Nu har tesla lagt upp sidan destinationsladdare även på den svenska sidan med informationen att det kommer snart. Kan vara smart att tips köpcentrum och hotell att anmäla sitt intresse
Härligt! Jag får dra iväg några mail tror jag... Kanske det finns några speciella ställen vi kan övertyga om vi är många som ber om det? Typ Liseberg...
Härligt! Jag får dra iväg några mail tror jag... Kanske det finns några speciella ställen vi kan övertyga om vi är många som ber om det? Typ Liseberg...
Alla nöjesparker känns givna, större köpcentrum (alla) typ Ullared. Hotell klarar sig fint med trefasladdning känns det som då dessa funkar till fler bilar men destinationsladdare där lär ju inte skada heller.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Vi har en restaurang ca 2 mil från Grisslehamn och vi anser att detta ställe hade varit perfekt för en destination laddare då om man som Tesla ägare laddar hos oss innan man ska ta Eckerö Linjen så har man tillräckligt med batteri att ta sig runt på Åland också.
Det samma gäller för ålänningar då de kan ladda hos oss innan de ska till Uppsala/Sthlm.
Vi har varit i kontakt med Tesla men de svarar inte.
Vad tycker ni?
Vi har öppet mellan 10-22 och färjan går varje dag kl 10:00, 15:00 och på torsdag-söndag kl 20:00. Och anländer till Grisslehamn varje dag kl 14:30, 19:30 samt fredag-måndag kl 09:15.
Ända gången vi inte har öppet är då när första färjan anländer mellan fredagar och måndagar. Men då har Ica affären som finns i byn öppet så att man ändå har något att göra ifall man hade tänkt att ladda bilen.
Vad tycker ni?
Anser ni att det är ett lämpligt ställe att placera en destinations laddare?
Ifall man kommer från Stockholm passerar man vår restaurang och kommer man från Uppsalahållet så kan man ta en inte så jättelång omväg så det fungerar fortfarande liksom.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag tror det vore bra. 2 mil från Grissle borde vara Elmsta eller Hallsta. Vi har kamrater som jag försöker övertala att skaffa Elbilar och som då och då åker over til Åland med Ekerölinjen. Möjligtvis är två mil lite långt ifrån. Mina bekanta tar ofta med sig bilen till Åland och möjligheten till laddning på Åland är I princip obefintlig, förutom hos någon sektmedlem. Själv har jag sommarstuga på en ö innanför Singö utan laddmöjlighet. Har dock ett litet specialavtal med marinan i Grisslehamnn, betalar 40:- précis som båtaägarna och får tillgång till ett trefasuttag.
Rent generellt är laddmöjligheterna i Roslagen urusla, vilket gör att du har möjlighet att få kunder utanför den krets som skall till Åland. De tror jag också äter på färjan, men någon stannar säkert hos dig, troligtvis på hemfärden. Jag har en favoritrestaurang i Elmsta och skulle besöka den oftare om det fanns en möjlighet att ladda.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag tror det vore bra. 2 mil från Grissle borde vara Elmsta eller Hallsta. Vi har kamrater som jag försöker övertala att skaffa Elbilar och som då och då åker over til Åland med Ekerölinjen. Möjligtvis är två mil lite långt ifrån. Mina bekanta tar ofta med sig bilen till Åland och möjligheten till laddning på Åland är I princip obefintlig, förutom hos någon sektmedlem. Själv har jag sommarstuga på en ö innanför Singö utan laddmöjlighet. Har dock ett litet specialavtal med marinan i Grisslehamnn, betalar 40:- précis som båtaägarna och får tillgång till ett trefasuttag.
Rent generellt är laddmöjligheterna i Roslagen urusla, vilket gör att du har möjlighet att få kunder utanför den krets som skall till Åland. De tror jag också äter på färjan, men någon stannar säkert hos dig, troligtvis på hemfärden. Jag har en favoritrestaurang i Elmsta och skulle besöka den oftare om det fanns en möjlighet att ladda.
Jag håller med dig gällande laddningsmöjligheter här ute. Vilken är din favoritrestaurang om man får fråga?
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.
Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.
