Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Model X

Inlägg av hybris »

Vill bara säga:

Inte är den vacker! Hua! Hoppades på bättre vid lansering. Enda coola var biohazardknappen!

Den långa glasrutan känns ju disaster med Svenska vintervägar. Stenskottsmagnet och ser svindyr ut att byta ut...

En vän funderade på att köpa men skippade det pgr av måsvingen som han tycker verkar skräp. Håller med honom. Vanliga dörrar hade varit mycket bättre.

"hybris is back!" ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
vigge50

Re: Model X

Inlägg av vigge50 »

Kul att ha dig tillbaka :D
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Vill bara säga:

Inte är den vacker! Hua! Hoppades på bättre vid lansering. Enda coola var biohazardknappen!

Den långa glasrutan känns ju disaster med Svenska vintervägar. Stenskottsmagnet och ser svindyr ut att byta ut...

En vän funderade på att köpa men skippade det pgr av måsvingen som han tycker verkar skräp. Håller med honom. Vanliga dörrar hade varit mycket bättre.

"hybris is back!" ;-)
+1
Håller helt med, men jag kan svälja det mesta förutom måsvingedörrarna. Där går min smärtgräns.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

hybris skrev:
Den är säkert svindyr. Å andra sidan kostar bilen +1 miljon (minst 800k för kommande billigare versioner) så det kanske inte är där skon klämmer för eventuella köpare ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Enda helelektriska SUVen, funkar för mig :)

Välkommen tillbaka!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Lika positiv till Model X som vanligt.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Det blir kul att dra din S p85d med med min X p90d ludicrous Milfmagnet - jag får säkert leverans av Xn före ludicrousuppdatering kommer till våra S p85d...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det åker runt hundratusentals Cittror med såna vindrutor utan att ägarna går i konkurs.

Amerikanarna tror de är märkvärdiga bara för att de aldrig har sett franska bilar :roll: ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ett generellt tips kan ju vara att ha försäkring som även täcker vindrutan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tycker nog att Model X är en av de snyggare SUV:sen på marknaden. Jag kanske är lite färgad av att den kommer från Tesla :) men den rör sig så mycket bättre med tanke på den låga tyngdpunkten med.

Är inte helt säker på den nya nosen, tyckte att concept-bilderna med den gamla noskonen var snygg och nu känns den lite naken fram. Kanske blir bättre med en regskylt där fram dock, vi får se när bilarna börjar dyka upp i Svedala nästa år.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Tycker nog att Model X är en av de snyggare SUV:sen på marknaden.
Japp det är du och hybris som tycker det. Hybris kan inte sluta prata om den. Han har till och med skapat denna tråden som hyllning till Model X ;) .
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chpaulin skrev:
Tycker nog att Model X är en av de snyggare SUV:sen på marknaden. Jag kanske är lite färgad av att den kommer från Tesla :) men den rör sig så mycket bättre med tanke på den låga tyngdpunkten med.
Jag är nog också färgad men jag kan inte låta bli att tycka om den, tycker andra SUV'ar känns, hmm, lite arbetsfordon vid jämförelse:

Bild

Bild

Bild
Men jag skulle inte säga att det är något fel på XC90'n, hade det varit en Tesla och kostat 700k (40+ mils räckvidd) så hade jag stått i kö. Man kan väl också argumentera för att en SUV är ett arbetsfordon. En Model Y i stil med XC90 eller nya VW Tiguan borde vara mer praktisk än Model X, större bagageutrymme, huvudhöjd för 3:e raden. Men frågan är om falkvingedörrarna passar i ett så kantigt fordon, får väl vänta tills någon photoshoppar fram ett äktenskap mellan XC90 och Model X :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl aerodynamiken som skapar mycket av formen hos Teslan. Volvo hämtar mer sin inspiration från tegelstenar eller lego :roll:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Den är ju sjukt cool. Den ska vara rymlig och aerodynamisk och då är man inte begränsad och kan inte bygga en geledewägon direkt. Om du inte gillar den fantasiskt futuristiska fronten när den är vit så blir den klar mer diskret i svart. Den svarta är för övrigt sjukt maffig och ser ut som en himla batmobil, jag är förvånad att den inte kan flyga. Kolla
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Fyf*n vad den är grym! Ge mig en nu! :) och herr X som tror mer på Teslas framtid ligger inom laddinfrastruktur och batteritillförsel... Då går vi ju miste om de grymma, galna vidundren till bilar herr musk spånar fram. Tror dock själv också på samma långsiktiga teori som herr X även om jag hoppas att det ena inte utesluter det andra :) finns det någon indikation på leverans i Sverige för X?

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Model X

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Fyf*n vad den är grym! Ge mig en nu! :) och herr X som tror mer på Teslas framtid ligger inom laddinfrastruktur och batteritillförsel... Då går vi ju miste om de grymma, galna vidundren till bilar herr musk spånar fram. Tror dock själv också på samma långsiktiga teori som herr X även om jag hoppas att det ena inte utesluter det andra :)
Jag menar verkligen inte att Tesla inte är duktiga på bilar, jag tycker också att Model X, liksom Model S är ett mästerverk. Men Tesla har ganska starka konkurrenter, och de uppfinningar som Tesla gjort till Model X som kunderna gillar kommer konkurrenterna snabbt inkorporera i sina egna. De etablerade biltillverkarna har en helt annan möjlighet till att skala biltillverkning än vad Tesla har, och Teslas bilar är därför dömda att ta en inkrementellt ökad marknadsandel (efterhand som man klarar att skala upp), istället för en exponentiellt ökad dito (om exempelvis Model 3 skulle uppfattas så disruptiv som många spår).

