Herr X skrev:Delta skrev:Olagligt och farligt!
Med denna kombination blir efterföljande kablage otillräckligt avsäkrat. Du får nog koppla själv och på egen risk. En installatör gör det knappast.
Hmm, vad har du för källa till det här påståendet? Generellt är det ju inga problem att dra mindre ström än vad säkringen maximalt tillåter. Annars hade det i stort sett inte varit lov att ladda Teslan någonstans där det är vanliga 16A Schukouttag (eftersom teslan bara tillåter 13A).
Med en godkänd adapter ser jag inte problemet?
Jag har dubbelladdare och har fått bytt kabelsatsen till en kraftigare som gör att jag kan ställa in 32A i stället för ursprungliga 26A. Samma kabelsats går säkert att byta i bilar med enkelladdare så att strömmen kan ställas in upp till 16A i stället för 13A.
Den visade 32/16A skarvsladden är olaglig därför att den tillåter att kablage och utrustning som är avsedd för 16A kan användas i uttag som är säkrade av med 32A. Eventuella kortslutningsströmmar blir då alldeles för höga och medför brand- och personsäkerhetsrisker. Ditt resonemang om att bilens strömbegränsning på 13 eller 16A skulle skydda kabeln gäller kanske i någon mån, men kabeln är en skarvkabel till skillnad från en fast installation. Därmed kan du inte vara säker på att kabeln endast används till att ladda bilen, den kan lika väl användas till ett annat ändamål där inte den anslutna maskinen , exempelvis en vedklyv eller kompressor, har någon strömbegränsning. Oaktad detta så kan alltid en kortslutning i kabel eller ansluten utrustning medföra okontrollerade risker.
Jag utbildades till installationselektriker i Danmark under åren 1965 till 1970 och har efterföljande byggt maskiner med med likströms matning på upp till 8000A.