Reagerade på att det såg märkligt ut i centrumhålet på höger bak, det satt någonting där.
Ett par gängvarv in satt det en mutter. ”Konstigt, vad gjorde den där?”
Kikade fram och där är det bara ”pluggar” i centrumhålen så jag tänkte att det kanske var något som var kvarglömt från monteringen.
Gick över till vänster bak och kollade och då satt motsvarande mutter indragen hela vägen.
Då är det ju ingenting som är kvarglömt för montering utan då ska den vara där så jag drog tillbaka den för hand och fortsatte tvätten och tänkte ringa Supporten sen för att kolla.
”Men inte f*n kan det vara hela infästningen för hjulet/fälgen/drivaxeln” tänkte jag. ”Det måste ju hållas fast av mer grejer och vara ordentligt åtdraget samt dubbel och trippelkollat.”
Saker hände och så jag glömde bort det där och då. Kring sex rycket på kvällen kommer jag på det när jag är ute och far och ringer Tesla supporten. Långa telefonköer, försökte med Verkstaden men de kopplade bara ned samtalet (både Segeltorp och Kanalvägen) så jag hamnar hos ”vanliga” supporten ”Om du behöver hjälp med funktionerna i din bil såsom Bluetooth…”.
Kommer fram till en tjej som förstår vad jag förklarar (har tydligt förklarat att det rör sig om centrumbulten och hon instämmer med något i stil med ”Ja den där ja”. Misstänker att hon sitter och kikar på en sprängskiss eller motsvarande) och hon säger att hon ska försöka få tag på mekanikerna på Kanalvägen och återkomma.
Jag berättar att jag är ute och kör och om det skulle vara allvarligt så behöver de återkoppla detta per omgående, och dessutom har jag redan kört 300 mil så det vore väldigt väldigt allvarligt om det var allvarligt och vi kommer överens om att någon ska återkomma.
Ingenting händer.
Livet går vidare och saken faller i glömska.
”Semester” som gräsänkling med två sub-10-bast ungar så det en del grejer att jonglera.
Måndag kväll kring 18:50 ringer jag på nytt och får prata med en Norsk support tjej som ser ärendet och säger att de försökt ringa mig på fredagen men inte fått tag på mig. Inget SMS, inget mail och inga missade samtal eller meddelanden på telefonsvararen hade jag fått.
Hon ska stöta på verkstaden igen och höra med dem, ingen information som hon kunde se i ärendet men hon ber mig också lägga ett ärende i appen och bifoga bilder.
Drygt 1 1/2 timme senare får jag ett SMS från en tekniker på Kanalvägen som informerar mig om att bilen inte bör köras alls!
Ser SMS:et senare på kvällen och ber dem återkomma till mig.
Får ett samtal nu på Tisdag morgonen från Kanalvägen och jo, det är bulten för infästningen till drivaxeln som är lös!
Ska få ut en ranger nu under dagen och har även pratat med den teknikern och han bekräftade att det är den primära infästningen till drivaxeln ”med lite ytterligare stag och grejer”. ”Tur i oturen att inget hänt”.
300 mil med lös infästning till drivaxeln med hela familjen i bilen

Känns ”lite sådär” i ärlighetens namn, också att man inte lagt ned mer energi eller flera försök i att få tag i mig efter att man fått informationen om vad som är en relativt allvarlig brist.