Tips - köpt en model s på auktion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Hej,

Jag är den modiga själ som köpt en model s 2015 p85d på auktion av en myndighet igår! Bilen i fråga har stått still och utan laddning såvitt jag känner till från den 30 november 2020 då myndigheten startade den - då funkade allt.

Under våren, någon gång mars-april indikerade skärmen "Mycket låg batterinivå. Ladda nu för att undvika batteriskada. Fordonet förbrukar energi när det står stilla".

Allt var som det skulle tills någon gång i juli, då angav myndigheten: "OBSERVERA! Annonsen är uppdaterad 2021-08-12, kl.14:07 med följande information: Stora skärmen i mitten går inte att starta upp, har tidigare gått att starta. Okänd orsak. Motorhuven går inte att öppna. Okänd orsak."

Jag ringde Tesla och de sade att de trodde att 12 volts batteriet laddat ur helt enkelt.

Fråga till er som har mer kunskap än mig: Jag ska hämta den här bilen i Borås (långt från Stockholm) på fredag. Vilka utsikter tror ni jag har att KÖRA hem bilen? Vilka åtgärder skulle ni vidtagit innan hämtning, under hämtning och efteråt?

Alla tips emottages tacksamt.

/Ether, ny medlem

PS Kan man kolla utrustningspaket och sådant på något sätt om man har VIN numret (det har jag).
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av FinaFisken »

Spännande! Håll oss uppdaterade om hur det går! Det finns massvis av hemelektronik med Li-jonbatterier som ligger på hyllan i månader, så jag tror det går bra.

En första åtgärd av bilderna att döma är en ordentlig städning invändigt!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av frippe »

Låter spännande.

Du lär behöva en booster till 12v batteriet för att kunna få igång bilen.
Kolla på nätet hur du öppnar frunk utan batteri som har laddning, finns lite filmer om det. Även var polerna för batteriet finns tillgängliga. Vissa har möjlighet att komma åt detta innanför noskonen fram.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Klintan »

Koppla in 12 v via uttag i fronten för att väcka bilen. Ladda huvudbatteriet och hoppas på det bästa. Sen när fogden inte längre låter dig stå kvar så måste du ta dig till närmaste laddstolpe. Om du har chademoadapter ta dig till snabbladdare, annars ladda så det räcker till närmsta Supercharger. Låter väldigt spännande, en del som kan gå fel. Hoppas batteriet har klarar sig.
Elbilist sedan 2014
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Tack för detta! Jo, en rejäl rekonditionering krävs! För nyfikna kan sägas att priset blev 350000 och att den gått 23000 mil. Jag håller er uppdaterade hur det hela avlöper!

Japp, jag får ta med en sådan där hjälpstartare från Jula eller Biltema med inbyggt batteri och koppla in bakom grillen fram, såg att man bara bänder loss den lite försiktigt så finns batteripolerna till 12v där.

Själva huven, eller "frunken" som den kallas, ska man kunna öppna manuellt genom ett handtag under handskfacket inne i kupén. Tack för filmtips!

Någon som vet ifall man kan öppna laddluckan på en model 3 2015 ifall den är stängd om man inte har 12volts laddat? Det vore fint ifall myndigheten kunde sätta i en laddsladd lite innan man kommer dit! :)

Tack Klintan för de stegvisa tipsen:
1) Fixa 12 volts
2) Ladda lite (tills de slänger ut mig haha)
3) Åk till närmsta laddare och ladda vidare (bra med adapter då)
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av rolundb »

Spännande. Ser fram emot fler uppdateringar. Hoppas det går bra :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av jonasl »

Modigt var ordet! Hoppas allt är OK och glöm inte följa upp med hur det går!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Elmil »

Ether skrev:
Någon som vet ifall man kan öppna laddluckan på en model 3 2015 ifall den är stängd om man inte har 12volts laddat? Det vore fint ifall myndigheten kunde sätta i en laddsladd lite innan man kommer dit! :)
Du måste ladda (eller byta ut) 12V-batteriet innan det går att ladda bilen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av per »

Detta väntar dig:

12V-batteriet laddas från högspänningsbatteriet tills ca 10-20% återstår.
Det bör därför finnas 5-10% laddning kvar i högspänningsbatteriet.

Men 12V-batteriet är tomt och kanske helt slut.

