Apple elbil/Faraday Future

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Nemesis »

Hörde idag att Apple har startat något form av kontor i Göteborg och börjar stjäla kompetens inom automotive för något hemlighetsfullt, vilket många tolkar som en framtida autonom elbil. Sen fattar jag det som att det ryktas om att Faraday Future är någon form av filial till Apple.

Är det någon som vet mer och kan klargöra? Alternativt någon som känner för att spekulera i vad den största sekten (Apple) har i görningen?

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Herr X »

Intressant! Vilken typ av kompetens rekryterar de?
Det finns nog de som vet en hel del om detta, men deras NDA:er är nog 40 sidor långa :)

Vi andra kan också bara spekulera - ingen vet riktigt vad Apple håller på med, mer än att det är en elbil, att de är och drar i Teslas experter inom autopilot och autonom drift och att de har en ganska tight deadline (ska vara klara om bara några år?). Tesla förlorade den ingenjör som var ansvarig för autopiloten när denne gick till Apple.

Att Apple ger sig in i bilbranschen tycker jag är enormt spännande. De ekonomiska musklerna i det bolaget är gigantiska och de har ingen fossil skuld att brottas med. Övergången till eldrift kan gå fort när Apple är med i leken och de bolag som ännu inte byggt någon ordentlig elbil kan dö på mycket kort tid - samma som hände Kodak, Nokia och en mängd andra bolag som inte lyckades se vad som var på gång. Hoppas innerligt att Volvo är med och har sett allvaret i denna ändringen i fordonsbranschen, annars riskerar Sverige att bli av med sin kronjuvel. Vi som vant oss vid Teslas elbilar vill absolut aldrig gå tillbaka till fossil drift, om det inte sker under knivhot. Anledningen är inte att vi är miljömuppar, utan att elbilar är så oändligt mycket bättre (observera att det bara i huvudsak gäller Teslas elbilar på grund av acceleration och räckvidd som andra elbilar saknar). Fossilmotorer känns för oss ungefär lika moderna som rullbandspelare - tänk när Apple har satt samma känsla i ytterligare hundratals miljoner människor, de bilproducenter som då inte har en fantastisk elbil, kommer inte att klara sig.

Nokias ledning var helt oförstående till vad som hänt innan det var försent. Längre ner i leden hade folk garanterat sett att smartphones skulle ta över i alla prissegment. Några finnar som jobbat i produktorganisationen gråter nog fortfarande över att cheferna inte lyssnade när de berättade.

Apple kan nog inte släppa en helt autonom bil (där föraren inte kan ta kommandot) eftersom dessa knappt är lagliga någonstans. Gissar att de släpper en urläcker elbil som är i stort sett helt självkörande i alla typer av trafik (men har styrmöjlighet och pedaler för att vara laglig) med en hög "vill-ha"-faktor, till ett överkomligt pris (i BMW/Mercedes-segmentet).
Gissar att de för samtal med Tesla för att köpa batterier i deras gigafactory och använda deras snabbladdarnätverk vid lanseringen - de behöver kunna skala upp snabbt om/när de får en framgång med sin bil.

Om man tänker sig att Apple får en helt autonom, snygg, buggfri elbil med grym acceleration på vägarna 2019, så kommer de ta marknaden med storm. Dessutom kommer de ha byggt in mängder med smarta finesser som är kopplade till autopiloten som gör att bilen blir användbar på ett helt nytt sätt: Apple garanterar att deras autopilot är felfri och perfekt och tar ansvaret om en olycka skulle ske med autopiloten inkopplad. Du lovas att kunna arbeta medan bilen kör dig (och detta är redan lagligt i de flesta av världens länder). Det är trådlöst nät i bilen, du har en särskild uppfällbar anordning där du kan ställa din laptop så att du kan jobba medan bilen kör.
Bilar kommunicerar automatiskt med varandra. Bilen blir ditt andra kontor.
Tänk de bolagschefer som själva sitter och styr sin gamla fossil-BMW, när den nya VD:n susar förbi bilkön knappande på sin laptop.