Ett område som Tesla däremot kommer kunna skala upp är batteriproduktion/återvinning av elbilsbatterier samt laddinfrastruktur, och där är de än så länge nästan helt ensamma. Om Tesla får med sig andra biltillverkare i deras nätverk och standarder så sitter man istället som skalbar leverantör av elbilskomponenter till fordonsindustrin i en tid när efterfrågan på sådant ökar exponentiellt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Jo, jag är helt med på vad du säger och tror på det också. Är alldeles för långsiktigt för mitt tålamod dock, i mina ögon får de endast fokusera på model 3 nu, sen kan de fortsätta ta över världen :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

apkungen skrev:
Den svarta är för övrigt sjukt maffig och ser ut som en himla batmobil, jag är förvånad att den inte kan flyga.
Nästa mjukvaruuppgradering kommer ge flygförmåga om man kör med bakdörrarna öppna. ;)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Simon skrev:
Nästa mjukvaruuppgradering kommer ge flygförmåga om man kör med bakdörrarna öppna. ;)
Skulle vara en bra lösning för autopiloten. Upp i luften några meter, så finns det inte så mycket trafik (eller vägmarkeringar) att bekymra sig om.

Jag var nog en av de mest skeptiska till nya fronten här på TCS under lanseringen. Jag tolkar denna tråd som att "vi" har ditt stöd där, hybris. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Surfaren skrev:

Jag var nog en av de mest skeptiska till nya fronten här på TCS under lanseringen. Jag tolkar denna tråd som att "vi" har ditt stöd där, hybris. :)

Känner mig tveksam. Har inte sett att hybris gjort annat än att hylla Model X.
;)
Tror han köper 2 st. En till sig själv och en till frugan.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Laban skrev:
chpaulin skrev:
Jag är nog också färgad men jag kan inte låta bli att tycka om den, tycker andra SUV'ar känns, hmm, lite arbetsfordon vid jämförelse:

Bild

Bild

Bild
Men jag skulle inte säga att det är något fel på XC90'n, hade det varit en Tesla och kostat 700k (40+ mils räckvidd) så hade jag stått i kö. Man kan väl också argumentera för att en SUV är ett arbetsfordon. En Model Y i stil med XC90 eller nya VW Tiguan borde vara mer praktisk än Model X, större bagageutrymme, huvudhöjd för 3:e raden. Men frågan är om falkvingedörrarna passar i ett så kantigt fordon, får väl vänta tills någon photoshoppar fram ett äktenskap mellan XC90 och Model X :-)
Bär mig mycket emot att säga det men jag hade mycket hellre sett att X:en sett ut som XC90:n. Med en drag coefficient på .30 på Volvon hade den väl gått rätt långt på en laddning också? Nån som vågar gissa vad den kanske lite ökade vikten och lufrmotståndet skulle ge? 40 mil istället för 45? Hade vart lätt värt det tycker jag, både så den inte behöver se ut som en gravid prius men också helsike vad utrymme man haft innuti.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Daoops skrev:
Bär mig mycket emot att säga det men jag hade mycket hellre sett att X:en sett ut som XC90:n. Med en drag coefficient på .30 på Volvon hade den väl gått rätt långt på en laddning också? Nån som vågar gissa vad den kanske lite ökade vikten och lufrmotståndet skulle ge? 40 mil istället för 45? Hade vart lätt värt det tycker jag, både så den inte behöver se ut som en gravid prius men också helsike vad utrymme man haft innuti.
Många gillar säkert det kantiga feta/svullna utseendet på XC90'n, Volvo är inte direkt ensamma om det utseendet heller. Nya Tiguan, nya Q7 osv. Tiguan gillar jag iofs, Q7 och XC90 är lite för feta för min smak, Q7:an har dessutom en fasansfullt ful front. Jag är nog mer åt gravida hållet då :-)

Men visst får man mer utrymme i en kantigare bil. Samtidigt så tycker jag att Tesla ska sticka ut lite, inte bara ska utan kanske måste. Men det ska bli intressant att se vad man gör med Model Y, jag är inte så säker på att det blir snyggt med en kortare bil med samma utseende som Model X. Det som de som inte gillar Model X ogillar utseendemässigt lär accentueras ännu mer i en kortare bil. Samtidigt som man in en kortare bil också måste hushålla bättre med utrymmet.

Nya Tiguan är som ex 4.5m lång och jag gissar på att det är den klassen man siktar på med Model Y:

Bild

Jag skulle inte gråta om Tesla går åt det hållet med Model Y, om än då med falkvingedörrarna och kanske lite mer avrundat, behålla Tesla stilen om man så vill.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Mitt namn på model X är "fiskmåsen". När nyhetens behag lagt sig kommer utseendet spela model X i fatet. En mer manlig design skall det vara på en SUV. Detta är mer MPV/Soccermomlook. Gillar inte alls.

Nya XC90 är snyggare men vem med hjärnceller köper en Volvo SUV REX för de summorna?

Vill man ha äkta elbil är det Tesla som gäller. Vill man ha det snyggaste, snabbaste och inte fraktar runt 7 personer varje dag så är model S givna valt. Men alla vet nog rdan att jag tycker så. Smaken är som baken. Bättre model X på vägen än andra hemska miljöbovar till SUV! ;-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Mitt namn på model X är "fiskmåsen".
Jasså du har redan döpt din nästa bil.
Jobbig väntan eller hur. ;)
Skriv svar