Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Moderator: Redaktion
Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Elbilsägarna är arga i Australien verkar det som! De måste ta foto på sin mätarställning och skicka in till Skatteverket - annars blir det körförbud! 2400 kr för 1500 mil om året… Är detta i Sverige om en snar framtid??
https://www.vibilagare.se/nyheter/svida ... -i-varlden
https://www.vibilagare.se/nyheter/svida ... -i-varlden
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Fast tittar man på hur mycket onödig skatt vi betalar på bränslet, så borde isåfall slitaget bara kosta 30 öre per mil. Om nu all skatt ska gå tillbaka till vägunderhållet som den gör idag, så skulle det bara kosta 5 öre per mil..heldiggrisen skrev:Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Sen går också skatterna vi betalar för att köra bil att täcka den del av vården som bilismen medför samt miljöförstöringar, så det är inte enkelt att uppskatta.Gargamel skrev:Fast tittar man på hur mycket onödig skatt vi betalar på bränslet, så borde isåfall slitaget bara kosta 30 öre per mil. Om nu all skatt ska gå tillbaka till vägunderhållet som den gör idag, så skulle det bara kosta 5 öre per mil..heldiggrisen skrev:Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Jag killgissade på 1 krona, det kan vara 30 ören (tveksamt) eller 5 kronor, jag vet inte.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Skulle inte förvåna mig, särskilt om det blir en högerregering.
Kilometerskatt på elbilar och beslut om ny kärnkraft med fast minimumpris på 3kr/kwh.
Voilà, Volvo kan andas ut då folk köper bensin och diesel igen.
Kilometerskatt på elbilar och beslut om ny kärnkraft med fast minimumpris på 3kr/kwh.
Voilà, Volvo kan andas ut då folk köper bensin och diesel igen.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1371
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Du menar MP? Dom gillar ju inte bilar elbilar eller fossil.taliz skrev:Skulle inte förvåna mig, särskilt om det blir en högerregering.
Kilometerskatt på elbilar och beslut om ny kärnkraft med fast minimumpris på 3kr/kwh.
Voilà, Volvo kan andas ut då folk köper bensin och diesel igen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Nu ska vi ta det lugnt innan det blir pajkastning här.Credde skrev:Du menar MP? Dom gillar ju inte bilar elbilar eller fossil.taliz skrev:Skulle inte förvåna mig, särskilt om det blir en högerregering.
Kilometerskatt på elbilar och beslut om ny kärnkraft med fast minimumpris på 3kr/kwh.
Voilà, Volvo kan andas ut då folk köper bensin och diesel igen.
Jag har inte röstat på MP, men jag skrider ändå till deras försvar:
Det är populärt att anklaga MP för att hata bilar, men det är inte riktigt ärligt. MP förespråkar mindre bilism, och det är inget galet med det. Ta USA som ett exempel på där bilism gått helt okontrollerat, där är det omöjligt att ta sog någonvart egentligen utan att köra sin bil. Milsvida förorter och städer hel anpassade för bilar.
Det MP förespråkar är mer sansad bilism. Det kanske inte är det mest logiska att ta bilen in i storstaden i trafikträngsel, om man nu bor så till. Även om just du är van vid det sedan tidigare, så betyder det inte att det är varken rätt, logiskt eller bra.
Elbilar har inga avgaser, nej. Men de har fortfarande problemet att de tar upp en herrans massa plats. För oss som bor på landet med små samhällen inom 10-20km är det inga problem, vi gör ju som vi vill på våra gårdar med parkering. Men i staden är utrymmet begränsat. Och för att inte tala om problemen med däckslitage som släpper ut gummit i naturen. Eller för den delen, alla djur, människor och egendom som kommer till skada av bilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Nja. Norge är ju lite speciellt med ett relativt dyrt vägnät med mycket broar/tunnlar. Att lägga kostnaderna på den som behöver köra på bron för att komma hem är ju ett bra sätt att utarma delar av landet. Man får ju hålla någon form av grundnivå på solidariteten.heldiggrisen skrev:Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag vill t.ex. gärna betala för lekplatser även om jag inte har någon användning för dom.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Norges tullbonanza är helt sjukt. Så fort en ny bro, tunnel eller väg byggs så ska man betala när man kör på/igenom. Men om man väljer att använda den alternativa vägen, så ska man ändå betala. Dessutom så ska man betala om man bor i direkt anslutning. Många här i krokarna som plötsligt inte har en enda mataffär, skola eller dagis som kan nås utan att betala passering. Har man dessutom lite sämre ställt, så man inte har råd med ny dyr (el)bil, så får man betala maxtaxa, som kan vara över 50kr per passering. Jättekul, för ensamstående mamman att plötsligt betala flera tusen extra varje månad för precis samma utbud som tidigare. Dessutom går stora delar av pengarna de drar in till massa onödiga kollektivprojekt, spårvagnslinjer som ingen vill ha, trådbuss som ändå trafikeras av elbussar som klarar turen fint utan trådanslutning. Nej, det har gått helt fel i Norge när det gäller vägtullar.heldiggrisen skrev:Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Vilket görs.Fredrik j skrev:Nja. Norge är ju lite speciellt med ett relativt dyrt vägnät med mycket broar/tunnlar. Att lägga kostnaderna på den som behöver köra på bron för att komma hem är ju ett bra sätt att utarma delar av landet. Man får ju hålla någon form av grundnivå på solidariteten.heldiggrisen skrev:Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag vill t.ex. gärna betala för lekplatser även om jag inte har någon användning för dom.
