Hur mäts kWh-status i en Tesla
Moderator: Redaktion
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Hur mäts kWh-status i en Tesla
Hej. Är det någon som vet hur detektering av kvarvarande batterikapacitet sker i Teslas bilbatterier. Mäter man en eller flera cellspänningar? Håller man koll på distans och belastning sen senaste laddningstillfället? Eller är det andra metoder? Att bara mäta batterispänning känns inte tillräckligt enligt min mening.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Jag vet inte om Teslas BMS-algoritmer är allmänt tillgängliga, men jag skulle gissa på ”all of the above, and then some”.
Jag är rätt säker på att Tesla ligger i framkanten vad gäller det mesta som har med batterier att göra. Min erfarenhet är också att bilen är väldigt bra på att uppskatta räckvidd.
Det är också väldigt lätt att själv justera förbrukningen, den står i nära direkt proportion till hur tung högerfot du har.
/fth
Jag är rätt säker på att Tesla ligger i framkanten vad gäller det mesta som har med batterier att göra. Min erfarenhet är också att bilen är väldigt bra på att uppskatta räckvidd.
Det är också väldigt lätt att själv justera förbrukningen, den står i nära direkt proportion till hur tung högerfot du har.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Litiumjon batterier kan man inte riktigt mäta laddnivå på. Samma utspänning förutom precis nära 0% och 100%.
Vid laddning kan man mer hålla koll, iaf över 60% laddnivå för där börjar batteriets inre motstånd växa.
Så Tesla och andra elbilar tar reda på laddnivå vid laddning och kör sedan på död räkning, håller reda på distans och belastning under färd.
Vid laddning kan man mer hålla koll, iaf över 60% laddnivå för där börjar batteriets inre motstånd växa.
Så Tesla och andra elbilar tar reda på laddnivå vid laddning och kör sedan på död räkning, håller reda på distans och belastning under färd.
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Här är en video som beskriver det enkelt och pedagogiskt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
iAkita skrev:Här är en video som beskriver det enkelt och pedagogiskt.
Ok tack. Bra video. Batteristatus (Battery fuel gaugeing) är inte helt lätt, det minns jag från att ha jobbat med både batterier till ubåtar och mobiltelefoner. I videon förklaras att man för Li-jonbatterier mäter antalet amperetimmar som förbrukas (= energi som tas ur batteriet) genom att integrera strömkurvan över tiden. Man håller också koll på cellspänningen under strömmätningen. Spänningen avtar med urladdningen och inte bara strömuttaget (Ah) är intressant utan även vid vilken spänning som strömmen tas ut. Detta ger effekten. Effektuttag över tid ger ju kilowattimmar. Och så lite smart algoritm på det. Ska kolla lite närmre...
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Knepigt med en sensor per battericell när man kör cylindriska som Tesla, men för andra typer kanske det här är en lösning:TiborBlomhall skrev:Litiumjon batterier kan man inte riktigt mäta laddnivå på. Samma utspänning förutom precis nära 0% och 100%.
Vid laddning kan man mer hålla koll, iaf över 60% laddnivå för där börjar batteriets inre motstånd växa.
Så Tesla och andra elbilar tar reda på laddnivå vid laddning och kör sedan på död räkning, håller reda på distans och belastning under färd.
https://www.insplorion.com/sv/battery-sensor/
Man har alltså stoppat in en smal fiberoptisk kabel i cellen:
"Insplorions batterisensor möjliggör effektivare användning av batterier, vilket resulterar i ökad tillgänglig energi, minskad explosionsrisk och en längre batteritid.
Detta möjliggörs genom att mäta laddningstillstånd (SoC), hälsotillstånd (SoH) och temperatur inuti cellen. Vår banbrytande teknik kan ge en radikal förbättring av avancerad batteriövervakning. Att gå från osäkra uppskattningar baserade på yttre mätning av spänning, ström och temperatur till exakta mätningar inifrån cellerna, gör det möjligt att använda upp till 50% mer av den tillgängliga energin [1] och att öka laddningshastigheten med upp till 23% [2] utan att riskera att skada på batteriet."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!