Hej.
Sitter och funderar på att skaffa en Tesla S 60.
Läser och försöker hitta så mycket info som möjligt då detta är en helt ny värld. Jag hittar inget om hur man på smidigt sätt i bilens system kan utläsa "batteri hälsan" på en Tesla? Går det eller måste extern dator/apparat kopplas in?
Sen har jag försökt kolla upp service historik via Tesla. Där få man nobben direkt de hänvisar till GDPR lagen (skumt då det är ett fordon och inget som berör personuppgifter)Det gör att man kan absolut inte undersöka vad som är gjort på en bil för låt säga 350-450 000kr och det verkar accepteras?
Jag börjar mer och mer få kalla fötter kring att köpa en tesla. Man köper ju grisen i säcken enl mig om man inte kan kolla upp vitala delar enl ett protokoll. Eller smidigt kunna se hur ett batteri mår efter 5-6år som kostar som att utföra ett motorbyte på en 5-6 år gammal bil.
Hur har ni gjort som köpt er en begagnad Tesla?
Mvh
Service historik/bok?
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Service historik/bok?
Hej hej.
Teslas garanti påverkas ej av service samt det är nästan obefintlig med servicepunkter på Teslas bilar då dom är elbilar. Många av dom andra traditionella biltillverkarena har kvar service på sina elfordon men det är mest för att mjölk konsumenterna på cash som jag ser det.
Kolla en bil med garanti är mitt tips om du inte vill åka på oförutsedda stora utgifter (du får ju dessutom 70tkr av staten om du köper ny elbil idag vilket gör andrahandsvärdet bra).
Kört över 10000mil idag med Model 3 (LR AWD från 19) och lagt under 3000sek på el (Uppladdning.nu har massa ställen där du laddar gratis) samt 5000sek för en trasig länkarm utanför garantin och ca500sek i servicekostnad (kupéfilter, torkarblad, spolarvätska).
Per mil (ca 15sek totalt alla kostnader) är detta den billigaste bil jag haft någonsin (den är faktiskt billigare än min tidigare rostiga trötta gamla Renault Mégane 1.6 från 97 som jag betalde kontant).
Detta ovan samt tillgång till SuC-Nätverket mm gör att Teslas bilar har bra andrahandsvärde.
MVH
Teslas garanti påverkas ej av service samt det är nästan obefintlig med servicepunkter på Teslas bilar då dom är elbilar. Många av dom andra traditionella biltillverkarena har kvar service på sina elfordon men det är mest för att mjölk konsumenterna på cash som jag ser det.
Kolla en bil med garanti är mitt tips om du inte vill åka på oförutsedda stora utgifter (du får ju dessutom 70tkr av staten om du köper ny elbil idag vilket gör andrahandsvärdet bra).
Kört över 10000mil idag med Model 3 (LR AWD från 19) och lagt under 3000sek på el (Uppladdning.nu har massa ställen där du laddar gratis) samt 5000sek för en trasig länkarm utanför garantin och ca500sek i servicekostnad (kupéfilter, torkarblad, spolarvätska).
Per mil (ca 15sek totalt alla kostnader) är detta den billigaste bil jag haft någonsin (den är faktiskt billigare än min tidigare rostiga trötta gamla Renault Mégane 1.6 från 97 som jag betalde kontant).
Detta ovan samt tillgång till SuC-Nätverket mm gör att Teslas bilar har bra andrahandsvärde.
MVH
Servicen påverkar inte batteriet ändå. "Hälsan" är väl återstående kapacitet? Det kan du ju kolla om du vill men de flesta tappar ungefär lika mycket.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
När jag köpte min första Tesla, som var begagnad och såld av Tesla, så tog jag en taxi till Trosta (där Tesla har utlämningsplats för sina bilar) och hämtade ut en begagnad Model S 90D för ett par år sedan. Hade aldrig kört en Tesla tidigare och kände inte till det här forumet, men hade av en slump läst en artikel som meddelade "Teslas batterier slutar åldras?" (skriven av vår egen forum-gud Tibor) och den övertygade mig om att ta steget att köpa en bil som gått exakt 14999 mil utan att ha en aning om i stort sett någonting för 550k.
Håller med om att batteridegradering osv på en begagnad bil är ett lotteri och idag skulle jag nog vara mer försiktig.
Mitt enklaste tips till någon som köper begagnad Tesla är att ta bilen till en supercharger och 1.) för det första se att den laddar 2.) för det andra maxa ut laddningen för att se hur mycket som går i. 3.) Under tiden får ni kanske även en trevlig pratstund tillsammans i bilen om servicehistorik som du kan ta del av från Tesla-kontot som försäljaren kan logga in på på sin mobil när ni ändå sitter tillsammans.
Detta skulle i alla fall jag ha som grundkrav innan jag slantar upp för att avsluta köpet. Förutsätter även att övriga hygienfaktorer som att kolla svaga punkter på modellen du ska köpa samt tidigare ägare och ifall bilen är behäftad med lån etc utförts innan.
Håller med om att batteridegradering osv på en begagnad bil är ett lotteri och idag skulle jag nog vara mer försiktig.
Mitt enklaste tips till någon som köper begagnad Tesla är att ta bilen till en supercharger och 1.) för det första se att den laddar 2.) för det andra maxa ut laddningen för att se hur mycket som går i. 3.) Under tiden får ni kanske även en trevlig pratstund tillsammans i bilen om servicehistorik som du kan ta del av från Tesla-kontot som försäljaren kan logga in på på sin mobil när ni ändå sitter tillsammans.
Detta skulle i alla fall jag ha som grundkrav innan jag slantar upp för att avsluta köpet. Förutsätter även att övriga hygienfaktorer som att kolla svaga punkter på modellen du ska köpa samt tidigare ägare och ifall bilen är behäftad med lån etc utförts innan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Ett sätt att få reda på lite mer är att skaffa tex scan my tesla där man kan läsa av canbusdata. Det finns väldigt mycket information om tex batteriet där, så med en sådan lösning borde man kunna vara hyffsat trygg för sånt som går upptäcka just nu om tex batteriet.
Det krävet förstås att man sätter sig in lite men det måste man nog göra ändå om man ska kunna göra ett tryggt köp.
Generellt behöver man nog inte oroa sig så länge man är innanför batterigarantin vilket de flesta bilarna sannolikt är.
Det krävet förstås att man sätter sig in lite men det måste man nog göra ändå om man ska kunna göra ett tryggt köp.
Generellt behöver man nog inte oroa sig så länge man är innanför batterigarantin vilket de flesta bilarna sannolikt är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5