Ska du uppgradera till ludicrous?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ska du uppgradera till ludicrous?

Ja
6
10%
Jag har inte bestämt mig än.
11
19%
Nej
2
3%
Jag har ingen P85D :(
39
67%
 
Antal röster: 58

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Med anledning av diskussionerna i andra trådar så blev jag lite fundersam på hur ni andra resonerar.
Det kostar ju en hel del, och som jag förstår det det är förhållandevis liten skillnad på accelerationen?
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
Med anledning av diskussionerna i andra trådar så blev jag lite fundersam på hur ni andra resonerar.
Det kostar ju en hel del, och som jag förstår det det är förhållandevis liten skillnad på accelerationen?
Sjukt snygg bild förresten :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Sorry råkade skriva p90d ovan.
Ändrat till p85d nu.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Martinen skrev:
Med anledning av diskussionerna i andra trådar så blev jag lite fundersam på hur ni andra resonerar.
Det kostar ju en hel del, och som jag förstår det det är förhållandevis liten skillnad på accelerationen?
Sjukt snygg bild förresten :)

Tack. Du är nog den första som kommenterat det.
Jag la ett inlägg i min presentationstråd, med lite förklarande text, men ingen reagerade. :D
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Segelflygaren »

Hade tänkt uppgradera, men eftersom skillnaden är så liten så känns det korkat att uppgradera.
Det är trots det troligt att jag uppdaterar, vilket säger en del om Teslaberoendet...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
Hade tänkt uppgradera, men eftersom skillnaden är så liten så känns det korkat att uppgradera.
Det är trots det troligt att jag uppdaterar, vilket säger en del om Teslaberoendet...
Ja det känns lite bortkastat alltså.
Dyrt och ökar ju även förmånsvärde.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Segelflygaren »

Martinen skrev:
Segelflygaren skrev:
Hade tänkt uppgradera, men eftersom skillnaden är så liten så känns det korkat att uppgradera.
Det är trots det troligt att jag uppdaterar, vilket säger en del om Teslaberoendet...
Ja det känns lite bortkastat alltså.
Dyrt och ökar ju även förmånsvärde.
Att byta säkring kan väl ändå inte höja förmånsvärdet :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Herr X »

Läste lite på FB om hur andra P85D-ägare resonerar och det ser inte ut som att särskilt många ska uppdatera nu när priset blev känt. Det betyder att normen för framtida prissättning av P85D inte kommer vara baserad på att alla har L, utan tvärt om kommer det finnas ett litet utbud av L-bilar som kommer att gå för ett lite högre belopp än övriga.
Min oro var tidigare att alla skulle uppgradera och det skulle vara svårt att i framtiden sälja en P85D utan L.
Är egentligen inte särskilt intresserad av mer acceleration än jag redan har, och därför blev beslutet att inte uppgradera enkelt.

Det blev dessutom mycket dyrare än jag trott och jag tycker inte att det är värt det. När man kommer upp närmare 100 000 så är det (iallafall för mig) kännbart. Har andra hål att stoppa pengar i.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Ja funderingen är hur det kommer påverka andrahandsvärdet.
Om man ar igen pengarna vid en försäljning så kan man ju leva med det.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Ja funderingen är hur det kommer påverka andrahandsvärdet.
Om man ar igen pengarna vid en försäljning så kan man ju leva med det.
Med tanke på vad det kostar att uppgradera tror jag inte att du får tillbaka någon stor del av de pengarna. På andrahandsmarknaden kommer ett fåtal bilar ha L, och marknaden kommer bestämma vad L är värt. Gissar att en beg. P85D med L går för 15-20k mer än vanliga P85D om 3 år. Isåfall har du förlorat mellan 60 och 65 000kr på att uppgradera.

Det hade varit helt annorlunda om du hade suttit med en ouppgraderad bil om 3 år i ett scenario där alla andra uppgraderat. Då hade det varit svårare att sälja din bil, och du hade riskerat att få acceptera ett pris som är betydligt lägre än P85DL.