Hur vet vi att den endast fungerar med Tesla? Kontakten är ju en Mennekes-kontakt och sedan är det antingen Typ2 32A/16A AC eller 3-fas 32A/16A AC. Tesla Model S har ju ingen annan standard för att ladda AC. DC-laddning är en annan sak med jag ser inte det som troligt att de har en inverter som gör om AC-strömen till DC i destinationsladdaren.
Skulle det vara 3-fas med 32A/16A AC så är det visserligen inte någon standardkontakt för detta men en enkel adapter skulle lösa det för andra bilar så att de får röd 3-faskontakt. Krävs ingen elektronik ifall det är vanlig 3-fas men troligen är det Typ 2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Teslas mobila laddare är även en typ 2,men funkar bara till Tesla. Stor risk för att även deras Wall charger är en modifierad typ 2, så den därför bara funkar till Tesla.
Hur vet vi att den endast fungerar med Tesla? Kontakten är ju en Mennekes-kontakt och sedan är det antingen Typ2 32A/16A AC eller 3-fas 32A/16A AC. Tesla Model S har ju ingen annan standard för att ladda AC. DC-laddning är en annan sak med jag ser inte det som troligt att de har en inverter som gör om AC-strömen till DC i destinationsladdaren.
Skulle det vara 3-fas med 32A/16A AC så är det visserligen inte någon standardkontakt för detta men en enkel adapter skulle lösa det för andra bilar så att de får röd 3-faskontakt. Krävs ingen elektronik ifall det är vanlig 3-fas men troligen är det Typ 2.
Tror det är mjukvaran i HPWC som inte accepterar andra bilar. I USA har ju HPWC högre strömstyrka än vanliga J1772-laddare som jag förstått det, och det klarar inte andra elbilar (sen är ju kontakten annorlunda, men det fungerar nog inte även om man skulle modda HPWC så den får J1772-kontakt). Däremot borde ju nästan alla andra elbilar klara vanlig 11/22kW typ2, men det finns väl inga europeiska HPWC än, så får väl se om de väljer att "stänga ute" andra bilar via mjukvara. Risken är nog ganska stor, då Tesla nog inte vill att andra bilar ska använda deras grejer som de skänkt till diverse destinationer.
Jag ser två syften med Teslas destinationsladdare...
1: Man vill att Tesla-ägare bekymmersfritt skall kunna ta sig till t.ex. ett hotell och sponsrar därför det hela.
2: Hotell/restaurang-ägaren kan locka till sig kunder som troligen är lite mer köpstarka än andra.
Om laddaren plötsligt skall kunna fungera för andra bilar riskerar man ju att de två punkterna inte uppfylls. Om nu ägaren till destinationen vill locka till sig alla elbilsägare är det ju bara att denne införskaffar en eller flera typ 2-laddboxar för egna pengar.
Smartast är väl ändå ett par vanliga 3-fas uttag. Kostar så lite att det inte spelar någon rollout man får laddboxen eller inte. Enda fördelen med boxen är väl att det går att ladda med 32A?
Smartast är väl ändå ett par vanliga 3-fas uttag. Kostar så lite att det inte spelar någon rollout man får laddboxen eller inte. Enda fördelen med boxen är väl att det går att ladda med 32A?
För att ladda med 32A AC / 22 kW krävs dubbelladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Visst fungerar det bra, fast en typ 2-laddare är en snyggare och smidigare lösning för användarna. Sen kan man ju som du säger få 32A om boxen klarar det och om man har dubbelladdare. En Tesla destinationsladdarna syns ju dessutom på skärmen i bilen (eller?, iaf på Hitta oss-sidan på teslamotors.com), så man får lite gratisreklam förutom 2 gratis laddare.
Någon som vet hur det går med det här? Än finns det inga destinationsladdare på Supercharger-kartan. Finns det någon som har destinationsladdare på gång? Vem och vart i så fall?
Jag har tipsat ICA Maxi i Haninge om möjligheten samt tipsat Tesla om deras existens. Har dock inte hört ett ljud mer än att ICA Maxi-killen tyckte att det lät intressant att få gratis laddbox och ström hade dom gott om.