Volvo kommer inte ha en chans att konkurrera mot något sådant och kommer på bara några år se sådan massivt vikande efterfrågan på sina gamla trötta manuella fossilbilar, att man går i konkurs och stänger Torslandafabriken för sista gången i november 2022.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av danni »

Någon här på forumet har hintat om att Volvo ligger mycket längre fram än alla tror när det gäller elbilar. Och så kommer det rykten om att Apple ska jobba med sin elbil i just Göteborg. Volvo och Apple är två företag som jag ärligt talat tror skulle kunna ha ett stort utbyte inom just det här. Är det en väldigt långsökt tanke?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Någon här på forumet har hintat om att Volvo ligger mycket längre fram än alla tror när det gäller elbilar. Och så kommer det rykten om att Apple ska jobba med sin elbil i just Göteborg. Volvo och Apple är två företag som jag ärligt talat tror skulle kunna ha ett stort utbyte inom just det här. Är det en väldigt långsökt tanke?
Det hade varit extremt, obegripligt och fantastiskt glädjande om så var fallet. Allihopa på detta forumet har insett att bilbranschen står för omvälvande förändringar som kommer att slå ut biltillverkarna en efter en - att många av dem har funnits i över 100 år spelar ingen roll. Eastman Kodak grundades 1888 - trots att de själva uppfann digitalkameran fattade de aldrig vad som hände, och gick i konkurs 2012 - efter 132 år. Det var inte så att personalen hos Kodak inte såg vad som höll på att hända - det var cheferna och ledningen i bolaget som inte klarade av att se den förändring som var på väg och anpassa sig till den. Att styra ett bolag mot en helt ny kurs är mycket riskabelt om det i efterhand skulle visa sig att man gjort en felaktig analys, och för de enskilda individerna i ett bolags styrelse är det enormt mycket lättare att följa strömmen och fortsätta i inkörda hjulspår.

Trots att vi gillar elbilar, är jag säker på att det är fler än mig som inte vill se Volvo misslyckas. Men hela bolaget måste ändra sig fundamentalt om man vill undvika att bli Kodak eller Nokia, det räcker inte att man har små elbilsprojekt på olika håll i koncernen. Nokia hade också smarttelefoner när iPhone kom 2007.

Kolla vad Volvos chefer säger i medierna och reflektera kring om Volvo har förstått vilken omställning de måste göra för att inte dö:
– Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson [VD för Volvo Cars].
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/
Volvo kommer inte att bygga en utmanare till Tesla. Forsknings- och utvecklingschefen Peter Mertens är inte imponerad av det amerikanska elbilsundret utan vill hålla sig till hybrider.
Källa: http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/

Tror alltså att du har fel. Apple öppnar kontor i Göteborg för att kunna sno åt sig kompetenta medarbetare - det är lättare för dem att rekrytera folk till ett kontor på orten där man redan bor, än att be dem dra med sig familjen och flytta till Cupertino. Volvo har inte fattat att det är en genomgripande ändring som är på gång i marknaden, och styr fortfarande mot isberget. November 2022 tror jag att de är i konkurs.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Bod »

Har för mig att förra VDn för Volvo sa att frakta runt ett 450kg batteri var bara dumt och att elbilar inte hade någon framtid. Han sa också att det är mycket svårare att utveckla en bil än vad några IT-nördar förstår eller klarar av. Detta sa han 2014.
Senast redigerad av Bod, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
Har för mig att förra VDn för Volvo sa att frakta runt ett 450kg batteri var bara dumt och att elbilar inte hade någon framtid. Han sa också att det är mycket svårare att utveckla en bil än vad några IT-nördar förstår eller klarar av. Detta sa han 2104.
Om han kan resa i tiden så kanske han inte är så fel ute ändå?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Bod skrev:
Har för mig att förra VDn för Volvo sa att frakta runt ett 450kg batteri var bara dumt och att elbilar inte hade någon framtid. Han sa också att det är mycket svårare att utveckla en bil än vad några IT-nördar förstår eller klarar av. Detta sa han 2104.
Om han kan resa i tiden så kanske han inte är så fel ute ändå?
Buuurn! Ne men gissar på att det var 2004 för var det 2014 är han bara dum.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Bod »