Dessutom:
P85DL kommer inte vara den bästa bilen från den här generationen Tesla - den lilla klick som vill ha den bästa bilen kommer se efter P90DL.

Detta är en uppgradering som man gör om man verkligen har lust att ha de extra 0.3 sekunderna i acceleration.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av mjwahl »

En lud p85d kommer alltid säljes före en vanlig p85d allt annat lika. Värdetappet på luduppgraderingen kommer dock vara något större än på vanliga teslabilar andrahandprissutveckling. Om det är vettigt med luduppgradering har att göra vad man tror om utbudet av p85d, ludp85d och p90lud och p90 och hur din bil konkurrerar på den marknaden när är dags att sälja.

En Luduppgradering är en fråga om kul medan man äger bilen. Ska man äga bilen i ytterligare 3 år då är det 13500 per år om vi räknar med att den behåller knappt 50 % i värde efter 3 år. Inte mycket att snacka om gör en bil på 1,3 -1,5 miljoner.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Segelflygaren »

mjwahl skrev:
En lud p85d kommer alltid säljes före en vanlig p85d allt annat lika. Värdetappet på luduppgraderingen kommer dock vara något större än på vanliga teslabilar andrahandprissutveckling. Om det är vettigt med luduppgradering har att göra vad man tror om utbudet av p85d, ludp85d och p90lud och p90 och hur din bil konkurrerar på den marknaden när är dags att sälja.

En Luduppgradering är en fråga om kul medan man äger bilen. Ska man äga bilen i ytterligare 3 år då är det 13500 per år om vi räknar med att den behåller knappt 50 % i värde efter 3 år. Inte mycket att snacka om gör en bil på 1,3 -1,5 miljoner.

Är det någon som frågat vad som händer med Teslas garanterade restvärde vid en uppdatering? Justeras det upp med halva uppdateringskostnaden?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
mjwahl skrev:
En lud p85d kommer alltid säljes före en vanlig p85d allt annat lika. Värdetappet på luduppgraderingen kommer dock vara något större än på vanliga teslabilar andrahandprissutveckling. Om det är vettigt med luduppgradering har att göra vad man tror om utbudet av p85d, ludp85d och p90lud och p90 och hur din bil konkurrerar på den marknaden när är dags att sälja.

En Luduppgradering är en fråga om kul medan man äger bilen. Ska man äga bilen i ytterligare 3 år då är det 13500 per år om vi räknar med att den behåller knappt 50 % i värde efter 3 år. Inte mycket att snacka om gör en bil på 1,3 -1,5 miljoner.

Är det någon som frågat vad som händer med Teslas garanterade restvärde vid en uppdatering? Justeras det upp med halva uppdateringskostnaden?
Jag har inte hört nått, men det borde ju påverka nått i alla fall.

Ingen som säger röstat nej, men bara 2 st ja.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Andrahandsvärdet kommer kanske bero på Hur många som uppgraderar. Sen påverkar det säker av hur många p90D med ludicrous det finns. Dom kommer ju säkert logga högre än p85d med ludicrous.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Telsa »

Fast alla P90D borde ha Ludicrous? Verkar helt meningslöst att inte välja det.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av johani »

Det har varit planen sedan jag först fick höra talas om det, en starkt bidragande faktor har varit hur det skulle påverka andrahandsvärdet.

Om det nu visar sig att inte så många kommer att göra uppgraderingen försvinner ju det argumentet litegrann...

Men jag kommer ändå att göra den, av samma anledning som att jag valde P85D istället för 85D :D
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Segelflygaren »

johani skrev:
Det har varit planen sedan jag först fick höra talas om det, en starkt bidragande faktor har varit hur det skulle påverka andrahandsvärdet.

Om det nu visar sig att inte så många kommer att göra uppgraderingen försvinner ju det argumentet litegrann...

