Funderingar kring en beställd modell X
Moderator: Redaktion
Funderingar kring en beställd modell X
Beställde en model X för ett tag sedan men funderar nu på om model Y kommer räcka för våra behov. X:n har dock gått upp 100 000 i pris sedan vi beställde vilket eg gör det lite dumt att avbeställa den.
Någon som har några bra argument för att inte avbeställa X utöver prisförsprånget? Skiljer trots allt runt 300 000 och jag är inte helt förtjust i falcondörrarna vilket också talar för en Y.
Någon som har några bra argument för att inte avbeställa X utöver prisförsprånget? Skiljer trots allt runt 300 000 och jag är inte helt förtjust i falcondörrarna vilket också talar för en Y.
Re: Funderingar kring en beställd modell X
Jag hade haft kvar beställningen på X helt klart.
Sedan får du den för gamla priset också.
Den är ju betydligt rymligare och säkert tystare i kupe`n och bättre komfort för passagerarna.
Falcon dörrarna tycker jag är snygga.
Model Y är ju lite av instegsmodell för Tesla.
Sedan får du den för gamla priset också.
Den är ju betydligt rymligare och säkert tystare i kupe`n och bättre komfort för passagerarna.
Falcon dörrarna tycker jag är snygga.
Model Y är ju lite av instegsmodell för Tesla.
Finns ju en del klara praktiska skillnader.
- Max drag och lastvikt skiljer en hel del till X fördel.
- Möjlighet till 7 vuxna, Y är ju mer 5 vuxna + 2 barn (när nu den modellen kommer till Europa).
X är en ordentligt stor bil och Y är säkert en hel del smidigare att köra (min spekulation baserat på X vs 3). Tänk på parkering, parkeringshus, etc.
Beror på vad man prioriterar.
- Max drag och lastvikt skiljer en hel del till X fördel.
- Möjlighet till 7 vuxna, Y är ju mer 5 vuxna + 2 barn (när nu den modellen kommer till Europa).
X är en ordentligt stor bil och Y är säkert en hel del smidigare att köra (min spekulation baserat på X vs 3). Tänk på parkering, parkeringshus, etc.
Beror på vad man prioriterar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ingen har köpt en X och ångrat sig (förutom några som haft otur med kvalitet i tidigare generation)
Fler än en som beställt en X och nedgraderat till en Y kommer gå runt och tänka på att man nog fan skulle tagit en X ändå.
Fler än en som beställt en X och nedgraderat till en Y kommer gå runt och tänka på att man nog fan skulle tagit en X ändå.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Ja tåls att tänkas på.
En annan fråga är om man kan ändra färg och ev ta bort EAP utan att ens grundpris ändras? Någon som VET hur det fungerar?
Funderar på att ändra färg till grå och ta bort EAP då vi nu har en modell tre och inte är jätteimponerad av EAP.
Men om vi då får dagens pris så tappar vi 100 000 vilket vore lite trist.
En annan fråga är om man kan ändra färg och ev ta bort EAP utan att ens grundpris ändras? Någon som VET hur det fungerar?
Funderar på att ändra färg till grå och ta bort EAP då vi nu har en modell tre och inte är jätteimponerad av EAP.
Men om vi då får dagens pris så tappar vi 100 000 vilket vore lite trist.
La en beställning på en X plaid för en månad sedan när jag såg att den var billigare än en S plaid.
Det är egentligen en för dyr bil för mig men det har alltid varit en dröm att ha en stor SUV.
Vad tror ni, kommer priset öka på X när det närmar sig lansering eller har de bara fått otroligt många beställningar på S och de testar hur mycket de kan ta betalt?
En annan fundering som jag har haft svårt att hitta info om, har de nya S/X samma nyckelsystem som 3/Y?
Har en M3 idag och gillar starkt hur telefonen fungerar som nyckel.
Rätta mig om jag har fel, för på gamla S/X var man tvungen att ha keyfob?
Allt gott,
Det är egentligen en för dyr bil för mig men det har alltid varit en dröm att ha en stor SUV.
Vad tror ni, kommer priset öka på X när det närmar sig lansering eller har de bara fått otroligt många beställningar på S och de testar hur mycket de kan ta betalt?
En annan fundering som jag har haft svårt att hitta info om, har de nya S/X samma nyckelsystem som 3/Y?
Allt gott,
- Monark1954
- Teslaägare
Det vore osannolikt att inte X Plaid får högre pris inför leveransstart.jeppep skrev:La en beställning på en X plaid för en månad sedan när jag såg att den var billigare än en S plaid.
Allt gott,
Nuvarande S/X har keyfob. Föredrar det före telefonnyckel.
Utan “nyckelkortet“ med sig kan slut ström i mobilen bli bökigt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Y har jag inte kört, men jag har haft ett antal X och 3.Lipo skrev:Beställde en model X för ett tag sedan men funderar nu på om model Y kommer räcka för våra behov. X:n har dock gått upp 100 000 i pris sedan vi beställde vilket eg gör det lite dumt att avbeställa den.
Jag siktar själv på att byta till Y när den kommer som sjusitsig.
Fördelar:
Mycket lägre förmånsvärde
Man slipper pajiga falkvingedörrar
Man kan ha takräcke
Trevligt med en lite billigare och anonym bil
Laddar fler km per timme på laddstationen
Nackskydden fram i X fungerar inte om man är lång
Sen finns det säkert några nackdelar också, men det känns fullt hanterbart.
Jag funderar på att byta min MX 2019 till en MY när den kommer från Berlin. 5 sits räcker för mig och 1600kg drag är mer än tillräckligt.
Halva förmånsvärdet på LR Y mot LR X.
Halva förmånsvärdet på LR Y mot LR X.
Testade MY idag och den kommer vara för liten så länge vi har dubbelvagn och två bakåtvända barn.
Blir att förlänga leasingen minst ett år . Så far jag se hur dyr nya Xen blir och om man får något bidrag.
Blir att förlänga leasingen minst ett år . Så far jag se hur dyr nya Xen blir och om man får något bidrag.
Bytte från S till Y förra veckan. Efter en veckas användning kan jag inte sluta le.
När det kommer till mått och prestanda så känns det som att om X har xtra allt, så är Y precis perfekt. I vilket fall för mig.
Mina två cent.
När det kommer till mått och prestanda så känns det som att om X har xtra allt, så är Y precis perfekt. I vilket fall för mig.
Mina två cent.
Jag är 195cm och tycker dom funkar bra.Alfa skrev:...klipp...
Nackskydden fram i X fungerar inte om man är lång
Frugan är 175 och tycker samma.
Äldsta dottern som är 185cm tycker inte om dom i fram.
Jag tror snarare att det har med kroppsbyggnad och hållning/sittställning än om man är lång eller inte.
Man måste prova helt enkelt