Ok, nu fattar jag....

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Walker »

Har ju tidigare vädrat mitt missnöje med NoA och Ap. Har tyckt att funktionen inte bara är oanvändbar utan rent farlig. Vingligt, tvära spökbromsningar mm som satt skräck i mina passagerare samt gjort framfarten mer än lovligt spännande. Har tyckt det varit märkvärdigt att någon använt sig av den och till och med lovordat den.
....men.
Så fick jag för lite sedan uppgradering till HW3..
Häpp!
Ja, nu snackar vi. Kan köra ap utan att mina passagerare ens märker det. Mjukt, smidigt, följsamt. T o m regnsensorn funkar ju!!! Måste bara invänta någon mörkerkörning för att se om helljusautomatiken också är användbar (det har den INTE varit tidigare)
Till er som fortfarande har HW2,5: jag beklagar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Tellus »

Håller med, stor förbättring efter HW3, nu steg beg värdet 50 papp :)
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Menar ni att det fungerade ännu sämre med HW2.5? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
Har ju tidigare vädrat mitt missnöje med NoA och Ap. Har tyckt att funktionen inte bara är oanvändbar utan rent farlig. Vingligt, tvära spökbromsningar mm som satt skräck i mina passagerare samt gjort framfarten mer än lovligt spännande. Har tyckt det varit märkvärdigt att någon använt sig av den och till och med lovordat den.
....men.
Häpp!
Ja, nu snackar vi. Kan köra ap utan att mina passagerare ens märker det. Mjukt, smidigt, följsamt. T o m regnsensorn funkar ju!!! Måste bara invänta någon mörkerkörning för att se om helljusautomatiken också är användbar (det har den INTE varit tidigare)
Nu har jag bara haft en 3a med HW3 men ja jag håller med jämfört med min S med HW2.5. Tycker regnsensorn i 3an fungerar bra och den håller sig bra i filen och spökbromsar typ aldrig, behöver i princip aldrig göra ingrepp i 3an när den kör på AP. Ska se hur det blir nästa vecka med EAP i nya bilen.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Jag har hw 2.5 och har som längst kört 25 mil på motorväg utan att en enda gång avbryta eller besväras av AP, tycker den är fantastisk om man använder den i rätt situationer. Har knappt några spökbromsningar eller andra problem. Största problemet har väl varit vägar som gått från en till två filer då bilen inte kunnat bestämma vilken fil den ska välja. Med tanke på många inlägg och personer man pratat med så måste det vara någon slags lotteri eller kalibreringsproblem som avgör om det funkar bra eller inte. Eller också kör de som klagar bara med AP på jättesmala vägar med skarpa kurvor och mycket möten och tycker att det fungerar dåligt… blir inte klok på allt som skrivs.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

MarkusL skrev:
Jag har hw 2.5 och har som längst kört 25 mil på motorväg utan att en enda gång avbryta eller besväras av AP, tycker den är fantastisk om man använder den i rätt situationer. Har knappt några spökbromsningar eller andra problem. Största problemet har väl varit vägar som gått från en till två filer då bilen inte kunnat bestämma vilken fil den ska välja. Med tanke på många inlägg och personer man pratat med så måste det vara någon slags lotteri eller kalibreringsproblem som avgör om det funkar bra eller inte. Eller också kör de som klagar bara med AP på jättesmala vägar med skarpa kurvor och mycket möten och tycker att det fungerar dåligt… blir inte klok på allt som skrivs.
Samma här. Har 2.5 nu, och tycker fungerar väldigt bra.
Ska hämta ut ny snart, så då ska det bli intressant om man kan märka någon skillnad.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

