Reservhjul

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Teslaintresse

Reservhjul

Inlägg av Teslaintresse »

Hej, Såg att det saknas reservhjul/reparationsats till Model S. Eller finns det plats med reservhjul där framme? Finns det någon där ute som hittat på någon lösning?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Reservhjul

Inlägg av Svenssons »

Teslaintresse skrev:
Hej, Såg att det saknas reservhjul/reparationsats till Model S. Eller finns det plats med reservhjul där framme? Finns det någon där ute som hittat på någon lösning?
http://shop.eu.teslamotors.com/products/tire-repair-kit
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ringer bärgare vid punka.

Har haft punktering 4 gånger sedan jag fick körkort. Endast en av dessa hade gått att lösa med reparationskit.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har fått punka en gång på snart 15 år med körkort. Då hade jag fullstort reservhjul och domkraft men orka sånt när man har gratis assistans.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

De första 3 gångerna jag fick punka så fixade smällde jag själv på reservdäcket.
Tar ju max 15 min om man har grejer till det.
Sista gången var med volvon. Tappade nästan hela däcket. det satt lite gummi kvar på kanterna på fälgen, men resten rullade iväg.
Hade inget reservhjul, och jag är ganska säker på att lagningskit inte hade gjort nytta.

Ringde bärgare, som kom efter ca 45 min, sen åka till däckfirma som just höll på att stänga. Hade riktig tur att dom var snälla och stannade kvar 10 minuter för att fixa ett däck till mig.
Totalt tappade jag nog 2 timmar. Hade jag haft reservhjul, så hade jag sparat 1:45 h.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
De första 3 gångerna jag fick punka så fixade smällde jag själv på reservdäcket.
Tar ju max 15 min om man har grejer till det.
Sista gången var med volvon. Tappade nästan hela däcket. det satt lite gummi kvar på kanterna på fälgen, men resten rullade iväg.
Hade inget reservhjul, och jag är ganska säker på att lagningskit inte hade gjort nytta.

Ringde bärgare, som kom efter ca 45 min, sen åka till däckfirma som just höll på att stänga. Hade riktig tur att dom var snälla och stannade kvar 10 minuter för att fixa ett däck till mig.
Totalt tappade jag nog 2 timmar. Hade jag haft reservhjul, så hade jag sparat 1:45 h.
Om biltillverkaren ser på totalen, så är det nog inte så många gånger just det där händer. Man kan nog tryggt säga att de flesta klarar sig utan. Undantag finns självklart!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej det är klart.
Slår man ut det på antal mil jag kört så är det ju sällan man får punka, men det händer ändå.
Jag fattar inte att bergarna inte kan komma ut med reservhjul istället för att behöva ta en till en däckfirma.
Då kunde dom kommit med en vanlig liten personbil istället. Händer det på natten så är det ju bättre att kunna ta sig hem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är lite som att ha SUpercharger istället för en REX. Det är i de flesta fall effektivare att inte släpa runt på en extra motor. Dessutom kan andra dela på resursen så den utnyttjas effektivare också.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

[quote="Martinen"
Jag fattar inte att bergarna inte kan komma ut med reservhjul istället för att behöva ta en till en däckfirma. [/quote]
Problemet är att olika bilar har olika hjul. Så de skulle behöva släpa runt på sådär 50 olika reservhjul.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är det verkligen så många? Vi skulle ju snacka nödhjul här och inte korrekt bredd. Skulle också kunna ha adapter för olika centrum diameter och hålbilder.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej så många behöver dom inte ha., men har dom de vanligaste storlekarna så klarar dom garanterat 90% av bilarna. Man får såklart ange vilken bil man har när man ringer dom. Skulle det vara nått som dom inte har på bilen så är det ju bara att ha ett litet lager på firman.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

låter rimligt! på firman har man alla 50 hjulen så när de vet att det är en Tesla Model S som har punka så hämtar de ett 19" hjul.
Skriv svar