För att komma åt 12V-batteriet måste du ta av noskonen.
Den sitter med metallfästen runt om.
När konen lossnar ska du koppla loss ledningarna till de två ultraljudsensorerna på konen.

På D-modellen finns inte 12V framdragen till nosen, utan du måste pilla upp låset till huven.
När du öppnat huven måste du ta loss plastlådan, frunken, för att komma åt 12V-batteriet.

Nu kan du försöka ansluta 12V-batteriladdare över batteriet, men det troliga är att
det behövs helt nytt batteri för att få liv i bilen.

När 12V finns startar datorn. Nu kan man öppna dörrar och laddluckan och börja ladda.

En hel del strul, men med friskt 12V-batteri är bilen nog OK, men med ganska tomt högspänningsbatteri.

Bilen kan troligtvis bara ladda på Teslaladdare så du behöver original-laddaren, helst för 3-fasladdning för att
få i tillräckligt för att ta dig till Ulricehamn, för att sedan fortsätta mot Stockholm.

Tänk på att 12V-batteriet är ett specialbatteri.
S70D -15
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Stort tack för de här tipsen! Utan er hade jag inte haft någon chans att flytta bilen ur fläcken! Speciellt den här kompletta redogörelsen om alla steg! Jag ska fundera lite och se om jag kan köpa ett nytt 12 v batteri eller om det kan räcka med en hjälpstartare (jump starter).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av LarsL »

Jag gjorde något liknande i våras kolla ”Tesla Gubbe på äventyr…” viewtopic.php?f=10&t=25306&hilit=Tesla+gubbe

Jag var i första läget väldigt osäker på skicket men det löste sig då de tog bilen till Tesla för en skada.

Det jag planerade att ha med mig var en booster för att sparka igång bilen. Kanske är smartare att köpa ett nytt 12V batteri istället för en booster. Du kommer ju ändå behöva byta blybatteriet eftersom de inte tål sådan där behandling.

Hoppas att huvudbatteriet har lite laddning kvar så att det klarat sig.
Jag är en halvtimme från Borås och har en ChaDemo-adapter om det skulle behövas.

Glöm inte att testa och kolla bromsar innan du kör iväg.

Lycka till!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av taliz »

Jag skulle nog räkna med att huvudbatteriet har 0%.
Det har nog tömts, och sen har 12v tömts efter det.
Finns någon snabbladdare, eller åtminstone typ2 inom typ rullavstånd? ;)
Tveksamt annars om det går att få tillräckligt mkt för att ens köra några km om det bara finns schuko.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bernando »

taliz skrev:
Jag skulle nog räkna med att huvudbatteriet har 0%.
Det har nog tömts, och sen har 12v tömts efter det.
Finns någon snabbladdare, eller åtminstone typ2 inom typ rullavstånd? ;)
Tveksamt annars om det går att få tillräckligt mkt för att ens köra några km om det bara finns schuko.
+1
(förutom att jag tror 12V har tömts innan huvudbatteriet :D )
MS P85 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av LarsL »

Och 12V måste igång innan det går att ladda eller hur?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bernando »

LarsL skrev:
Och 12V måste igång innan det går att ladda eller hur?
Ja annars kan man inte låsa upp laddluckan (plus gissningsvis att det finns en del elektronik som behövs för att starta laddningen)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av AndersBosson »

per skrev:
Detta väntar dig:

12V-batteriet laddas från högspänningsbatteriet tills ca 10-20% återstår.
Det bör därför finnas 5-10% laddning kvar i högspänningsbatteriet.

Men 12V-batteriet är tomt och kanske helt slut.

För att komma åt 12V-batteriet måste du ta av noskonen.
Den sitter med metallfästen runt om.
När konen lossnar ska du koppla loss ledningarna till de två ultraljudsensorerna på konen.

På D-modellen finns inte 12V framdragen till nosen, utan du måste pilla upp låset till huven.
När du öppnat huven måste du ta loss plastlådan, frunken, för att komma åt 12V-batteriet.

Nu kan du försöka ansluta 12V-batteriladdare över batteriet, men det troliga är att
det behövs helt nytt batteri för att få liv i bilen.

När 12V finns startar datorn. Nu kan man öppna dörrar och laddluckan och börja ladda.

En hel del strul, men med friskt 12V-batteri är bilen nog OK, men med ganska tomt högspänningsbatteri.

Bilen kan troligtvis bara ladda på Teslaladdare så du behöver original-laddaren, helst för 3-fasladdning för att
få i tillräckligt för att ta dig till Ulricehamn, för att sedan fortsätta mot Stockholm.

Tänk på att 12V-batteriet är ett specialbatteri.
Bra beskrivning, fast på min 85D från juni 15 finns + pol bakom noskonen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av mans71 »

Vad är det för myndighet som köper en p85d med skattepengar?
Model S P85DL+
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av heldiggrisen »

mans71 skrev:
Vad är det för myndighet som köper en p85d med skattepengar?
Finns minst 4 myndigheter som kan ta beslag i din bil om du inte gjort rätt för dig.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av mans71 »

heldiggrisen skrev:
mans71 skrev:
Vad är det för myndighet som köper en p85d med skattepengar?
Finns minst 4 myndigheter som kan ta beslag i din bil om du inte gjort rätt för dig.
Så kan det förstås vara…
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Walker »

AndersBosson skrev:
per skrev:
Detta väntar dig:

12V-batteriet laddas från högspänningsbatteriet tills ca 10-20% återstår.
Det bör därför finnas 5-10% laddning kvar i högspänningsbatteriet.

Men 12V-batteriet är tomt och kanske helt slut.

För att komma åt 12V-batteriet måste du ta av noskonen.
Den sitter med metallfästen runt om.
När konen lossnar ska du koppla loss ledningarna till de två ultraljudsensorerna på konen.

På D-modellen finns inte 12V framdragen till nosen, utan du måste pilla upp låset till huven.
När du öppnat huven måste du ta loss plastlådan, frunken, för att komma åt 12V-batteriet.

Nu kan du försöka ansluta 12V-batteriladdare över batteriet, men det troliga är att
det behövs helt nytt batteri för att få liv i bilen.

När 12V finns startar datorn. Nu kan man öppna dörrar och laddluckan och börja ladda.

En hel del strul, men med friskt 12V-batteri är bilen nog OK, men med ganska tomt högspänningsbatteri.

Bilen kan troligtvis bara ladda på Teslaladdare så du behöver original-laddaren, helst för 3-fasladdning för att
få i tillräckligt för att ta dig till Ulricehamn, för att sedan fortsätta mot Stockholm.

Tänk på att 12V-batteriet är ett specialbatteri.
Bra beskrivning, fast på min 85D från juni 15 finns + pol bakom noskonen.
…som sagt va.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Klintan »

Angående utrustningspaket så kan man få fram gamla annonser på car.info. Enligt blocketannons från Shiftgear 2019 var utrustningen:
"Svensksåld Steel Grey Metallic Svart läderklädsel Teknikpaket Elbaklucka Belysta handtag Autopilot Dubbelladdare Köldpaket Rattvärme Stolsvärme alla 5 säten P-sensorer 19 tumshjul Nästan nya däck Obeche Matt trädekor Ljust innertak Säkerhetspaket Hatthylla Tonade rutor LTE Retrofit Pack Mittkonsol eftermonterad 4WD Fyrhjulsdrift AWD Skattebefr t mars 20 Servad hos Tesla Alla underlag från Tesla Besikt apr18 vid 5710mil Fyrhjulsdriven Model S 85D med det stora och eftersökta 85-batteriet. Direkt från första och enda ägaren. EN (1) förare sedan ny. Uttagen 31 mars 2015. Obegränsad gratis laddning på Superchargers under bilens livslängd"
Hoppas batteriet är ok och du lyckas få hem bilen. Om du kommer ut från säljarens område och får stopp får du väl ringa Tesla roadside assistance för hjälp...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av AndersBosson »

Walker skrev:
AndersBosson skrev:
per skrev:
Detta väntar dig:

12V-batteriet laddas från högspänningsbatteriet tills ca 10-20% återstår.
Det bör därför finnas 5-10% laddning kvar i högspänningsbatteriet.

Men 12V-batteriet är tomt och kanske helt slut.

För att komma åt 12V-batteriet måste du ta av noskonen.
Den sitter med metallfästen runt om.
När konen lossnar ska du koppla loss ledningarna till de två ultraljudsensorerna på konen.

På D-modellen finns inte 12V framdragen till nosen, utan du måste pilla upp låset till huven.
När du öppnat huven måste du ta loss plastlådan, frunken, för att komma åt 12V-batteriet.

Nu kan du försöka ansluta 12V-batteriladdare över batteriet, men det troliga är att
det behövs helt nytt batteri för att få liv i bilen.

När 12V finns startar datorn. Nu kan man öppna dörrar och laddluckan och börja ladda.

En hel del strul, men med friskt 12V-batteri är bilen nog OK, men med ganska tomt högspänningsbatteri.

Bilen kan troligtvis bara ladda på Teslaladdare så du behöver original-laddaren, helst för 3-fasladdning för att
få i tillräckligt för att ta dig till Ulricehamn, för att sedan fortsätta mot Stockholm.

Tänk på att 12V-batteriet är ett specialbatteri.
Bra beskrivning, fast på min 85D från juni 15 finns + pol bakom noskonen.
…som sagt va.
Det kanske är olika men på en S85D tillverkad juni finns det en pluspol bakom nosen (se bild). I övrigt en riktigt bra beskrivning.
B455D901-0CAB-4F23-A420-E4B258EBD6F2.jpeg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Walker »

AndersBosson skrev:
Walker skrev:
AndersBosson skrev:
per skrev:
Detta väntar dig:

12V-batteriet laddas från högspänningsbatteriet tills ca 10-20% återstår.
Det bör därför finnas 5-10% laddning kvar i högspänningsbatteriet.

Men 12V-batteriet är tomt och kanske helt slut.

För att komma åt 12V-batteriet måste du ta av noskonen.
Den sitter med metallfästen runt om.
När konen lossnar ska du koppla loss ledningarna till de två ultraljudsensorerna på konen.

På D-modellen finns inte 12V framdragen till nosen, utan du måste pilla upp låset till huven.
När du öppnat huven måste du ta loss plastlådan, frunken, för att komma åt 12V-batteriet.

Nu kan du försöka ansluta 12V-batteriladdare över batteriet, men det troliga är att
det behövs helt nytt batteri för att få liv i bilen.

När 12V finns startar datorn. Nu kan man öppna dörrar och laddluckan och börja ladda.

En hel del strul, men med friskt 12V-batteri är bilen nog OK, men med ganska tomt högspänningsbatteri.

Bilen kan troligtvis bara ladda på Teslaladdare så du behöver original-laddaren, helst för 3-fasladdning för att
få i tillräckligt för att ta dig till Ulricehamn, för att sedan fortsätta mot Stockholm.

Tänk på att 12V-batteriet är ett specialbatteri.
Bra beskrivning, fast på min 85D från juni 15 finns + pol bakom noskonen.
…som sagt va.
Det kanske är olika men på en S85D tillverkad juni finns det en pluspol bakom nosen (se bild). I övrigt en riktigt bra beskrivning.
Ah! Ursäkta, det var bara jag som (vanligt) var lite trög…. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Imorgon bitti bär det av mot Borås för att hämta bilen! Håll tummarna! Jag kommer följa tipsen här!

Coolt att Dubrovnik fram bilens specifikation från tidigare annons - bra spec!

Vid besiktningen 2020 april hade den gått 18000 mil! Annonsen var från exakt två år innan - runt 6000 mil. Det är rätt bra gjort att köra 6000 mil per år! Även april 2020 - ca november verkar det blivit 5000 mil till! Hoppas jag inte köpt en taxi nu utan att det är någon som lååååångpendlat!
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av HenrikM76 »

Ether skrev:
Imorgon bitti bär det av mot Borås för att hämta bilen! Håll tummarna! Jag kommer följa tipsen här!

Coolt att Dubrovnik fram bilens specifikation från tidigare annons - bra spec!

Vid besiktningen 2020 april hade den gått 18000 mil! Annonsen var från exakt två år innan - runt 6000 mil. Det är rätt bra gjort att köra 6000 mil per år! Även april 2020 - ca november verkar det blivit 5000 mil till! Hoppas jag inte köpt en taxi nu utan att det är någon som lååååångpendlat!
Inga problem köra långt per år med Tesla. :) Jag har kört 13 700 mil nu på 27 månader. :D Och i kontrast mot en del andra här kan jag säga att det är den problemfriaste bil jag haft.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Skriv svar