkvaliteten på den röd jmf med de andra iom att den är dyrare? Om ja, har det någon påverkan på om man borde köra med lackskydd, eller liknande?
/Henric
De handlar mer om att få den lättvättad och slippa vaxa. Det skyddar ej mer mot stenskott snarare tvärt om.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av Icerman »

Precis lagt på en Gtechniq Crystal Serum Light. Spår av lackskyddet skall finnas kvar efter 5 år, dvs UV-skyddedt är det sista som är kvar.
När det gäller avrinning avtar det med tiden och den kan man "förnya" med keramisk spray alt spraywax som man gör själv.
Avfettning mm sliter på just vattenavrinning. Har ej haft denna tidigare så jag kan ej utvärdera om bra eller inte
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av Bengt »

OptiCoat Pro från Rosenberg Inpol i Täby la jag på min Model S och det blir det på Y också.

Fem års garanti utan efterbehandling och testat av Tesla i USA.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av elvisp »

Hur är ceramic pro? Funderar på silver behandlingen.

https://www.ceramicpro.se/
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av jbark »

Bengt skrev:
OptiCoat Pro från Rosenberg Inpol i Täby la jag på min Model S och det blir det på Y också.

Fem års garanti utan efterbehandling och testat av Tesla i USA.
Lite drygt att det är 3 h bort. Vad tog de för behandlingen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

jbark skrev:
Ok tycker avrinningsförmågan var obefintlig från fabrik. Hur länge håller ditec enligt dig? Förslag på andra som är bättre?
Vanlig Direk var mer eller mindre värdelös, deras keramiska hade tappat rätt mycket av sin förmåga efter ett år.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av flamman »

jbark skrev:
Bengt skrev:
OptiCoat Pro från Rosenberg Inpol i Täby la jag på min Model S och det blir det på Y också.

Fem års garanti utan efterbehandling och testat av Tesla i USA.
Lite drygt att det är 3 h bort. Vad tog de för behandlingen?
Från 9000kr inkl moms enligt hemsidan:
https://www.rosenbergsinpol.com/behandlingar
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av HenricL »

flamman skrev:
jbark skrev:
Bengt skrev:
OptiCoat Pro från Rosenberg Inpol i Täby la jag på min Model S och det blir det på Y också.

Fem års garanti utan efterbehandling och testat av Tesla i USA.
Lite drygt att det är 3 h bort. Vad tog de för behandlingen?
Från 9000kr inkl moms enligt hemsidan:
https://www.rosenbergsinpol.com/behandlingar
Du har även Opti-Coat Gloss Coat för 6000 SEK som håller 2-3 år, i fall man ändå tänker byta efter 3 år.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av jbark »

OfarligTesla skrev:
jbark skrev:
Ok tycker avrinningsförmågan var obefintlig från fabrik. Hur länge håller ditec enligt dig? Förslag på andra som är bättre?
Vanlig Direk var mer eller mindre värdelös, deras keramiska hade tappat rätt mycket av sin förmåga efter ett år.
Ok jag hade tänkt icke keramiskt hos dem. Lutar nog åt att jag avstår all typ av behandling om ni inte tycker att det ger så mycket.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken lackbehandling?

Inlägg av OfarligTesla »

jbark skrev:

Ok jag hade tänkt icke keramiskt hos dem. Lutar nog åt att jag avstår all typ av behandling om ni inte tycker att det ger så mycket.
Behandling ger jättemycket det är inte det som sägs, men alla är inte likvärdiga. En icke-keramisk är iaf enligt mig mer eller mindre meningslös utan då kan man lika gärna vaxa bilen då och då istället, sedan har i var fall jag upplevt att det är skillnad på de keramiska också.
Skriv svar