För att få genom vägprojekt, så ska 50% finansieras av tull, resten går över deklarationen.
Sen som HelectriC säger, så är det djupt splittrat vad man tycker om tull.
Jag fick betala 750kr extra om månaden för att köra över "Mjösbrua" i början 90-talet, det sparade mig dock över en timme i restid, och jag tycker det var värt det.
När jag bodde i Trondheim och arbetade utanför, så hade jag valet tull eller inte, hade jag god tid så körde jag "bakvägarna", annars fick det bli tunneln.
Bor du såpass "off" att du sparar 2 timmar på att ta bilen mot kollektivt, så fick(får???) du skriva av kostnaden för tull på deklarationen, vilket jag fick.
Allt i allt så tycker jag 50/50 tull- och skattefinansierat väg er et hyfsat rättvist sätt att betala för nya vägprojekt, för betalas måste det.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Visst. Man kan ju samma syn på all infrastruktur/offentliga anläggningar man själv inte använder.heldiggrisen skrev:Vilket görs.Fredrik j skrev:Nja. Norge är ju lite speciellt med ett relativt dyrt vägnät med mycket broar/tunnlar. Att lägga kostnaderna på den som behöver köra på bron för att komma hem är ju ett bra sätt att utarma delar av landet. Man får ju hålla någon form av grundnivå på solidariteten.heldiggrisen skrev:Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag vill t.ex. gärna betala för lekplatser även om jag inte har någon användning för dom.
För att få genom vägprojekt, så ska 50% finansieras av tull, resten går över deklarationen.
Sen som HelectriC säger, så är det djupt splittrat vad man tycker om tull.
Jag fick betala 750kr extra om månaden för att köra över "Mjösbrua" i början 90-talet, det sparade mig dock över en timme i restid, och jag tycker det var värt det.
När jag bodde i Trondheim och arbetade utanför, så hade jag valet tull eller inte, hade jag god tid så körde jag "bakvägarna", annars fick det bli tunneln.
Bor du såpass "off" att du sparar 2 timmar på att ta bilen mot kollektivt, så fick(får???) du skriva av kostnaden för tull på deklarationen, vilket jag fick.
Allt i allt så tycker jag 50/50 tull- och skattefinansierat väg er et hyfsat rättvist sätt att betala för nya vägprojekt, för betalas måste det.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Om man inte vill betala för infrastruktur man inte använder, så är 100% tullfinansiering ända alternativet.Fredrik j skrev:Visst. Man kan ju samma syn på all infrastruktur/offentliga anläggningar man själv inte använder.heldiggrisen skrev:Vilket görs.Fredrik j skrev:Nja. Norge är ju lite speciellt med ett relativt dyrt vägnät med mycket broar/tunnlar. Att lägga kostnaderna på den som behöver köra på bron för att komma hem är ju ett bra sätt att utarma delar av landet. Man får ju hålla någon form av grundnivå på solidariteten.heldiggrisen skrev:Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag vill t.ex. gärna betala för lekplatser även om jag inte har någon användning för dom.
För att få genom vägprojekt, så ska 50% finansieras av tull, resten går över deklarationen.
Sen som HelectriC säger, så är det djupt splittrat vad man tycker om tull.
Jag fick betala 750kr extra om månaden för att köra över "Mjösbrua" i början 90-talet, det sparade mig dock över en timme i restid, och jag tycker det var värt det.
När jag bodde i Trondheim och arbetade utanför, så hade jag valet tull eller inte, hade jag god tid så körde jag "bakvägarna", annars fick det bli tunneln.
Bor du såpass "off" att du sparar 2 timmar på att ta bilen mot kollektivt, så fick(får???) du skriva av kostnaden för tull på deklarationen, vilket jag fick.
Allt i allt så tycker jag 50/50 tull- och skattefinansierat väg er et hyfsat rättvist sätt att betala för nya vägprojekt, för betalas måste det.
Nu är det inte så, vilket betyder att jag får betala 420kr t/r när jag besöker familj i Norge, vilket jag faktisk tycker är rättvist, jag sliter like mycket på vägbanan oavsett om det står 3 eller 2 bokstäver först på regskylten. Hade man i Norge haft 0% tullfinansiering, så hade jag betalat 0kr, hade det varit mer rättvist?.
Km-avgift är inte like rättvist imho, då politikern bestämmer vem som får njuta av inkomsterna, och ofta är det vi som bor runt stora byarna som drar vinstlotten.
Sen är jag starkt mot att vägtullar användas till stadsbussar, operahus, omskärning av pojkbarn etc, det samma gäller km-avgift.
Pengarna ska gå till väginfrastruktur inget annat, och när vägen är avbetald, så ska tullarna bort.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Fan vad grymt! När man ska betala sin besiktning: - Det blir 9700 kr! Heheheldiggrisen skrev:Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Hoppas man har koll, annars kan det bli grymt ja.Aida skrev:Fan vad grymt! När man ska betala sin besiktning: - Det blir 9700 kr! Heheheldiggrisen skrev:Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Ser problemen som kan uppstå om man köper nyare begagnat bil, då gäller det att få bra dokumentation på vad som är betalat.
Enklaste är ofta det bästa, och eftersom mätaren redan registreras på besiktning, så tror jag det kan vara enklaste sättet, inte alla märken (Tesla tex) som kräver service.
Om så mycket som möjlig kan göras elektronisk samtidigt som något annat, så begränsar man byråkratin, vilket jag själv tycker är önskligt.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Tittar man i budgeten så kostar vägnätet mellan 300-500kr/år och bil. Det beloppet kan jag tänka mig att betala även om det vore mer rättvist att betala efter vikt då det är det som ger slitage.
Kom ihåg att vi redan betalar skatta på elen. Det är procentuellt lika mycket om vi bortser från CO2 skatten som naturligtvis ska ligga på fossilabränslen.
Vi får hoppas att Australiensarna inte gråter nästa gång deras land brinner utan står sitt kast.
Kom ihåg att vi redan betalar skatta på elen. Det är procentuellt lika mycket om vi bortser från CO2 skatten som naturligtvis ska ligga på fossilabränslen.
Vi får hoppas att Australiensarna inte gråter nästa gång deras land brinner utan står sitt kast.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9391
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Skatt på däck, högre på dubbdäck och lastbilsdäck?LarsL skrev:Tittar man i budgeten så kostar vägnätet mellan 300-500kr/år och bil. Det beloppet kan jag tänka mig att betala även om det vore mer rättvist att betala efter vikt då det är det som ger slitage.
Kom ihåg att vi redan betalar skatta på elen. Det är procentuellt lika mycket om vi bortser från CO2 skatten som naturligtvis ska ligga på fossilabränslen.
Vi får hoppas att Australiensarna inte gråter nästa gång deras land brinner utan står sitt kast.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Som du kanske vet sitter det kniviga i att punktskatta bilism utan att punktskatt hushållsel. Eftersom en relativt liten andel av fossila bränslen används till annat än olika tycker av transport blir det där enklare att punktbeskatta bränslet.LarsL skrev:Tittar man i budgeten så kostar vägnätet mellan 300-500kr/år och bil. Det beloppet kan jag tänka mig att betala även om det vore mer rättvist att betala efter vikt då det är det som ger slitage.
Kom ihåg att vi redan betalar skatta på elen. Det är procentuellt lika mycket om vi bortser från CO2 skatten som naturligtvis ska ligga på fossilabränslen.
Vi får hoppas att Australiensarna inte gråter nästa gång deras land brinner utan står sitt kast.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Nej, det tycker jag inte möjligen med undantag för dubbdäck. Det är rätt bra att vi kan köpa billiga och säkra däck istället för att åka runt med skräp på hjulen. De utsläpp som kommer från däck är ordentligt överdrivna.mikebike skrev:Skatt på däck, högre på dubbdäck och lastbilsdäck?LarsL skrev:Tittar man i budgeten så kostar vägnätet mellan 300-500kr/år och bil. Det beloppet kan jag tänka mig att betala även om det vore mer rättvist att betala efter vikt då det är det som ger slitage.
Kom ihåg att vi redan betalar skatta på elen. Det är procentuellt lika mycket om vi bortser från CO2 skatten som naturligtvis ska ligga på fossilabränslen.
Vi får hoppas att Australiensarna inte gråter nästa gång deras land brinner utan står sitt kast.
Lastbilar skulle däremot behöva betala för slitaget de åstadkommer på vägarna.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Just precis. Att bilskatten eller kilometerskatten skall vara till för att underhålla/bygga svenska vägar är detta bara ett skenargument för att hova in pengar från oss som kör bil. Det är inte personbilar som sliter på vägarna. Det är den tunga trafiken. En personbils vägslitage är fullständigt försumbart i sammanhanget, om man jämför med en långtradare. Grovt räknat sliter en enda långtradare ungefär lika mycket på vägen som 10.000 - 20.000 personbilar! Ja, det är så mycket.LarsL skrev:Lastbilar skulle däremot behöva betala för slitaget de åstadkommer på vägarna.
Sveriges vägar trafikeras dessutom av mängder med utländska lastbilar. Ingen av dem betalar skatt i Sverige. Men alla sliter sönder våra vägar. Och även skatten på svenskregistrerade lastbilar är mycket låg i förhållande till vägslitaget de orsakar.
Så sluta med att argumentera med att vi måste betala bilskatt för vägunderhållets skull. Det må vara så, men det är i så fall slitaget från lastbilarna som personbilisterna betalar för. Tyvärr sitter det djupt rotat i huvudet på folk att "vägskatten" är till för att betala vägslitaget som den egna bilen orsakar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Då kollektivtrafiken redan berörts lite i denna tråd så vill jag passa på att framföra min åsikt att om man från politikerhåll var seriös med miljöfrågor så skulle man införa fri kollektivtrafik för alla. Om jag fattat det rätt så betalar vi i Västra Götaland redan ca 50 % av kollektivtrafikens kostnader via skattsedeln.
Fördelar:
Minskade driftskostnader pga man kan ha enklare system för att kontrollera beläggningsgraden.
Minskade driftskostnader för alla bussar och biljettförsäljningsställen då de ej behöver ha betalkortsläsare.
Fler utnyttjar det som "är gratis" vilket leder till färre bilar i trafiken med alla dess följder.
Enklare att ha råd att jobbpendla.
Enklare att kunna jobbpendla pga följdverkningarna av tätare turer och mer utbyggt kollektivtrafiksnät. sDessutom bör trafiken flyta på snabbare då vägnätet i stort belastas effektivare/mindre.
Andra indirekta fördelar såsom möjlig ökad turism finns också då vi ju öppnar upp för en typ av billig luffning.
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
Fördelar:
Minskade driftskostnader pga man kan ha enklare system för att kontrollera beläggningsgraden.
Minskade driftskostnader för alla bussar och biljettförsäljningsställen då de ej behöver ha betalkortsläsare.
Fler utnyttjar det som "är gratis" vilket leder till färre bilar i trafiken med alla dess följder.
Enklare att ha råd att jobbpendla.
Enklare att kunna jobbpendla pga följdverkningarna av tätare turer och mer utbyggt kollektivtrafiksnät. sDessutom bör trafiken flyta på snabbare då vägnätet i stort belastas effektivare/mindre.
Andra indirekta fördelar såsom möjlig ökad turism finns också då vi ju öppnar upp för en typ av billig luffning.
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Och glöm inte semi-argumentet brukar följas av "men det betalar din sjukvård och bla bla bla"mati skrev:Just precis. Att bilskatten eller kilometerskatten skall vara till för att underhålla/bygga svenska vägar är detta bara ett skenargument för att hova in pengar från oss som kör bil. Det är inte personbilar som sliter på vägarna. Det är den tunga trafiken. En personbils vägslitage är fullständigt försumbart i sammanhanget, om man jämför med en långtradare. Grovt räknat sliter en enda långtradare ungefär lika mycket på vägen som 10.000 - 20.000 personbilar! Ja, det är så mycket.LarsL skrev:Lastbilar skulle däremot behöva betala för slitaget de åstadkommer på vägarna.
Sveriges vägar trafikeras dessutom av mängder med utländska lastbilar. Ingen av dem betalar skatt i Sverige. Men alla sliter sönder våra vägar. Och även skatten på svenskregistrerade lastbilar är mycket låg i förhållande till vägslitaget de orsakar.
Så sluta med att argumentera med att vi måste betala bilskatt för vägunderhållets skull. Det må vara så, men det är i så fall slitaget från lastbilarna som personbilisterna betalar för. Tyvärr sitter det djupt rotat i huvudet på folk att "vägskatten" är till för att betala vägslitaget som den egna bilen orsakar.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Här har väl staten kunnat göra nått åt detta för årtionden sedan om de hade bestämt sig för att vi istället skall satsa på järnväg och vattenvägstransporter i stället för vägtransporter? OM man hade haft den viljan alltså.mati skrev:Just precis. Att bilskatten eller kilometerskatten skall vara till för att underhålla/bygga svenska vägar är detta bara ett skenargument för att hova in pengar från oss som kör bil. Det är inte personbilar som sliter på vägarna. Det är den tunga trafiken. En personbils vägslitage är fullständigt försumbart i sammanhanget, om man jämför med en långtradare. Grovt räknat sliter en enda långtradare ungefär lika mycket på vägen som 10.000 - 20.000 personbilar! Ja, det är så mycket.LarsL skrev:Lastbilar skulle däremot behöva betala för slitaget de åstadkommer på vägarna.
Sveriges vägar trafikeras dessutom av mängder med utländska lastbilar. Ingen av dem betalar skatt i Sverige. Men alla sliter sönder våra vägar. Och även skatten på svenskregistrerade lastbilar är mycket låg i förhållande till vägslitaget de orsakar.
Så sluta med att argumentera med att vi måste betala bilskatt för vägunderhållets skull. Det må vara så, men det är i så fall slitaget från lastbilarna som personbilisterna betalar för. Tyvärr sitter det djupt rotat i huvudet på folk att "vägskatten" är till för att betala vägslitaget som den egna bilen orsakar.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Man skulle också kunna ta betalt av lastbilarna. Det gör man ju i andra länder. Jag kommer ihåg när det infördes vägtull för lastbilar i Tyskland. Det är ju inte så hemskt länge sedan det gjordes. Det blev ramaskri från alla hörn och kanter (de vanliga argumenten, arbetsplatser förvinner, varor blir dyrare blablabla osv osv). Men det infördes ändå. Och det fungerar uppenbarligen. Den tunga trafiken har knappast minskat för det. Men åtminstone så betalar långtradarna för sitt vägslitage.PoloPrinsen skrev:Här har väl staten kunnat göra nått åt detta för årtionden sedan om de hade bestämt sig för att vi istället skall satsa på järnväg och vattenvägstransporter i stället för vägtransporter? OM man hade haft den viljan alltså.
Mvh PP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Vilket härligt samhälle att leva i! Och vilka kommer införa detta? Kommunistersna och socilisterna? Nä, Moderater och SD för att de tycker illa om elbilar.PoloPrinsen skrev:Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Jag har också funderat på det samma, men då tror jag vi kommer att göra oss av med många av de tiotusentals människor som i dag cyklar till jobbet.PoloPrinsen skrev:Då kollektivtrafiken redan berörts lite i denna tråd så vill jag passa på att framföra min åsikt att om man från politikerhåll var seriös med miljöfrågor så skulle man införa fri kollektivtrafik för alla. Om jag fattat det rätt så betalar vi i Västra Götaland redan ca 50 % av kollektivtrafikens kostnader via skattsedeln.
Fördelar:
Minskade driftskostnader pga man kan ha enklare system för att kontrollera beläggningsgraden.
Minskade driftskostnader för alla bussar och biljettförsäljningsställen då de ej behöver ha betalkortsläsare.
Fler utnyttjar det som "är gratis" vilket leder till färre bilar i trafiken med alla dess följder.
Enklare att ha råd att jobbpendla.
Enklare att kunna jobbpendla pga följdverkningarna av tätare turer och mer utbyggt kollektivtrafiksnät. sDessutom bör trafiken flyta på snabbare då vägnätet i stort belastas effektivare/mindre.
Andra indirekta fördelar såsom möjlig ökad turism finns också då vi ju öppnar upp för en typ av billig luffning.
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
Jag har tro på följande:
Köra bil till jobbet och parkera inne i staden, snordyrt.
Parkera utanför staden och ta shuttlebuss in, billigt
Ta stads/regionbuss billigare
Ta cykeln eller gå, gratis, eller även någon form av premie.
Jag kommer nog sluta cykla på jobbet om jag får gratis buss, iaf cykla mindre.