Elektrokungen skrev:Jag gav upp försöken att hitta schyssta fälgar till schysst pris och beställde en uppsättning Hakka R2 på standardfälg av Tesla idag för 29kkr. Anledningen är främst krångelfaktorn att Tesla vägrar röra 3:dje parts fälgar vid eventuell service/garantirep av något där de behöver lossa hjulen samt osäkerheten med att 3:dje parts fälgarna verkligen är lämpade för Telsa (ET mått, tillräckligt starka) och TPMS.
+1 Av samma orsak.
Nedanstående från Bythjul blir väl runt 22' med montering och TPMS. (Det ser inte ut som det ingår TPMS). Det väcker dock många frågor.
- Hur får man dit TPMS? Då måste ju verkstaden plocka av däcket.
- Vilket pyssel det kan bli med garantier när man köper från olika håll. Tex om TPMS trasslar måste däcket av och bara TPMS in till Tesla.
- Men värst som du skriver är bilens garanti. Nåt med bromsarna och man måste byta till sommardäck innan man lämnar in bilen hos Tesla.
Lite överdriven försiktighet av Tesla att inte röra tredjepartsfälgar kan jag tycka. Samtidigt så förstår jag att de inte vill ta ansvar för nåt de inte har gjort. Så är det nog egentligen hos alla biltillverkare. Men där sitter verkstan emellan, som många gånger är fristående och vill tjäna pengar även på garantijobb. De hjälper till att få det godkänt som garantiärende om felet inte är orsakat av tredjepartskomponenten. Verkstaden monterar ofta tredjeparts saker själva så där faller nog kollen bort på vem som har gjort vad och tex. var fälgarna kommer från.
Ibland kan jag tänka mig att trassla en hel del för att spara en tusenlapp, men med invägda konsekvenser så var detta givet för mig. Jag tycker helt enkelt att bilen är för dyr att ta chanser med för att spara några tusen.
Det enda tråkiga var att jag skulle vara tvungen att åka till SC för att få dem monterade. Detta löste sig fint när de meddelade: "Vi har samarbete med Vianor och det finns ju ett Vianor där du bor. Vill du att vi skickar dem dit, det ingår förstås i priset." Den servicen var i alla fall värd några kronor.