Köpa tm3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Köpa tm3

Inlägg av Gimbo »

Hej,

Är påväg att köpa en tm3 sr+ och funderar på att ta en lagerbil men har inte följt prisutvecklingen läser i vissa trådar att priset har/kommer att sänkas? Har priset sänkts redan? För tittar man på se+ så ligger de runt 550k men har inte de alltid gjort det?
ZEEN0j

Re: Köpa tm3

Inlägg av ZEEN0j »

LR och performance gick ner i pris förra veckan. Priset på SR+ har inte gått ner i pris. Troligtvis kommer den det men inget som vet när eller hur mycket
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Inlägg av Gimbo »

Ok tack för svar, skumt att de inte sänkte alla samtidigt då, kanske så att de vill sälja fler LR och därmed inte alls sänka priset på sr+ Hmmm nu blev det svårt...
ZEEN0j

Inlägg av ZEEN0j »

Funkade på mig. Lade en beställning på en SR+ en vecka innan sänkningen. Efter sänkningen ändrade jag min order till LR. I slutändan tycker jag det var ett bättre val för oss. Prissänkningen hjälpte dock
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Performance är ju riktigt bra prissatt just nu men kräver att man har ekonomin såklart.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag hade personligen satsat på Peformance idag (inte längre lika stor priskillnad, och mindre skillnad i förmånsvärde idag), men LR är ju för de flesta kanske den mest prisvärda och vettiga kompromissen.

Det sagt så är det ju bra att SR+ finns för de som inte har råd med steget upp till LR (som är den jag rekommenderar för de flesta att börja kika på). Dock tycker jag att Tesla skulle behöva sänka priset lite på SR+ för att göra den till ett vettigare alternativ, och konkurrera lite närmare i pris med ID-bilar, mflr.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Är det någon som har en uppfattning om vad försäkringskostnaden är för SR+ kontra LR och P?
Min halvförsäkring (1000 mil/år) för SR+ kostar ca 5000:-/år. Bor i Höllviken söder om Malmö, bilen är parkerad i eget garage.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

ducce916 skrev:
Är det någon som har en uppfattning om vad försäkringskostnaden är för SR+ kontra LR och P?
Min halvförsäkring (1000 mil/år) för SR+ kostar ca 5000:-/år. Bor i Höllviken söder om Malmö, bilen är parkerad i eget garage.
Det är ju bara att fråga ditt försäkringsbolag?
Ange ett registreringsnummer från en M3LR respektive M3P.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare

Inlägg av Hampus M3 »

Det går ju inte att säga vad som är rätt eller fel.
För mig så handlar det om ett byte upp från en BMW i3 från 2015. Jag kollar på en ny i3 för 400-450k. Steget upp till en id3 är väldigt litet, ca 450k. En ID4 kostar då bara ca 50k till. Steget upp till en Mustang mach-e är sedan ca 70k. Då har vi en bil som jag på riktigt tycker verkar fin. Men då är det samma pris som Tesla M3 SR+.
Att sedan gå till en LR är bara 70k till. Och att sedan få en performance för bara 40k till. Där till så köper man då dom lite dyrare vinterdäcken för 45k. Men steget då är ju inte jättestort till nya modell S. Bara 30% upp. När man väl är inne på en S så borde man väll ta en med lite bättre räckvidd?

Själv så tror jag att om jag kan sträcka mig till en Tesla så borde man inte bli missnöjd. Om man sedan åker runt och hatar sig själv för att man inte köpte en LR så får man väll byta när man fått ut bonusen.
Själv så tror jag inte att LR ger mig så mycket extra nu när SR+ har värmepump och dom snabbladdade panasonic eller LG-batterierna. Men det är så klart olika hur man tänkt använda bilen.

Sedan så kan jag tycka att det är sjukt irriterande att dom prisjusterat alla modeller förutom SR+.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hampus M3 skrev:
För mig så handlar det om ett byte upp från en BMW i3 från 2015. Jag kollar på en ny i3 för 400-450k. Steget upp till en id3 är väldigt litet, ca 450k. En ID4 kostar då bara ca 50k till. Steget upp till en Mustang mach-e är sedan ca 70k. Då har vi en bil som jag på riktigt tycker verkar fin. Men då är det samma pris som Tesla M3 SR+.
Att sedan gå till en LR är bara 70k till. Och att sedan få en performance för bara 40k till. Där till så köper man då dom lite dyrare vinterdäcken för 45k. Men steget då är ju inte jättestort till nya modell S. Bara 30% upp. När man väl är inne på en S så borde man väll ta en med lite bättre räckvidd?
Hade jag köpt en MS, så hade jag givet gått på en Plaid. Utan tvekan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare

Inlägg av Hampus M3 »

martinot skrev:
Hampus M3 skrev:
Hade jag köpt en MS, så hade jag givet gått på en Plaid. Utan tvekan.
Ja, mer-kostnaden är ju bara en Svensson-årslön extra.
Eller en båt eller som en Porsche 996.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

mikebike skrev:
ducce916 skrev:
Det är ju bara att fråga ditt försäkringsbolag?
Ange ett registreringsnummer från en M3LR respektive M3P.
Har gjort det hos mitt tidigare bolag och inte kunnat få priser utan att kontakta per telefon, stå i telefonkö mm.
Ganska osmidigt när man dessutom inte kunnat ge korrekt besked utan ber att få återkomma.
Nu har jag kollat med Trygg-Hansa och det gick ju betydligt smidigare.
Resultat:
SR+ 5040:-/år
LR 5484:-/år
P 5460:-/år
Överraskande små skillnader, trodde diffen skulle vara större mellan SR+ och de övriga.
Dessutom är i detta fall P t o m lite billigare än LR.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

P är ju helt klart allt mer prisvärd i förhållande till vad man får numera. Mindre skillnad i inköpspris, förmånsvärde, och även i försäkringshänsende.

Det fina med starkare och sportigare elbilar är ju att de, till skillnad från ICE, inte tappar i effektivitet under de stunder och sträckor när man kör ekonomiskt och inte utnyttjar all kraften.
Bild
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare

Inlägg av ville9 »

Gimbo skrev:
Hej,

Är påväg att köpa en tm3 sr+ och funderar på att ta en lagerbil men har inte följt prisutvecklingen läser i vissa trådar att priset har/kommer att sänkas? Har priset sänkts redan? För tittar man på se+ så ligger de runt 550k men har inte de alltid gjort det?
Vad menar du med att de ligger runt 550k?

Priset på SR+ nu är 579.900kr
Sen tillkommer alltid avgift som specas på sidan två, totalt 589.080kr
Då är den enklast möjlig, vit.

Så, vad får du runt 550k ifrån?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

ville9 skrev:
Gimbo skrev:
Hej,

T o m ännu lite högre priser:
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ducce916 skrev:
ville9 skrev:
Gimbo skrev:
Hej,

T o m ännu lite högre priser:
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
Inte om du designar och lägger din egna beställning vilket är det ville9 anger. Då stämmer 579 900:- och 589 080:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Inlägg av Gimbo »

Jämför SR+ med LR och vid en leasing med 0% kontant så skiljer det sig lite mer än 2000kr/mån mellan de 2 modellerna. Många säger att det är mer värt med en LR iom prissänkningen, är det andrahandsvärdet som gör det mer värt? Eller är det just batteriet som är mer värt anser ni?
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Snabb fråga:

Made in China TM3 SR+ eller USA SR+.

Finns det någon egentlig risk med någon av dem?
Ingen av dem har värmepump, va?
(Man blir ju inte jättenöjd på TBs video om nerfad effekt pga kyla/octovalve etc)
Norra Sverige (Umeå), sparsamt med snabbladdning kommer behövas, mestadels vår-höst.

/Mastodontfilmsmäts (det är nära nu)
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare

Inlägg av Hampus M3 »

mastodontfilmsmats skrev:
Snabb fråga:

Made in China TM3 SR+ eller USA SR+.

Finns det någon egentlig risk med någon av dem?
Ingen av dem har värmepump, va?
(Man blir ju inte jättenöjd på TBs video om nerfad effekt pga kyla/octovalve etc)
Norra Sverige (Umeå), sparsamt med snabbladdning kommer behövas, mestadels vår-höst.

/Mastodontfilmsmäts (det är nära nu)
För min del är det USA som gäller. Jag släppte bokningen på min MiC (china) då dom inte hade någon lösning på köld problemen på MIC-bilarna. Jag tänker då använda supercharger.
2021 års modell av SR+ har hittills haft och ska komma med värmepump. 2020 års MiC som såldes i december har inte värmepump.

Gällande MiC är det oklart om och när nya sådana i så fall kommer till Sverige. Högerstyrda MiC verkar levereras löpande till britterna.
Skriv svar