Är LR för dyr, eller är P för billig?
Moderator: Redaktion
Är LR för dyr, eller är P för billig?
Hej!
I väntan på min M3P fick jag lite tid över och sneglade lite på prissättningen av M3x.
Valde själv M3P då prisskillnaden mot LR inte var särskillt stor.
Men sedan började jag fundera, hur ser det ut i andra länder.
I Sverige är M3P bara ca 6% dyrare än LR.
Medans i många andra länder är den skillnaden betydligt större.
I GB och USA är prisskillnaden 28% resp 25%.
I övriga EU ligger skillnaden på 10-11%.
Överlag är bilarna mycket billigare i EU än i Sverige (detta har nog många konstaterat).
Jag drar därför följande slutsatser:
- Det är oförsvarbart liten skillnad mellan P och LR i Sverige
- Priset för P måste upp, resp ner för LR.
- Oavsett vilket bådar det inget gott för andrahandsvärdet på LR mot P,
- Hur smart är det att i dagsläget välja LR över P om man absolut inte måste ha dragkrok?
I väntan på min M3P fick jag lite tid över och sneglade lite på prissättningen av M3x.
Valde själv M3P då prisskillnaden mot LR inte var särskillt stor.
Men sedan började jag fundera, hur ser det ut i andra länder.
I Sverige är M3P bara ca 6% dyrare än LR.
Medans i många andra länder är den skillnaden betydligt större.
I GB och USA är prisskillnaden 28% resp 25%.
I övriga EU ligger skillnaden på 10-11%.
Överlag är bilarna mycket billigare i EU än i Sverige (detta har nog många konstaterat).
Jag drar därför följande slutsatser:
- Det är oförsvarbart liten skillnad mellan P och LR i Sverige
- Priset för P måste upp, resp ner för LR.
- Oavsett vilket bådar det inget gott för andrahandsvärdet på LR mot P,
- Hur smart är det att i dagsläget välja LR över P om man absolut inte måste ha dragkrok?
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Helt klart är P "för billig". Jag kunde inte motivera att välja en LR, när det skiljer bara 40 000 på sådan skillnad i prestanda. Jag ville egentligen ha dragkrok, men man får så mkt mer för pengarna i Performance enligt mig.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Sverige sticker klart ut jämfört med alla andra länder (sr+ är mer än dubbelt så dyr som i USA).
Stort gap mellan sr+ och lr och bara 40kkr skillnad till P.
Sr+och Lr borde minst vara ca 50kkr billigare. Inte helt orimligt...
Stort gap mellan sr+ och lr och bara 40kkr skillnad till P.
Sr+och Lr borde minst vara ca 50kkr billigare. Inte helt orimligt...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Som det diskuterats i otaliga andra trådar, alla vill inte ha en P, jag vill inte ha en P om den så kostar samma som LR och det huvudsakligen pga de stora hjulen och att det inte utan strul går att få på mindre hjul.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Är LR som är för dyr, vi är redan dyrast i Europa om jag minns rätt och köper man en P säljer fälgarna och köper ett bar andra 3dje parts så får man en P för samma pris som en LR
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Är övertygad om att det är tjänstebilsflottan i Sverige som snedvrider priserna.
Jag har LR som firmabil bara på grund av förmånsvärdet och behöver inte heller oroa mig för restvärdet (operationell leasing).
Det påverkar helt klart prissättningen.
Hade valt en P alla dagar i veckan om inte skillnaden i förmånsvärde varit så stor.
Jag har LR som firmabil bara på grund av förmånsvärdet och behöver inte heller oroa mig för restvärdet (operationell leasing).
Det påverkar helt klart prissättningen.
Hade valt en P alla dagar i veckan om inte skillnaden i förmånsvärde varit så stor.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
JoeMad skrev:Är övertygad om att det är tjänstebilsflottan i Sverige som snedvrider priserna.
Jag har LR som firmabil bara på grund av förmånsvärdet och behöver inte heller oroa mig för restvärdet (operationell leasing).
Det påverkar helt klart prissättningen.
Hade valt en P alla dagar i veckan om inte skillnaden i förmånsvärde varit så stor.
Skillnaden är inte så stor längre. Särskilt inte om du valt till 19" fälgarna och acceleration boost. Då skiljer det väldigt lite.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Jag tror helt enkelt marknaden helt missat att förmånsvärdet för P rasat.
Om LR är för dyr eller P är för billig vet jag inte, men definitivt är det så att det borde säljas långt många fler P än LR nu imo.
Min gissning är att fördelningen LR vs P inte förändrats så mycket sedan 2019 trots att kalkylen på en företagsägd bil ändrats dramatiskt.
Om LR är för dyr eller P är för billig vet jag inte, men definitivt är det så att det borde säljas långt många fler P än LR nu imo.
Min gissning är att fördelningen LR vs P inte förändrats så mycket sedan 2019 trots att kalkylen på en företagsägd bil ändrats dramatiskt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 27 jan 2020 11:40
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Sannolikt P som är för billig.
SR+ är för dyr, LR kostar 70k mer än SR+ och det känns som ett otroligt litet påslag för nästan 50% större batteri, 4wd mm.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
SR+ är för dyr, LR kostar 70k mer än SR+ och det känns som ett otroligt litet påslag för nästan 50% större batteri, 4wd mm.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
P är så billig att ingen vill köpa den! 
Men håller med om att SR+ / LR är för nära varandra i pris.

Men håller med om att SR+ / LR är för nära varandra i pris.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4136
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,

- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck

- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Tesla säger väl själva att LR och P är mekaniskt samma bil.
På mina pappar står det Tesla Model 3 Long Range med Performance uppgradering.
Men visst, alla punkter stämmer utöver batteriet.
På mina pappar står det Tesla Model 3 Long Range med Performance uppgradering.
Men visst, alla punkter stämmer utöver batteriet.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Track Mode, icke att förglömma! Bara det skulle typ vara värt prisskillnaden för mig om jag köpte privatTellus skrev:Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,![]()
- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck![]()
- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort

Men ja, det är verkligen stor skillnad, särskilt nu då med det större batteriet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Och så har vi den stora nackdelen: INGEN DRAGKROK!Tellus skrev:Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,![]()
- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck![]()
- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Jag hade bockat ur allt, utom större batteri.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Priset på P ska inte upp. Däremot ska priset på LR ned och även på SR+.
Finns väl inget motiverar en höjning på P anser jag.
Finns väl inget motiverar en höjning på P anser jag.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4136
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Tot 101000 krTellus skrev:Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,![]()
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan

3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Skilnaden för vadman får är väldigt liten, i förhållande.
Så det beror på. P är knappast billig så då återstår att LR är för dyr.
Så det beror på. P är knappast billig så då återstår att LR är för dyr.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Är jag blind eller glömde ni betydligt lägre 0-100?Tellus skrev:Tot 101000 krTellus skrev:Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,![]()
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan

LR är inte långsam men det är ju ett helt annat klipp i P..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Det är ingen skillnad, konstigt nog.Reconnnn skrev:Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Högre effekt kanske leder till snabbare 0-100?taliz skrev:Är jag blind eller glömde ni betydligt lägre 0-100?Tellus skrev:Tot 101000 krTellus skrev:Rätt bra kosmetika isåfallsandberg80 skrev:.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,![]()
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan
LR är inte långsam men det är ju ett helt annat klipp i P..
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Nej, min P var samma som SR+ för mig.Reconnnn skrev:Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Tom billigare än V60n jag hade innan. Rätt galet, 600hk i Teslan vs 190 i Volvon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Hmm i mitt fall är det skillnad. LR är DYRARE än P... marginellt, men dyrare.rolundb skrev:Det är ingen skillnad, konstigt nog.Reconnnn skrev:Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?
Heeelt logisktM3apan skrev:Hmm i mitt fall är det skillnad. LR är DYRARE än P... marginellt, men dyrare.rolundb skrev:Det är ingen skillnad, konstigt nog.Reconnnn skrev:Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.
Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19