Frusna sidorutor
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
Frusna sidorutor
Har en ganska ny S så det är första vintern med denna bil.
Sidorutorna har frusit fast så det blev att ta fram varmpistolen. På min fossilbil finns en gummilist som går upp någon mm på rutan med på teslan är det mer som ett dike mellan kromlisten och rutan, idealiskt för snö att lägga sig och frysa fast, ramlösa rutor ska ju sänkas lite när man öppnar dörren och fastfrusen ruta vill ju inte vara med på noterna-
Någon som upplevt samma sak och vad göra åt problemet?
Sidorutorna har frusit fast så det blev att ta fram varmpistolen. På min fossilbil finns en gummilist som går upp någon mm på rutan med på teslan är det mer som ett dike mellan kromlisten och rutan, idealiskt för snö att lägga sig och frysa fast, ramlösa rutor ska ju sänkas lite när man öppnar dörren och fastfrusen ruta vill ju inte vara med på noterna-
TMS 2020 nov
Re: Frusna sidorutor
Kör förvärmning via appen...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Smörj försiktigt gummilisterna med silikonfett. (Sparsamt, för det kletar ner glas!)Skogslasse skrev:Har en ganska ny S så det är första vintern med denna bil.
Och förvärm, som thebishop föreslår.
- Skogslasse
- Teslaägare
Jodå jag har förvärmt men kanske inte tillräckligt i förhållande till mängden is.
Får smörja och sopa rent lite bättre, använder ju inte bilen dagligen och det är nog det största "felet"
Får smörja och sopa rent lite bättre, använder ju inte bilen dagligen och det är nog det största "felet"
TMS 2020 nov
Om det verkligen isat igen kör jag 30-60 minuter ibland så man enkelt kan skrapa bort isen med en plastbit, men sällan det behövs.Skogslasse skrev:Jodå jag har förvärmt men kanske inte tillräckligt i förhållande till mängden is.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jag har använt kreditkortet mer än en gång för att kunna stänga dörren, dock inte för köp utan för att trycka in det mellan ruta och dörr..
Jag har smörja in mina fönster och lister med anti-kristen/silikon-fett och har fått upp dörrarna även denna vinter. Lägg en remsa på fönstret precis ovanför fönstret med dörren stängd. Sedan öppnar du dörren så att fettet åker ner i listen. Eventuelles kan du nu ta bort överflödet. Sedan smörjer du gummilisterna som på en bil med karmar. Ja, det blir en liten grå rand i nederkanten men funktion före form! Går hyfsat enkelt att få bort när det blir vår och man inte behöver det längre.
Är det Satans smörja?LarsL skrev:Jag har smörja in mina fönster och lister med anti-kristen/silikon-fett och har fått upp dörrarna även denna vinter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ta ett kreditkort och dra mellan nedtill på fönstret mellan glaset och listen. Får man bort isen där funkar dörren/fönstret
MYP -22 | MIB | svart/svart
Kanske det men det funkar att öppna dörrar. OCH jag fick bort det förra våren så fönstren var rena och snygga.Svenssons skrev:Är det Satans smörja?LarsL skrev:Jag har smörja in mina fönster och lister med anti-kristen/silikon-fett och har fått upp dörrarna även denna vinter.
Jag ger er (andra) en lösning på problemet. Om ni väljer att följa det eller inte skiter jag i men nu vet ni hur ni kan lösa era problem.
Nej, det är bra tips Lars! Fortsätta gärna med det (kommer själv att följa ditt råd).LarsL skrev:Kanske det men det funkar att öppna dörrar. OCH jag fick bort det förra våren så fönstren var rena och snygga.Svenssons skrev:Är det Satans smörja?LarsL skrev:Jag har smörja in mina fönster och lister med anti-kristen/silikon-fett och har fått upp dörrarna även denna vinter.
Jag ger er (andra) en lösning på problemet. Om ni väljer att följa det eller inte skiter jag i men nu vet ni hur ni kan lösa era problem.
Men det sagt så tycker jag att Svenssons kommentar var väldigt rolig och mitt i prick med tanke på namnet på smörjan (anti-kristen).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tänkte på att du smörjde med anti-kristen fett...LarsL skrev:Kanske det men det funkar att öppna dörrar. OCH jag fick bort det förra våren så fönstren var rena och snygga.Svenssons skrev:Är det Satans smörja?LarsL skrev:Jag har smörja in mina fönster och lister med anti-kristen/silikon-fett och har fått upp dörrarna även denna vinter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- GreenMachine
- Teslaägare
Drar på defrosten på max ca 15 min innan och aldrig smörjt något eller gjort något annat heller än att öppna dörren på min X.