Men jag kommer ändå att göra den, av samma anledning som att jag valde P85D istället för 85D :D
Jo, men det känns ju rätt dumt att lägga över 80 tkr, om man sedan inte märker någon skillnad.
Man kan ju tänka sig att det kommer att bli större skillnad i framtida uppdateringar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Telsa skrev:
Fast alla P90D borde ha Ludicrous? Verkar helt meningslöst att inte välja det.

Ja det handlar ju om ytterligare 100 k, så det är ju inte helt konstigt om nån väljer bort det.
Jag skulle vilja provköra innan jag bestämmer mig. Helst inte på en svensk väg.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
johani skrev:
Det har varit planen sedan jag först fick höra talas om det, en starkt bidragande faktor har varit hur det skulle påverka andrahandsvärdet.

Om det nu visar sig att inte så många kommer att göra uppgraderingen försvinner ju det argumentet litegrann...

Men jag kommer ändå att göra den, av samma anledning som att jag valde P85D istället för 85D :D
Jo, men det känns ju rätt dumt att lägga över 80 tkr, om man sedan inte märker någon skillnad.
Man kan ju tänka sig att det kommer att bli större skillnad i framtida uppdateringar.
Där har du en annan poäng.
Tänk om man uppgraderar nu och sen kommer det en annan uppgradering om 6 månader.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Telsa »

Fast man väljer väl P-versionen om man vill ha det allra snabbaste tänkte jag. Vanliga 90D är ju väldigt snabb redan den. Och att då betala extra för P men inte ta L verkar lite ologiskt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av mjwahl »

Tänk om det kommer en mjukvaruuppdatering om 6 månader som förutsätter hårdvaran i ludicrousuppgraderingen? Då blir man oglad om man inte har uppgraderat idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Herr X »

mjwahl skrev:
Tänk om det kommer en mjukvaruuppdatering om 6 månader som förutsätter hårdvaran i ludicrousuppgraderingen? Då blir man oglad om man inte har uppgraderat idag.
Sant - eller så kommer det en uppdatering som pushar tiderna för P85D utan L så att skillnaden blir marginell mellan L och inte L.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av mjwahl »

Herr X skrev:
mjwahl skrev:
Tänk om det kommer en mjukvaruuppdatering om 6 månader som förutsätter hårdvaran i ludicrousuppgraderingen? Då blir man oglad om man inte har uppgraderat idag.
Sant - eller så kommer det en uppdatering som pushar tiderna för P85D utan L så att skillnaden blir marginell mellan L och inte L.
Då har man iallafall det speciella emblemet på bakluckan med understruken modellbeteckning att glädja dig åt. Det är värt lite grann..
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av danni »

Segelflygaren skrev:
mjwahl skrev:
En lud p85d kommer alltid säljes före en vanlig p85d allt annat lika. Värdetappet på luduppgraderingen kommer dock vara något större än på vanliga teslabilar andrahandprissutveckling. Om det är vettigt med luduppgradering har att göra vad man tror om utbudet av p85d, ludp85d och p90lud och p90 och hur din bil konkurrerar på den marknaden när är dags att sälja.

En Luduppgradering är en fråga om kul medan man äger bilen. Ska man äga bilen i ytterligare 3 år då är det 13500 per år om vi räknar med att den behåller knappt 50 % i värde efter 3 år. Inte mycket att snacka om gör en bil på 1,3 -1,5 miljoner.

Är det någon som frågat vad som händer med Teslas garanterade restvärde vid en uppdatering? Justeras det upp med halva uppdateringskostnaden?
Informationen jag fick när jag frågade om att beställa autopilot i efterhand är att restvärdesgarantin bara gäller sånt man köpte i samband med nybeställningen, och inget man köper till i efterhand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska du uppgradera till ludicrous?

Inlägg av Herr X »

mjwahl skrev:
Då har man iallafall det speciella emblemet på bakluckan med understruken modellbeteckning att glädja dig åt. Det är värt lite grann..
Kan köpas från Kina för $2.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar