Restid Stockholm-Malmö

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Restid Stockholm-Malmö

Inlägg av bladh »

Har tidigare nästan uteslutande tagit flyget vid resor till Stockholm.
Men, numera känns det mer aktuellt att ta bilen av någon anledning, hrm... :roll:
Vad ska man räkna med för restid? Ser fram emot laddstopp på Toftaholm. ;)
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Re: Restid Stockholm-Malmö

Inlägg av Fuelman »

Laddade själv Toftaholm och sedan fullt Ödeshög (lunch). Fungerade fint till Stockholm med S85. Om du skulle behöva Silleskrog, se separat tråd om smitväg.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Har kört ett antal gånger nu, och kan inte säga exakt hur lång tid det tar, men räkna med totalt ca en timme mer än vanligt för laddning mm.
Det beror såklart på hur mycket man vill ha r man är framme.
Jag brukar stanna lite längre vid sillekrog så slipper jag ladda när jag är i Stockholm.
Annars ska man försöka planera laddningen så att man är tom när man kommer fram till Superchargern.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Sillekrog behövs väl mest om du inte har möjlighet att ladda i Stockholm. Annars duger som sagt Toftaholm och Sillekrog fint. Det är kanske 10-15 minuters omväg att köra till Toftaholm jämfört med hur det vore att blåsa vidare på E4. Det tar nog drygt sju timmar, vill jag minnas från i somras, om du inte har jättetung fot och beroende på vart du ska i Stockholm.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Ok, tack för all info!
Läste om miljön och atmosfären på Toftaholm här på forumet. Verkar vara härlig miljö där. Blev nyfiken och det kan bli en bidragande anledning till att ta bilen. Fast jag lär väl vara där innan kl 6 på morgonen om tidplanen ska hålla när jag kör upp.
Genvägen vid Sillekrog har jag också läst om. Verkar väldigt klokt att använda den när man kommer söderifrån.
Jag ska hela vägen in i stan, i första hand Slussen.
Men, hmm, +7 timmar av produktiv tid iväg från datorn. Tåget tar 4,5 tim och jag kan jobba under tiden. Fast, då får jag inte köra min underbara bil.
Attans! Det blir till att grubbla några varv till då. :roll:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tåget är typ lika snabbt som flyget om du bor i Malmö och ska in till centrala Stockholm eftersom man behövde ha typ en timme på flygplatsen och 40min mellan flygplatsen och city på båda ställena. 3h20min typ och då hinner man inte ta det lugnt och jobba. Autopiloten kanske släpps innan hemresa och då kan du jobba på vägen hem ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

bladh skrev:
Tåget tar 4,5 tim
I teorin...
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

TiborBlomhall skrev:
bladh skrev:
Tåget tar 4,5 tim
I teorin...
Jo, teoretiskt värde.
Men, jag får ställa det mot 7h i bilen. Delvis också teoretiskt kan man tänka, beroende på trafik/köer in i vår kära huvudstad.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

apkungen skrev:
man behövde ha typ en timme på flygplatsen och 40min mellan flygplatsen och city på båda ställena.
Fast flygplatsen man landar på brukar ju gå bra mycket snabbare än en timme. Att vara ute efter 10-15 minuter är väl inte ovanligt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

0:40+1+1+0:40=3:20. Total tid på flygplatserna räknad till 1 timme. Flygtid ca 1 timme.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag åkte från Jönköpingstrakten ner till Kastrup och tillbaka för att sedan fortsätta till Hufvudstaden, allt på samma dag, och kom i tid för att jobba kvällspasset. Fungerade bra :D . Laddar Du på Toftaholm (vilket är varmt rekommenderat!) blir det nog lite tight ända tills Sillekrog, så en kort påfyllning vid Ödeshög borde Du nog tänka på. Trevlig resa!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Telsa skrev:
apkungen skrev:
man behövde ha typ en timme på flygplatsen och 40min mellan flygplatsen och city på båda ställena.
Fast flygplatsen man landar på brukar ju gå bra mycket snabbare än en timme. Att vara ute efter 10-15 minuter är väl inte ovanligt.
Ute ja, men det har jag inte ens räknat med. Jag räknade bara med resa till flygplatsen, resa från flygplatsen och att vara där en timme innan avgång. om man också ska räkna med att komma ut från flygplatsen så är det ytterligare en kvart.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det snabbaste sättet (speciellt om du har en 85D) är att åka direkt till ödeshög 35mil. Ladda där i 20min, vidare till sille krog (kom ihåg genvägen), ladda 10min och vidare till stockholm. Dvs endast drygt 30min extra utöver restid = 6:30 fast då missar du det trevliga toftaholm :(
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Hmm, det är ju en variant.
Om jag starter full-laddad hemifrån bör det funka till Ödeshög. Kan inte stå på något värst då, men sparar istället tid på ett ladd-stopp. Även om det var just det ladd-stoppet jag såg fram emot. Kanske kan stanna till där på hemvägen istället…
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nej det är klart. Men om du håller dig till hastighetsbegränsningen borde det gå. Om d är torrt väglag så kan du kanske ligga lite över t.o.m.

Man laddar ju snabbast när batteriet nästan är tomt så på så sätt får du snabb laddning i Ödeshög. Tror att du tjänar på det även om du skulle ligga något under hastighetsbegränsningen.
Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare

Inlägg av Johannes »

Åkte söder om Malmö till Gustavsberg, som ligger sydöst om Stockholm. 670 km.

Första laddstoppet i Toftaholm. Lunch i Ödeshög och sen kortare laddning i Sillekrog (tack för genvägstipset).

Total tid 7:15.

Tänk på att navigatorn tror att avståndet från Ödeshög till Sillekrog är ca 20 km längre än var det verkligen är. Om man använder genvägen

Trevlig resa.
MC Röd S85D.
Skriv svar