MarkusL skrev:
Eller också kör de som klagar bara med AP på jättesmala vägar med skarpa kurvor och mycket möten och tycker att det fungerar dåligt… blir inte klok på allt som skrivs.
Jag har FSD i min Model S Performance (årsmodell -21) och använder funktionen konstant (nästan i alla fall) och för mig så fungerar den så bra att det känns som en halv bil att köra utan. Läser man här på forumen så är det enligt många andra inget alls att hänga i julgran. Och jag förstår det inte.. Sitter det så nya komponenter i min bil att den fungerar så mycket bättre för mig, eller ser jag ett värde som få andra gör med tanke på att jag kör väldigt långt väldigt ofta..? Bilen kör själv med ena handen vilandes på ratten men behöver hjälp med blinkersspaken för att byta fil. Superbekvämt och avslappnande. På 50 mils resa så har jag idag inga spökbromsningar och den styr numera något snällare in i filen där en fil blir två.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
....men.
Häpp!
Uppgraderade från HW 2.5 till HW 3.0 för inte så länge sedan, och även om jag inte har NoA så tycker jag att den normala Ap och andra saker fungerar mycket bättre. Klar skillnad till det bättre på nästan allt.

Så förstår att det kan vara så olika uppfattning om mjukvaran, beroende på att vi alla sitter på olika hårdvara.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det jag sagt hela tiden juh! 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.

Nöjd med min non-AP 3:a
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

wector skrev:
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.

Nöjd med min non-AP 3:a Bild
Min (HW3) har också väldigt svårt för 2+1, främst när det blir 2. Först vill den välja vänster körfält, sedan bromsar den och väljer höger. Dessutom fattade den inte att en väg var smalare och flyttad till vänster. Varken gula linjer eller betongavgränsning verkar finnas i bildbiblioteket. Tidigare har spökbromsat, d.v.s. sänkt farten, men förra helgen fick jag uppleva en riktig inbromsning (och det fick även mina 80+ passagerare.
Orsaken? En gubbe på åkgräsklippare på en tomt bredvid vägen.

Att bilen inte fattar att blinkers betyder att man vill byta körfält, och svarar med ett högt PLING-PLONG har gjort att min fru förbjudit mig att använda auto steering när hon är med.

Farthållaren påverkas också av att bilen inte fattar att vänsterblinkers betyder filbyte.

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det verkar inte finnas några direkta regler för hur filerna på 2+1 vägar ska delas upp/avslutas.
Ibland är där linjer som går i en tvär böj, ibland tar linjerna bara slut, ibland är det en jämn lång linje…
Trafikverket borde styra upp det där.

(Lite som med cykelbanor, som de som cyklar i Sthlm är plågsamt medvetna om)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Kan tänka mig att det är rätt väl definierat i VGU så bara du sätter dig och läser och styr upp verksamheten :)

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... mning-vgu/
//benke
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Toja skrev:
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
Du och jag förstår ju. ;)

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Toja skrev:
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
Du och jag förstår ju. ;)
Är en bra bit, och många år kvar, tills vi har AD på plats. Men skall inte förväxla ihop AD med ADAS-lösningar (som AP är).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

wector skrev:

Finns väl ingen 3a utan AP? Alla fick ju bas AP.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Jag har HW 2,5. AP har blivit mycket bättre i år jämfört med förra året. Inga spökbromsningar eller konstiga styrningar. Helt klar en stor förbättring senaste tiden. Jag känner mig bekväm med AP på HW 2,5. Nu kan jag ju inte jämföra med HW3, men frågan är hur mycket som är HW3 eller årets förbättringar i Mjukvaran?

Dock tror jag att skillnaden kan bli större med nästa stora version uppdatering.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

MarkusL skrev:
wector skrev:

Finns väl ingen 3a utan AP? Alla fick ju bas AP.
Ska vi slå vad? Bild

Det var en period då Tesla sänkte priset och hade AP som tillval. Så jag har hårdvaran men inte mjukvaran. Vanlig basic farthållare också Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vad får man betala för en uppgradering (utan att välja till FSD)?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Mycket intressant.. Men hur fick du hw 3.0, måste man inte få de i bilen från start eller ha köpt FSD?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag blev lovad HW 3.0 av Tesla vid leverans av bilen i 2019, men var rätt stökigt och mycket tjat för att få de att byta utan kostnad (eftersom jag inte är intresserad av köpa dagens FSD).

Men väl värt det när jag fick det till slut. Känns som det mesta (förutom just AP som jag inte testat och jämfört extremt mycket, och kräver mer tid) fungerar klart bättre nu. Större skillnad än vad jag hade förväntat mig.
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:

Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.

Skriv svar