Hej
Ska snart få min Enyaq IV 80 (bakhjulsdrift) och kikar lite på vinterhjul som jag vill köpa själv och inte via Skoda. Tycker dom är dyra där...
Jag vill helst ha 18 eller 19 tum, gillar inte stora fälgar. Enligt bythjul osv så funkar 18 tum men jag hittar ingen info ang detta från Skoda. Och säljaren lät väldigt osäker när han sa att 19 är det minsta. Någon som vet?
Oavsett 18 eller 19. Är det något speciellt att tänka på? Förstått att storleken påverkar räckvidd men är det någon märkbar skillnad fälgform? Spelar dubb eller friktion någon roll?
Bor i Stockholm och vintertid åker vi en hel del till Kungsberget och ev Åre. Min erfarenhet är att dubb är ett måste där så siktar på dubbdäck om det inte är jätteskillnad jämfört med friktion. Tänkte Goodyear ultra Grip ice arctic eller Nokian hakkapeliitta.
Rekommenderat är 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak om jag inte minns fel. Kollar man på bythjul och 18 tum så är det endast 235/60 R18 som finns som alternativ.
Vinterhjul (Enyaq IV 80)
Moderator: Redaktion
Re: Vinterhjul (Enyaq IV 80)
235/60 blir ju rätt på 18", då får man samma rullomkrets.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Måste funka med bromsok och sånt också.taliz skrev:235/60 blir ju rätt på 18", då får man samma rullomkrets.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Såg ett inlägg i Facebookgruppen för Skoda Enyaq, där en hade köpt vinterdäck på 18 tums fälgar och 235 både fram och bak. Han ansåg att det funkade. Kolla i den gruppen.
Tusen tack för snabba svar! Ska be någon kolla gruppen på FB. Har inte FB själv
Finns det något sagt generellt för dubb/friktion/mönster på fälg osv vad gäller räckvidd?

Finns det något sagt generellt för dubb/friktion/mönster på fälg osv vad gäller räckvidd?
Mm men AFAIK är det samma nav och bromsar etc som ID3, och där är 18” original.joel80 skrev:Måste funka med bromsok och sånt också.taliz skrev:235/60 blir ju rätt på 18", då får man samma rullomkrets.
Det som skiljer är att däcken är bredare och har högre profil på Enyaq, Q4 och ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas