Hej på er!
Idag fick jag äntligen min MX levererad, tyvärr med näst intill tomt batteri (32 km återstående). Har inte fått min Wall Charger installerad än, och jag har ännu inte fått nått registreringsbevis så jag kan registrera mig i Tesla-appen och nyttja Superchargers. Vad är snabbaste sättet för mig att ladda tills vidare? Jag vill ju gärna få upp batteriet rejält så jag har en ärlig chans att komma ikapp. Ladda via schuko hemma ger mig 10 km/h och räcker inte för att få en bra startladdning. Underhållsladda via vägguttaget kan jag leva med en vecka.
Åkte nyss till en så kallad ”snabbladdare”, en av Vattenfalls inCharge. Nu är det förvisso första gången för mig, testade först med Chademo som ska ha 50 kW effekt. Det var helt omöjligt att få igång den laddningen, trots att jag har en jättefräsch adapter. Testade i nästa steg CCS, men samma resultat. Bilen vägrade acceptera laddningen. Ringde inCharges felanmälan, de försäkrade mig att allt funkade som det skulle...
Testade som sista utväg typ 2 adaptern, och då hoppade det igång direkt. Så av någon anledning funkade det inte med adaptrarna. Är det något speciellt steg jag missat när jag laddat med adapter? Det borde ju bara funka...
Problemet nu då? Ja, trots att det kallas snabbladdare så laddar jag i bästa fall 70 km/h, vilket ju är ljusår bättre än 10 km/h hemma, men orka sitta på macken en hel arbetsdag för att få batteriet fyllt? Stationen erbjuder 50 kW via Chademo/CCS och 43 kW via typ 2. Bilen laddar just nu med 24A strömstyrka.
Nu är ju detta ytterst tillfälligt, nästa vecka hoppas jag elektrikern kopplat in min Wall Charger och att jag fått igång min Tesla-app, men tills vidare - är det såhär långsamt att ladda en Tesla utanför Superchargernätverket?
Laddning
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning
Hej, välkommen till TCS och grattis till bilen!
Det ser ut som att du kanske skrev i fel del av forumet (Model X istf S), din fråga är iofs så generell att den funkar överallt
Jag tror att Tesla brukar tillåta laddning på SuC ett tag direkt efter leverans även innan bilen dyker upp i appen, har du testat?
Har du kreditkort registrerat på din sida på tesla.com?
Vad gäller andra nätverk så brukar det även i min erfarenhet krångla rätt ofta, och dom flesta erbjuder som du märkt endast <=50kW effekt på sina "snabbladdare".
50kW DC är dock förstås mycket bättre än 17kW AC, och du ska kunna ladda på alla CHAdeMO och CCS med din bil.
43kW AC kan inte någon Tesla ladda med, gamla S klarar 11 kW eller 22 kW (med dubbelladdare), nyare S/X klarar 17 kW, och 3/Y klarar max 11 kW via AC.
Det är alltså helt normalt att du får max 24A/17kW eller 70km/h på AC.
Testa en annan "snabbladdare", gärna från ett annat nätverk, om det fortfarande strular så skulle det kunna vara något fel på din bil.
/fth
Det ser ut som att du kanske skrev i fel del av forumet (Model X istf S), din fråga är iofs så generell att den funkar överallt

Jag tror att Tesla brukar tillåta laddning på SuC ett tag direkt efter leverans även innan bilen dyker upp i appen, har du testat?
Har du kreditkort registrerat på din sida på tesla.com?
Vad gäller andra nätverk så brukar det även i min erfarenhet krångla rätt ofta, och dom flesta erbjuder som du märkt endast <=50kW effekt på sina "snabbladdare".
50kW DC är dock förstås mycket bättre än 17kW AC, och du ska kunna ladda på alla CHAdeMO och CCS med din bil.
43kW AC kan inte någon Tesla ladda med, gamla S klarar 11 kW eller 22 kW (med dubbelladdare), nyare S/X klarar 17 kW, och 3/Y klarar max 11 kW via AC.
Det är alltså helt normalt att du får max 24A/17kW eller 70km/h på AC.
Testa en annan "snabbladdare", gärna från ett annat nätverk, om det fortfarande strular så skulle det kunna vara något fel på din bil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tack för snabbt svar
Det är faktiskt en MX, skrev fel i all min iver
Står just nu inbackad på en stängd OKQ8 när klockan är 23:11 och räckvidden är bara 73 km. Vill ju åka Tesla till jobbet imorrn!
Grejen är den att det inte är en ny bil, köpte den begagnad, så den är från 2018. Därav har jag nog ingen som helst möjlighet att ladda på en SuC som det ser ut just nu. Kanske går ”dumpa” bilen på macken hela kvällen imorrn och så får sambon köra mig fram och tillbaks
Jag får nog testa på nån mer laddstation så att jag får bekräftat att CCS och Chademo verkligen funkar som de ska...

Det är faktiskt en MX, skrev fel i all min iver

Står just nu inbackad på en stängd OKQ8 när klockan är 23:11 och räckvidden är bara 73 km. Vill ju åka Tesla till jobbet imorrn!
Grejen är den att det inte är en ny bil, köpte den begagnad, så den är från 2018. Därav har jag nog ingen som helst möjlighet att ladda på en SuC som det ser ut just nu. Kanske går ”dumpa” bilen på macken hela kvällen imorrn och så får sambon köra mig fram och tillbaks

Jag får nog testa på nån mer laddstation så att jag får bekräftat att CCS och Chademo verkligen funkar som de ska...
- fth
- Teslaägare
Har du kollat om det finns något p-hus med laddare i närheten där du kan parkera bilen över natten?
/fth
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. lite dålig stil av säljaren att leverera bilen med tomt batteri kan jag tycka
/fth

/fth
Jag bor i ett villakvarter, macken 5 km bort är närmsta...
Ja, bilfirman hade lite otur och okunskap. De hade räknat med att ladda på SuC längs vägen, insåg för sent att de inte kunde ladda bilen där utan att ha ägandeskap av Teslan i appen... Så då fick de ladda långsamt någon annanstans. Sedan skulle killen som körde hit bilen med tåget hem... Så det slutade med att han fick lämna nycklarna på Pressbyrån och lasta sig på tåget för att hinna hem
Nåja, de är iaf trevliga och tillmötesgående i stort, så det är inga hade feelings. Hade bara SuC funkat för bilen skulle inga problem ha uppstått
.
Ja, bilfirman hade lite otur och okunskap. De hade räknat med att ladda på SuC längs vägen, insåg för sent att de inte kunde ladda bilen där utan att ha ägandeskap av Teslan i appen... Så då fick de ladda långsamt någon annanstans. Sedan skulle killen som körde hit bilen med tåget hem... Så det slutade med att han fick lämna nycklarna på Pressbyrån och lasta sig på tåget för att hinna hem

Nåja, de är iaf trevliga och tillmötesgående i stort, så det är inga hade feelings. Hade bara SuC funkat för bilen skulle inga problem ha uppstått