När jag laddar min bil med Tesla Wall charger så löser en av tre säkringar löst ut. (Efter någon timmes laddning.) En 16A automatsäkring. Kan/brukar automatsäkringar gå sönder (så att de blir lite för klena)?
Nu laddar jag med 14A.
Jag har blivit rekommenderad att byta ut automatsäkringar när de löst ut ett par gånger. Vilket stödjer teorin om att de blir ”klenare”.
Ska fråga min elektriker vad han säger.
Det är bara Wall charger som last på de tre faserna. Jag har prövat att dra ned till 14A. Det verkar fungera.
Intressant att en elektriker sagt att det kan vara läge att byta efter ett par omgångar…
Jag ska kolla med någon elektriker.
Tack.
Jag har ett liknande problem. Min automatsäkring på en av faserna löser ut efter 2-3h om jag laddar på 16A, men ställer jag ner till 15A kan jag ladda åtminstone 70kWh utan problem. Märkte att den var rätt varm när den löst ut också och hade den väl löst ut en gång kunde jag bara dra 16A några minuter i taget innan den löste igen.
Min lösning är att jag nu laddar 3x15A hela tiden. En dag när det känns dags ska jag byta ut säkringar.
Är det automatsäkring till endast laddboxen, inga andra laster, så gissar jag att det är dålig installation av ledningar/automatsäkring där det tex inte dragits åt tillräckligt. Jag är ingen elektriker dock men det låter galet att skylla på säkringen att den dels skulle lösa ut och dessutom bara klara det några få gånger. Varför löser inte alla tre ut i så fall?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har haft liknande problem med min Chargestorm Connected 2 när två bilar var kopplade. Elektriken hade installerat 3 enpoliga automatsäkringar med tröghet C. En löste ut ibland efter några minuter, alltid samma fas.
Tyckte det var lite halvdant att ha enpoliga till en trefasmatning (även om det inte var en motor el. dyl) så bad de byta till en trepolig. Passade på att även byta till en med tröghet D. Har funkat felfritt sedan dess.