Sorry tar och editerar. Ibland slinker fingrarna lite fort. ;)

Här kommer en länk till ytterligare ett uttalande om elbilar av "vår vän" Stefan Jakoby, Volvos förre VD. Han dömmer ut elbilen totalt och anser den inte har någon som helst framtid.
http://www.bytbil.com/nyheter/nvkuskyg
Senast redigerad av Bod, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Svenssons »

chpaulin skrev:
Herr X skrev:
Bod skrev:
Har för mig att förra VDn för Volvo sa att frakta runt ett 450kg batteri var bara dumt och att elbilar inte hade någon framtid. Han sa också att det är mycket svårare att utveckla en bil än vad några IT-nördar förstår eller klarar av. Detta sa han 2104.
Om han kan resa i tiden så kanske han inte är så fel ute ändå?
Buuurn! Ne men gissar på att det var 2004 för var det 2014 är han bara dum.
December förra året:
http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:

Man blir lite mörkrädd när man läser sådant.

Att inte ta fram en elbil handlar om strategi och vägval, säger han.

Har man en forskning- och utvecklingschef med den inställningen så är man nog illa på det. Det ger verkligen Nokia-vibbar.

"Peter Mertens har också miljö i tankarna när han väljer bort elbilar som Tesla.
– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batteri som man ska frakta omkring hela tiden. Skulle man titta på CO2 och livtidscykeln för den typen av bilar så skulle det inte se så bra ut.
Jag tror verkligen att en plug-in hybrid är den bästa lösningen. Det är det bästa från två världar, säger han."

Snacka om att försöka bita sig fast i ICE-träsket. Varför är förbränningsmotorn en helig ko som man är beredd att gå i graven för, bland de gamla biltillverkarna?

Skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till att en bil med ICE och elmotor har lägre CO2 utsläpp än en bil med enbart elmotor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Att Apple ger sig in i bilbranschen tycker jag är enormt spännande. De ekonomiska musklerna i det bolaget är gigantiska och de har ingen fossil skuld att brottas med. Övergången till eldrift kan gå fort när Apple är med i leken och de bolag som ännu inte byggt någon ordentlig elbil kan dö på mycket kort tid - samma som hände Kodak, Nokia och en mängd andra bolag som inte lyckades se vad som var på gång

....

Volvo kommer inte ha en chans att konkurrera mot något sådant och kommer på bara några år se sådan massivt vikande efterfrågan på sina gamla trötta manuella fossilbilar, att man går i konkurs och stänger Torslandafabriken för sista gången i november 2022.
Tack för underhållande läsning, denna inblick in i framtiden. :)

Oh well, jag gråter inte om Volvo får lägga ner, men jag förstår att det skulle bli ett hårt slag för Göteborgsregionen. Kanske många kan få jobb hos Apple där istället, beroende på vad de faktiskt har i görningen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Snacka om att försöka bita sig fast i ICE-träsket. Varför är förbränningsmotorn en helig ko som man är beredd att gå i graven för, bland de gamla biltillverkarna?
De ser inte helheten. De sitter i sin bubbla och ser massor av utvecklingspotential hos fossilmotorn, faktiskt högre än någonsin tidigare i historien eftersom man just gått in i en ny fas av utveckling där det handlar om att få ner mängden koldioxid- och andra utsläpp; och där finns ju massor att göra! Hela utvecklingsteamet intygar att de kan få ner samtliga utsläpp till en bråkdel av dagens, genom aktiv katalysering, CO2-fångare och annat.
Just nu är det dessutom enorm efterfrågan på fossilmotorer, och de mörka molnen på himlen är väldigt väldigt små och väldigt väldigt långt borta. Volvo har börjat återta USA-marknaden med nya XC90 - bara det är ett tecken på att de har satsat rätt.

