Problem för en nybörjare
Moderator: Redaktion
Problem för en nybörjare
Som nybliven ägare av Model X är det inte alltid så enkelt att förstå all funktioner. Ett problem
som uppstått för mig är att jag tagit emot ett SMS i bilen. Meddelandet kommer upp på instrumentpanelen, men det går inte att stänga av det. Jag försöker använda högra hjulet på ratten, men jag kan inte påverka texten som står där. Trycker jag på menyknappen kommer jag bara till ”huvudmenyn” med fläkt osv. Kan den ha ”hängt sig” på nåt vis? Om jag går in via telefon/meddelanden på bildskärmen så står det bara ”inga meddelanden”. (Bild finns bifogad).
Ett annat problem jag fått är att jag inatt hade ett nytt meddelande från sentry mode. Dock har jag inte hunnit få mitt USB minne än så videofilerna kanske är omöjliga att granska utan USB? I manualen står det att filerna är tillgängliga hos Tesla i 72 timmar, men inte hur jag kommer åt dem.
Efter biltvätt idag la jag märke till kondens i samtliga bakre lampglas. Det var inga mängder, men det syntes tydligt att det fanns där. Är det någon som vet Teslas syn på det? Bilen är bara två år gammal, så jag tycker spontant att det inte borde vara någon som helst kondens. Samtidigt är ju såklart risken för kondens större med tanke på den kalla årstiden.
som uppstått för mig är att jag tagit emot ett SMS i bilen. Meddelandet kommer upp på instrumentpanelen, men det går inte att stänga av det. Jag försöker använda högra hjulet på ratten, men jag kan inte påverka texten som står där. Trycker jag på menyknappen kommer jag bara till ”huvudmenyn” med fläkt osv. Kan den ha ”hängt sig” på nåt vis? Om jag går in via telefon/meddelanden på bildskärmen så står det bara ”inga meddelanden”. (Bild finns bifogad).
Ett annat problem jag fått är att jag inatt hade ett nytt meddelande från sentry mode. Dock har jag inte hunnit få mitt USB minne än så videofilerna kanske är omöjliga att granska utan USB? I manualen står det att filerna är tillgängliga hos Tesla i 72 timmar, men inte hur jag kommer åt dem.
Efter biltvätt idag la jag märke till kondens i samtliga bakre lampglas. Det var inga mängder, men det syntes tydligt att det fanns där. Är det någon som vet Teslas syn på det? Bilen är bara två år gammal, så jag tycker spontant att det inte borde vara någon som helst kondens. Samtidigt är ju såklart risken för kondens större med tanke på den kalla årstiden.
Re: Problem för en nybörjare
Kan du inte skrolla ned till Avvisa och trycka på den? Det är i alla fall lösningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej, det går inte att scrolla alla i listan, det är ju den uppenbara lösningen om det hade fungerat. Kanske ska försöka mig på en omstart av systemet?
Ja, låter som omstart kommer hjälpa. Bara att hålla inne bägge rullknapparna ett tag. Går att göra under körning men musiken dör ett tag och även tillfälligt ventilation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och kondens i baklyktorna anses normalt tills det bli vatten i dom ungefär...
Sentryfilmer utan minne måste man kontakta Tesla om (väl?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- worldcitizen
- Teslaägare
Kondens får jag också typ en gång per år på en sida och utan vatten i baklyktan och det försvinner alltid inom 24-36 timmar. Måste vara en sjukt speciell vinkel man står i för det händer som sagt "nästan" aldrig 

2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Trycker du in höger rullhjul eller menyknappen?
Tryck in rullhjulet.
Tryck in rullhjulet.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Ja på bägge. Kondens = normalt på Tesla... Vattensamling i lyktan = garantiärende.Bjelke skrev:Och kondens i baklyktorna anses normalt tills det bli vatten i dom ungefär...
Ang Sentry, så antar jag att Tesla sparar dem i det fall t ex bilen blir stulen (och usb-minnet likaså). Jag vet dock ingen som fått filmerna utlämnade den vägen. Har någon här koll på det?
Hade kondens (inte vatten) i en av baklyktorna, och fick utan problem bokat tid (skickade foto på kondensen) och bytt på garanti. Var inget snack om det för min (eller Teslas) del att det inte skulle gå på garanti.Bjelke skrev:Och kondens i baklyktorna anses normalt tills det bli vatten i dom ungefär...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
När var detta? Det finns en Service Bulletin sedan ca 1 år tillbaka där det framgår vad som byts: vatten. Och vad som inte byts: kondens.martinot skrev:Hade kondens (inte vatten) i en av baklyktorna, och fick utan problem bokat tid (skickade foto på kondensen) och bytt på garanti. Var inget snack om det för min (eller Teslas) del att det inte skulle gå på garanti.Bjelke skrev:Och kondens i baklyktorna anses normalt tills det bli vatten i dom ungefär...
Sökte i mailen precis, och det var den 13:e maj förra året som servicen gjordes, och den hade innan bokats och godkänts av Tesla den 14:e april.spacecoin skrev:När var detta? Det finns en Service Bulletin sedan ca 1 år tillbaka där det framgår vad som byts: vatten. Och vad som inte byts: kondens.martinot skrev:Hade kondens (inte vatten) i en av baklyktorna, och fick utan problem bokat tid (skickade foto på kondensen) och bytt på garanti. Var inget snack om det för min (eller Teslas) del att det inte skulle gå på garanti.Bjelke skrev:Och kondens i baklyktorna anses normalt tills det bli vatten i dom ungefär...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag kan bekräfta att en omstart hjälpte mig när det gäller telefonmedddelandet som inte ville försvinna.
Blev lite svettig för det tog sina minuter innan skärmarna vaknade till liv. Sedan tror jag att jag gjorde fel, för jag höll ner bromspedalen när jag startade om, jag läste någonstans att man skulle ha bilen i P-läge. Nåja, det funkar ju nu iaf, tack
Blev lite svettig för det tog sina minuter innan skärmarna vaknade till liv. Sedan tror jag att jag gjorde fel, för jag höll ner bromspedalen när jag startade om, jag läste någonstans att man skulle ha bilen i P-läge. Nåja, det funkar ju nu iaf, tack

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hålla ner bromsen samtidigt brukar till och med rekommenderas eftersom det ger en djupare omstart 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det går bra att göra under färd till och med om man klarar sig utan skärmarna ett tag.SavageBoy skrev:Jag kan bekräfta att en omstart hjälpte mig när det gäller telefonmedddelandet som inte ville försvinna.
Nu är detta forum fantastiskt till det mesta, men kom ihåg att du kan ringa service-numret som finns under servicemenyn när bilen krånglar också. Jag har fått bra hjälp där alla gånger, speciellt som ny ägare.