Budgetfälgtråden

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Budgetfälgtråden

Inlägg av MSO »

Snart vinter.

En del snack i tredjepartstråden om blandade finfälgar, men jag tycker vi kan behöva en tråd för billiga lösningar också. Vilka fälgar i nedre prisklasserna funkar och klarar tillräckligt hög vikt egentligen?

Är det tex nån som har erfarenhet av IT Wheels Julia?
Bild
Finns att hitta för ca 1500SEK stycket.

Andra alternativ?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Budgetfälgtråden

Inlägg av dstr »

Jag tror jag har beställt mattsvarta Nitro Epic http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... iment.aspx till vinterdäcken.

Enligt Specialfälgar så är det en fälg för Tesla Model S.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

dstr skrev:
Jag tror jag har beställt mattsvarta Nitro Epic http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... iment.aspx till vinterdäcken.

Du tror du beställt..? :D :lol:
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Jag gav upp försöken att hitta schyssta fälgar till schysst pris och beställde en uppsättning Hakka R2 på standardfälg av Tesla idag för 29kkr. Anledningen är främst krångelfaktorn att Tesla vägrar röra 3:dje parts fälgar vid eventuell service/garantirep av något där de behöver lossa hjulen samt osäkerheten med att 3:dje parts fälgarna verkligen är lämpade för Telsa (ET mått, tillräckligt starka) och TPMS.

19" turbinhjul med Hakka R2 vill Tesla ha 45kkr för.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
grubblare
Teslaägare

Inlägg av grubblare »

Jag bryr mig inte så mycket om utseende och har beställt ett par BM Raven med Hakka R2. Det är angivet att de ska passa på Tesla utan distansringar. Totalpris strax över 20k på däckfirma inkl tpms och montering. Jag kan återkomma om hur det funkar i mitten på November när de sitter på bilen.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9764.0

Exempel på fälgar på norska forumet. Både snygga och inte superdyra.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Tänk på att få rätt ET. ET40 ska det vara. Jag har ET32 på mina och då tar vänster framhjul i lite lite när man backar med stort rattutslag.
8 mm kan göra mycket...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

matbl skrev:
Tänk på att få rätt ET. ET40 ska det vara. Jag har ET32 på mina och då tar vänster framhjul i lite lite när man backar med stort rattutslag.
8 mm kan göra mycket...
Var går gränsen? Funkar 37mm?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Elektrokungen skrev:
Jag gav upp försöken att hitta schyssta fälgar till schysst pris och beställde en uppsättning Hakka R2 på standardfälg av Tesla idag för 29kkr. Anledningen är främst krångelfaktorn att Tesla vägrar röra 3:dje parts fälgar vid eventuell service/garantirep av något där de behöver lossa hjulen samt osäkerheten med att 3:dje parts fälgarna verkligen är lämpade för Telsa (ET mått, tillräckligt starka) och TPMS.
+1 Av samma orsak.

Nedanstående från Bythjul blir väl runt 22' med montering och TPMS. (Det ser inte ut som det ingår TPMS). Det väcker dock många frågor.
- Hur får man dit TPMS? Då måste ju verkstaden plocka av däcket.
- Vilket pyssel det kan bli med garantier när man köper från olika håll. Tex om TPMS trasslar måste däcket av och bara TPMS in till Tesla.
- Men värst som du skriver är bilens garanti. Nåt med bromsarna och man måste byta till sommardäck innan man lämnar in bilen hos Tesla.

Lite överdriven försiktighet av Tesla att inte röra tredjepartsfälgar kan jag tycka. Samtidigt så förstår jag att de inte vill ta ansvar för nåt de inte har gjort. Så är det nog egentligen hos alla biltillverkare. Men där sitter verkstan emellan, som många gånger är fristående och vill tjäna pengar även på garantijobb. De hjälper till att få det godkänt som garantiärende om felet inte är orsakat av tredjepartskomponenten. Verkstaden monterar ofta tredjeparts saker själva så där faller nog kollen bort på vem som har gjort vad och tex. var fälgarna kommer från.

Ibland kan jag tänka mig att trassla en hel del för att spara en tusenlapp, men med invägda konsekvenser så var detta givet för mig. Jag tycker helt enkelt att bilen är för dyr att ta chanser med för att spara några tusen.

Det enda tråkiga var att jag skulle vara tvungen att åka till SC för att få dem monterade. Detta löste sig fint när de meddelade: "Vi har samarbete med Vianor och det finns ju ett Vianor där du bor. Vill du att vi skickar dem dit, det ingår förstås i priset." Den servicen var i alla fall värd några kronor. :)
Skärmklipp.PNG
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

MSO skrev:
dstr skrev:

Du tror du beställt..? :D :lol:
Det gjordes på telefon och jag tror det var den jag länkade till. 5-ekrad och mattsvart iaf. Det känns inte så viktigt eftersom det inte syns från förarplatsen.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Det går att lämna in bilen på service med tredjepartsfälgar, man får bråka lite och då skriva under en ansvarsfriskrivning de har (3 sidor!). Sen klarar även deras mekaniker av att montera av hjulen för att kolla bromsar etc.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

ironjack skrev:
Det går att lämna in bilen på service med tredjepartsfälgar, man får bråka lite och då skriva under en ansvarsfriskrivning de har (3 sidor!). Sen klarar även deras mekaniker av att montera av hjulen för att kolla bromsar etc.
Ok!