De klarar inte att räkna ut att en tornado håller på att byggas upp strax utanför deras synfält. Den klarblå himlen ovanför deras huvuden är så dominerande att de tänker sig att även om en tornado kommer så blir de förvarnade. De tänker att SMHI ska komma och knacka dem på axeln för att berätta om kommande tornados. Och de förstår inte att bilbranschens SMHI är vi här på forumet, Tesla, motorjournalister, Consumer Reports och Apple. De vet inte det, för det har aldrig tidigare varit någon tornado på Volvos himmel, bara stormar, och de har de överlevt stormar utan SMHI:s hjälp.

De förstår inte att tornadon blåser fram med en storm - när tornadon väl kommer, kommer också en storm och det överlever de inte. Om bara några få år förvandlas den klarblå himlen till ett väderinferno som branschen aldrig tidigare skådat. När faktum väl står klart, att fossilmotorer av konsumenter upplevs som lika fräsha som disketter och rullbandspelare, klarar inte Volvo som relativt liten biltillverkare att få fram några konkurrenskraftiga batteribilar på marknaden. Det är därför de går i konkurs 2022.

Senast förra veckan höll säkert chefen för utvecklingsavdelningen en dragning kring de fantastiska nya möjligheterna som ligger i den forskning man gjort på Lunds tekniska högskola kring 2-taktsmotorer och etanol. Att man är på rätt spår med supereffektiva och snåla bensinmotorer råder det ingen tvekan om - till och med svenska staten via Energimyndigheten är med och finansierar motorforskning på svenska universitet och högskolor: http://www.lth.se/lthnytt/nr_1_2012/motorer/

En pytteliten amerikansk elbilstillverkare som gör jättedyra batteribilar och säljer supersmå upplagor är en mygga för oss på Volvo. Tesla kan få hålla på med sin grej, alla andra fokuserar helhjärtat på att få ner utsläppen från fossila motorer, och där är vi på Volvo världsledande! Vi är på rätt spår - om vi skulle svänga om och lägga alla våra utvecklingsresurser på batteribilar, skulle vi gå i graven direkt. Det säljs nästan inga batteribilar någonstans i världen, undantaget Norge - och där måste man locka med sänkta skatter och körning i bussfilen för att folk ska vilja köpa batteribilarna (och ändå är bara 20% av nybilsförsäljningen elbilar! haha! bara det bevisar att elbilar inte har framtiden för sig!).

Därför.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ironjack
elbilist
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av ironjack »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Snacka om att försöka bita sig fast i ICE-träsket. Varför är förbränningsmotorn en helig ko som man är beredd att gå i graven för, bland de gamla biltillverkarna?
De ser inte helheten. De sitter i sin bubbla och ser massor av utvecklingspotential hos fossilmotorn, faktiskt högre än någonsin tidigare i historien eftersom man just gått in i en ny fas av utveckling där det handlar om att få ner mängden koldioxid- och andra utsläpp; och där finns ju massor att göra! Hela utvecklingsteamet intygar att de kan få ner samtliga utsläpp till en bråkdel av dagens, genom aktiv katalysering, CO2-fångare och annat.
Just nu är det dessutom enorm efterfrågan på fossilmotorer, och de mörka molnen på himlen är väldigt väldigt små och väldigt väldigt långt borta. Volvo har börjat återta USA-marknaden med nya XC90 - bara det är ett tecken på att de har satsat rätt.

De klarar inte att räkna ut att en tornado håller på att byggas upp strax utanför deras synfält. Den klarblå himlen ovanför deras huvuden är så dominerande att de tänker sig att även om en tornado kommer så blir de förvarnade. De tänker att SMHI ska komma och knacka dem på axeln för att berätta om kommande tornados. Och de förstår inte att bilbranschens SMHI är vi här på forumet, Tesla, motorjournalister, Consumer Reports och Apple. De vet inte det, för det har aldrig tidigare varit någon tornado på Volvos himmel, bara stormar, och de har de överlevt stormar utan SMHI:s hjälp.

