Laddning Model 3
Moderator: Redaktion
Laddning Model 3
Jag får snart min Model 3
. Jag skulle dock vilja ha koll på hur många kwh jag laddar när jag är hemma. Kan man se hur mycket man laddat inne i menyerna på teslan eller måste jag ha en mätare kopplat till laddboxen?

Re: Laddning Model 3
Mig veterligen så kan du inte se hur många kWh du laddat efter en laddning hemma. Jag kan ha missat den funktionen i bilen. Jag använder mig av TeslaMate för att se hur mycket som laddats och var bilen varit och mycket annat.
Kräver en server och att du installerar det själv men det är ett alternativ till en fysisk mätare.
Kräver en server och att du installerar det själv men det är ett alternativ till en fysisk mätare.
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Jo man ser hur mycket man laddat när man kliver in i bilen:

kostar dock $5 i månaden, (två veckor gratis för att testa) men finns nog andra appar och program som är gratis.
Jag använder dock TeslaFi med vilken man får fullständig koll på all förbrukning, kan även spela upp en resa och se exakt hastighet, förbrukning, temp mm 
kostar dock $5 i månaden, (två veckor gratis för att testa) men finns nog andra appar och program som är gratis.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Som nämnt i en annan tråd (i nybörjarfrågor?), det bilen säger om batteriets laddning är ju inte 100% samma som den mängd el man tar ut ur uttaget/laddboxen, det går ju lite ström till bilen själv, att värma/kyla batterierna (beroende på väder) och allmänna förluster, så om ditt batteri säger "Jag tog emot X kWh" så vet du ju att uttaget av ström är över X i så gott som alla lägen.Coretug skrev:Jag får snart min Model 3. Jag skulle dock vilja ha koll på hur många kwh jag laddar när jag är hemma. Kan man se hur mycket man laddat inne i menyerna på teslan eller måste jag ha en mätare kopplat till laddboxen?
Tesla M3 LR..
Ah, så korkad man är. Man ser ju därR2_m3 skrev:Jo man ser hur mycket man laddat när man kliver in i bilen:Jag använder dock TeslaFi med vilken man får fullständig koll på all förbrukning, kan även spela upp en resa och se exakt hastighet, förbrukning, temp mm

Jag lät montera en elmätare före laddboxen(WC), elmätaren jag köpte för et är godkänd för debiltering av elförbrukning. Det ser ut att gå 6-10% mer el på elmätaren än jag fyller på i bilen. Laddhastigheten verkar påverka en del, liksom att batteriet ibland behöver värmas lite. Ska göra en koll nu när det inte är så kallt ute.IcePic skrev:Som nämnt i en annan tråd (i nybörjarfrågor?), det bilen säger om batteriets laddning är ju inte 100% samma som den mängd el man tar ut ur uttaget/laddboxen, det går ju lite ström till bilen själv, att värma/kyla batterierna (beroende på väder) och allmänna förluster, så om ditt batteri säger "Jag tog emot X kWh" så vet du ju att uttaget av ström är över X i så gott som alla lägen.Coretug skrev:Jag får snart min Model 3. Jag skulle dock vilja ha koll på hur många kwh jag laddar när jag är hemma. Kan man se hur mycket man laddat inne i menyerna på teslan eller måste jag ha en mätare kopplat till laddboxen?
För enkelhetens skull, räkna bilens påfyllda energimängd +10% så är man sannolikt rätt nära om man vill räkna utan elmätare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5