Den ansvarsfriskrivningen har nog varenda bilverkstad om än underförstått. Om nåt händer med ett tredjepartstillbehör berättar de bara hur dålig skit det var och frågar om de ska fixa det med "riktiga grejer". Mot betalning förstås.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Spelar TPMS nån roll? Får man varning utan eller vadå? Eller är det bara att det inte fungerar (dvs totalt skit samma i så fall för min del. Jag har aldrig haft däcktrycksövervakning på nån bil innan och inte saknat det).

Vad tror ni om detta vinterhjulskit btw:
fälgar.PNG
Från dack247.se.
ET40 och rätt bultcirkel va? En del siffror som jag inte har koll på dock... B-numret tex.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

MSO skrev:
En del siffror som jag inte har koll på dock... B-numret tex.
B-numret berättar hur stort hålet i mitten är. Så länge det är samma eller större på fälgen än på bilen kan det gå att lösa med centrumringar. Några andra siffror som var oklara?

Glöm för all del inte kolla så fälgen har lite håligheter på baksidan för att inte den lilla utstickande skruven på Teslans nav ska göra så fälgen sitter snett (alt. kör annat ET och distansringar med hål i).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

jag beställde nitro gunmetal 19" med dubbfria hakka r2. monterade dom igår lite tidigt men jag ville se om allt passade innan det kom en meter snö.
två problem .
durrande eller surrande ljud från 30-100 km/h ungefär som som vitalinjerna som surrar när man kör på dom fast inte lika kraftigt men det känns i ratten och verkar komma från vä fram. jag har skiftat fram o bak, olika däckstry, rotationsriktningen är ok, den lilla skruven i navet tar inte i fälgen, dom däcken tar inte i någonstans . däckfirman trodde det var hjullager men det var inget ljud innan och jag var med när dom bytte så det är inget dom sabbat i hjulupphängningen. Det måste vara däckmönstret har ni andra fått liknande ljud ?

Det andra problemet är att bilen blev väldigt vinglig med däcken jag provade 3.1 och 3.5 bar men ingen skillnad . den slingrar sig som en orm, ska den bli sådan får man ju köra jätteförsiktigt
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tesla själva konstuerar inga fälgar. Så allt är tredjepart. Tycker diskussionen är totalmuppig med Tesla Service! Ja om en kund köper skräp som inte håller, fel ET mått etc så är det väl självklart men att hiva fram ett papper på tre sidor som man skall skriva under! Aldrig varit med om i hela mitt liv av bilägande!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Har ni rätt centrumstyrning? Det går att 3dprinta ut centrumring ex 65 till 72.5(bmw med flera) så det underlättar vid montering.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ja det ska vara rätt ringar. jag får nog prova att printa ut i alla fall :D kanske i träfilament blir ju lite kul. det finns för övrigt väldigt mycket teslamojänger att printa telefonskal, nyckelringar och mittkonsoler osv
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Det andra problemet är att bilen blev väldigt vinglig med däcken jag provade 3.1 och 3.5 bar men ingen skillnad . den slingrar sig som en orm, ska den bli sådan får man ju köra jätteförsiktigt
Upplevde samma sak när jag satte på samma däck förra året. Det beror tydligen på de många gummilamellerna på däcket som ju ger dom goda snöegenskaperna. Vid varmare väder blir gummit dessutom mjukare och däcken känns ännu "svampigare". Blir bättre vid kyla men någon större lust att överskrida däckens maxhastighet på 170 km/t finns inte.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nordiska dubbfria är ormiga innan det blir riktigt kallt... Mjukt gummi
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ok jag hoppas på minus 20 hela vintern :D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tror HelectriC kommer ut med ett par beggade snart :D

De är dessutom konstnärligt plastdippade ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
Tror HelectriC kommer ut med ett par beggade snart :D

De är dessutom konstnärligt plastdippade ;)
Jepp, 35k så är dom dina! Artistiskt prispåslag!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

E de någon som testat slänga på bmwfälgar? Ser ut att ligga bra till prismässigt på bla blocket. :idea:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kontakten2 skrev:
E de någon som testat slänga på bmwfälgar? Ser ut att ligga bra till prismässigt på bla blocket. :idea:
Det är en snubbe som har mörka 6-serie fälgar på TMC, jag tycker inte det ser så bra ut, just dom blir för klumpiga IMO.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ery/page57
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar