Tips på lättrullande däck.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Tips på lättrullande däck.

Inlägg av Robertrimmevik »

Tänker att alla märken är intresserad av det så jag skapar en tråd för alla.

Ska byta däck på min e-tron. Lättrullande 21tums är mitt önskemål. Tips på detta. Pris ej relevant.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av Robertrimmevik »

Besvarar mig själv. Enligt däckförsäljaren finns inte bättre än B på rullmotstånd i den dimensionen.
Någon som vet vilket däckmärke som presterar bra?
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av PEHO »

Jag har provat lägga på Landsail 20” nu på en modell x 2020 och upplever att den rullar lättare och tystare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av fth »

PEHO skrev:
Jag har provat lägga på Landsail 20” nu på en modell x 2020 och upplever att den rullar lättare och tystare.
Jag har kört Landsail på min X90 i snart fem år nu, mycket nöjd med både ljudnivå och förbrukning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
Besvarar mig själv. Enligt däckförsäljaren finns inte bättre än B på rullmotstånd i den dimensionen.
Någon som vet vilket däckmärke som presterar bra?
Som jag skrev i e-trontråden hade ju Hankook tagit fram ett EV-SUV däck för att hantera specifika krav för elbilar. Lägre rullmotstånd, lägre ljudnivå då däcksljud är större del av oljudet än ICE samt även lite hårdare och färre sajpningar då det inte behövs lika mycket på tung bil. Låt ju perfekt för en e-tron som är så tung. Däcken presterade avsevärt bättre på den än motsvarande Hankoon suv. Letade själv efter 21” men hittade inte. Hur det står sig mot andra märken vet jag inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på lättrullande däck.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Robertrimmevik skrev:
Tänker att alla märken är intresserad av det så jag skapar en tråd för alla.

Ska byta däck på min e-tron. Lättrullande 21tums är mitt önskemål. Tips på detta. Pris ej relevant.
dackonline.se brukar ha rullmotståndsindex (samt våtgreppsindex och ljudnivå) på samtliga däck i sitt sortiment (dock kanske inte riktigt alla...).

Sen om det stämmer kan jag ju inte garantera. Vet inte – eller har inte brytt mig om att kolla upp – hur man dubbelkollar det...

Min upplevelse är även att de har bra (bäst?) priser utifrån ~5-6 års bilägande av gasdrivna VW Passat kombi och gasdrivna VW Golf kombi. Har köpt kvalitetsdäck med bra rullmotståndsindex och våtgreppsindex både med och utan fälgar (Pirelli, Michelin och Nokian).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar