Nu är det Yoke ratt som gäller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Zalman3 »

Toyota.
original-1.jpg


Volkswagen
Screenshot_20210908-103727_YouTube.jpg


Mercedes
Screenshot_20210908-103703_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Peter Andersson »

Känns som alla tror att de måste kopiera Tesla.
Visar med all önskvärd tydlighet hur fega de traditionella biltillverkarna är.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Esterox »

Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Bjelke »

Allt ovan är väl koncept-bilar men visst får man en konstig magkänsla av det (nej jag tror
inte ett smack på F1-prylar i bilar som ska köras på vanliga vägar…typ…)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Maw »

Peter Andersson skrev:
Känns som alla tror att de måste kopiera Tesla.
Visar med all önskvärd tydlighet hur fega de traditionella biltillverkarna är.
Nu var ju ifs VW före Tesla med att visa upp Yoke och det har välbfunnits i motorsportvärlden en tid.. så det är väl snarare Tesla som kopierar andra om det skett kopiering? ;)

Däremot är det nog bara Tesla som vakt att utrusta personbilar i priduktion med Yoke och det kanske inte var så smart så länge bilarna inte är självkörande. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Zalman3 »

Esterox skrev:
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.

Men jag blir oroad över Europeisk bilindustri, hur ryggradslösa man är.

Känns som både Tesla och Kineser är mera fria i tanken och vågar ta ut svängarna mera.

Fossilbilsförsäljaren:
Visserligen har vår elbil litet batteri, laddar långsamt och har hög förbrukning.
Men du får med en Yokeratt i alla fall!
:shock: :? :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar som vi kommit fram till 'Kampen om Ratten'...

Och gissar att det bara är de som har möjlighet att köpa nya bilar med viss regelbundenhet som kommer kunna delta i den.

Blir väl typ BMW/Mini, Porsche, Jaguar, Mazda, Alfa, Honda och Nissan som kommer hålla ut längst. Kanske Peugeot och Renault med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 549
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av wheels »

Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Esterox skrev:
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.

Men jag blir oroad över Europeisk bilindustri, hur ryggradslösa man är.

Känns som både Tesla och Kineser är mera fria i tanken och vågar ta ut svängarna mera.

Fossilbilsförsäljaren:
Visserligen har vår elbil litet batteri, laddar långsamt och har hög förbrukning.
Men du får med en Yokeratt i alla fall!
:shock: :? :lol:

Kan du visa nån bild på en produktionsbil som har yoke då? Det där är bara konceptbilar. Där har det väl förekommit yoke före Tesla?

Kineser fria i tanken... Ja du. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).

Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Teslaspolen »

Och det är fult som stryk i samtliga renderingar. :?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av SwedishAdvocate »



Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:

Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...

Model S är helt död för mig. Inte enbart pga yoke men det är en stor del i det hela.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av DanneLKPG »

SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
wheels skrev:
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).

Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar. En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av infelicitas »

iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Jordad »

DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av iAkita »

Nicke Nyfiken skrev:
iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:
Oj, så han föredrar en separat spak där man måste ta handen från ratten för att justera hastigheten när den adaptiva farthållaren är påslagen? Det är inte lätt att tillfredställa alla, själv skulle jag välja bort Enyaq av enbart den anledningen! Så du har nog rätt i att det snarare är individuella preferenser som avgör vad man tycker om det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Nicke Nyfiken »

infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Tesla försöker inte lösa ett problem som inte finns. Uppmärksamhet är det enda man vill åstadkomma med en yoke.

Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Har du aldrig kört i stan? Man vrider mer än ett halvt rattutslag varje gång man svänger runt ett gathörn.

Problemet är att man inte kan välja ratt på Model S ännu. Tror dock att det kommer framöver.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Det gamla gråa tråkiga fungerar. Sen är det väl egentligen inte ratten det är fel på (kan ju diskuteras) utan implementeringen. Man har ersatt en hel ratt med en halv utan att göra nödvändiga förändringar för att det ska komma upp i samma nivå som det man ersatt. Hade den haft variabel styrning så är jag säker på att ratten fått ett annat mottagande.

Men om man bortser från ratten. Vad var han överdrivet kritisk om? Tycker han var väldigt saklig och påläst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.

Ja, usch för en gammal grå och trist rund ratt... Tyckte Saab redan på 90-talet

https://driving.ca/features/feature-sto ... -ever-seen
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Inlägg av Gargamel »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?

12-very-real-short-people-struggles-that-all-cute-sized-malaysians-will-know-world-of-buzz-18.jpg
Skriv svar