De förstår inte att tornadon blåser fram med en storm - när tornadon väl kommer, kommer också en storm och det överlever de inte. Om bara några få år förvandlas den klarblå himlen till ett väderinferno som branschen aldrig tidigare skådat. När faktum väl står klart, att fossilmotorer av konsumenter upplevs som lika fräsha som disketter och rullbandspelare, klarar inte Volvo som relativt liten biltillverkare att få fram några konkurrenskraftiga batteribilar på marknaden. Det är därför de går i konkurs 2022.

Senast förra veckan höll säkert chefen för utvecklingsavdelningen en dragning kring de fantastiska nya möjligheterna som ligger i den forskning man gjort på Lunds tekniska högskola kring 2-taktsmotorer och etanol. Att man är på rätt spår med supereffektiva och snåla bensinmotorer råder det ingen tvekan om - till och med svenska staten via Energimyndigheten är med och finansierar motorforskning på svenska universitet och högskolor: http://www.lth.se/lthnytt/nr_1_2012/motorer/

En pytteliten amerikansk elbilstillverkare som gör jättedyra batteribilar och säljer supersmå upplagor är en mygga för oss på Volvo. Tesla kan få hålla på med sin grej, alla andra fokuserar helhjärtat på att få ner utsläppen från fossila motorer, och där är vi på Volvo världsledande! Vi är på rätt spår - om vi skulle svänga om och lägga alla våra utvecklingsresurser på batteribilar, skulle vi gå i graven direkt. Det säljs nästan inga batteribilar någonstans i världen, undantaget Norge - och där måste man locka med sänkta skatter och körning i bussfilen för att folk ska vilja köpa batteribilarna (och ändå är bara 20% av nybilsförsäljningen elbilar! haha! bara det bevisar att elbilar inte har framtiden för sig!).

Därför.
Jag är oerhört rädd för att du har rätt.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Martinen »

Tänk va vi hade tappat hakan om Apple, Google eller någon sådan kommer med en ice bil istället.

Lite som när alla andra tillverkade 3g telefoner så var det några enstaka släpper nya värstingtelefoner(med den tidens mått) och envisades med att det inte behövdes 3g, trots att det de hade fått ner storleken på lurarna.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av apkungen »

Apples första lur va ju en 2g lur. Den var väldigt mycket efter alla andra tillverkarna på det mesta utom just navigation och användarvänlighet. När Apple "släpper" sin första bil kan det nog mycket väl se likadant ut. Bilen i sig kanske är rätt medioker men den autonoma körningen gör att den kommer dominera ändå. Kanske blir bilen som en BMW i3 med röckviddsförlängare (Rex) med lite större bärndletank.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av apkungen »

Jag tror för övrigt mer på nevs än Volvo när det kommer till rena elbilar. Jag tror att det finns risk att Volvo kommer att kolla hopplöst efter och konka :(. De har satsat miljardbelopp på sin vesa spa arkitektur och den är inte gjord för rena elbilar.

Jag körde för övrigt en v70 i helgen med en hemsk automatlåda, första fossilbilen efter att ha kört tesla, leaf och elcykel... Riktigt hemsk upplevelse. Den skakade och lät, låg i dragläge länge och hade riktigt seg acceleration. Först trycker man plattan i mattan, den växlar bilen ned, sen kommer massor med ljud, dragläge, sen börjar den accelerera, relativt långsamt :p
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Nemesis »

apkungen skrev:
Jag tror för övrigt mer på nevs än Volvo när det kommer till rena elbilar. Jag tror att det finns risk att Volvo kommer att kolla hopplöst efter och konka :(. De har satsat miljardbelopp på sin vesa spa arkitektur och den är inte gjord för rena elbilar.

Jag körde för övrigt en v70 i helgen med en hemsk automatlåda, första fossilbilen efter att ha kört tesla, leaf och elcykel... Riktigt hemsk upplevelse. Den skakade och lät, låg i dragläge länge och hade riktigt seg acceleration. Först trycker man plattan i mattan, den växlar bilen ned, sen kommer massor med ljud, dragläge, sen börjar den accelerera, relativt långsamt :p
NEVS är ju en historia i sig. Får se vad som ploppar ut därifrån... Mina senaste åk är också Tesla samt ren (ej REX) i3:a. Bävar inför dagen då detta kan komma att ändras som du beskriver...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av apkungen »

Det som ploppar ut från nevs kan nog bli "kill it before it breeds" eller något riktigt najs! Enhet så styckas det bara upp på nått sätt och kommer Kina till godo på ett sätt som ingen kommer se röken av.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Elputte »

Tror inte cheferna på Volvo kan uttala sig alltför positivt om elbilar även om de vill. Eftersom de inte har någon själva. Hur skulle det se ut. Att hylla en produkt man inte säljer själv. De fortsätter självfallet att låsas som det regnar tills de presenterar en egen.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Daoops »

Elputte skrev:
Tror inte cheferna på Volvo kan uttala sig alltför positivt om elbilar även om de vill. Eftersom de inte har någon själva. Hur skulle det se ut. Att hylla en produkt man inte säljer själv. De fortsätter självfallet att låsas som det regnar tills de presenterar en egen.
Mm, men det verkar inte klarna upp på väldigt länge där tyvärr
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Herr X »

Elon Musk har i en intervju med den tyska tidningen Handelsblatt, berättat vad han egentligen känner runt Apples bil. Och han har inte så mycket positivt att säga.
"They [Apple] have hired people we’ve fired," Musk said. "We always jokingly call Apple the 'Tesla Graveyard.' If you don’t make it at Tesla, you go work at Apple. I’m not kidding,"
http://www.theverge.com/2015/10/8/94843 ... -interview

Jag tror att vi kan utesluta ett djupgående samarbete mellan de två företagen iallafall... :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av chpaulin »

Shit! Hårda ord där! Är han lite putt kanske eller är det som han säger att de är folk som inte platsade på Tesla som går till Apple? Känns som det bör vara lite av båda för Apple kan nog betala rätt bra för rätt kompetens.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Shit! Hårda ord där! Är han lite putt kanske eller är det som han säger att de är folk som inte platsade på Tesla som går till Apple? Känns som det bör vara lite av båda för Apple kan nog betala rätt bra för rätt kompetens.
Man ska nog inte ta alla sånna uttalande på största allvar.
Det är säkert så att dom kallar det för tesla graveyard, men det betyder inte att folk börjat där för att dom blivit uppsagda.
Tror att många överdriver med sina siffor som vanligt.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av Nemesis »

chpaulin skrev:
Shit! Hårda ord där! Är han lite putt kanske eller är det som han säger att de är folk som inte platsade på Tesla som går till Apple? Känns som det bör vara lite av båda för Apple kan nog betala rätt bra för rätt kompetens.
Var ju någon som beskrev rekryteringsprocessen på Tesla på följande sätt ungefär:

1. Erbjud en spännande, framåtblickande och innovativ arbetsmiljö
2. Hitta de skarpaste knivarna i lådan
3. Reach out och kalla till intervju
4. Fråga vad kandidaten tjänade i dagsläget
5. Erbjud 70% och dubbel arbetsbörda
6. Profit :D
kontakten2

Re: Apple elbil/Faraday Future

Inlägg av kontakten2 »

När övriga kalleankaregeringar i Europa inför samma intensiver för elbilar likt norge, då det är det mest pengar/co2/nox lönsamma sättet att få ner utsläppen, kommer verkligen ice vara kört. Tänk även på hur hela leverantörskedjor etc måste ställa om sig.

Hur blir en appelbil för övrigt? Dyr och med flera skal? Adapter för laddning ⚡? ;)
Skriv svar