https://www.elbil24.no/nyheter/markert- ... t/73207733Markert nedgang i bensinsalget
Salget av bensin og diesel til bil sank med hele 19 millioner liter i november i forhold til samme måned i fjor.
Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Moderator: Redaktion
Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Hemarbete pga C19.Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/markert- ... t/73207733Markert nedgang i bensinsalget
Salget av bensin og diesel til bil sank med hele 19 millioner liter i november i forhold til samme måned i fjor.
Tror vi lär se ungefär samma nergång i Sverige gällande januari.
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Vi har statistik fram till juli i år på https://drivkraftsverige.se/statistik/v ... drivmedel/
Här är graf där jag "manipulerat" data för 2020-01-15 gällande diesel. Av någon anledning har diesel delats upp i två kategorier och data saknas för bägge för 2020-01-15. Jag lade halva medlet för föregående och nästkommande månad på respektive kategori för denna punkt.
PS. Är oduglig på att välja färger men data finns på bifogad länk tillsammans med graf. DS.
Edit: Inser nu att Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet har bytt namn till Drivkraft Sverige. De verkar göra detta för att kunna vara fortsatt relevanta i framtiden när fossilbränslen har fasats ut.
Här är graf där jag "manipulerat" data för 2020-01-15 gällande diesel. Av någon anledning har diesel delats upp i två kategorier och data saknas för bägge för 2020-01-15. Jag lade halva medlet för föregående och nästkommande månad på respektive kategori för denna punkt.
PS. Är oduglig på att välja färger men data finns på bifogad länk tillsammans med graf. DS.
Edit: Inser nu att Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet har bytt namn till Drivkraft Sverige. De verkar göra detta för att kunna vara fortsatt relevanta i framtiden när fossilbränslen har fasats ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Samma vurpa som Statoil gjorde - Equinor är bättre om man ska sälja annat än olja
Model S Standard Range Raven
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Nedgången beror säkert på att nya fossilbilar drar så mycket mindre bränsle 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.
Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.
Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Det är nog tillfälligt pga pandemin också.Davidswe skrev:Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.
Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
Skatten på fossilbränslena är inte öronmärkta eller kopplade till vägar och underhåll. De går in i skattekistan precis som i princip alla andra skatter.Davidswe skrev:Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.
Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
EDIT: Skatten på bensin och diesel verkar vara runt 60 miljarder per år och kostnaderna på vägnätet verkar ligga runt 10 miljarder per år. Kostnaderna för samhället pga utsläpp av avgaser (CO, CO2, NOx, O3 m.m.) är svårt att uppskatta men ligger säker i många tiotals miljarder kronor per år förutom liv. Andel skatt per såld kWh energi är i stort sett den samma för el som för fossilbränslen men pga effektivare nyttjande av energin i elbilar så blir statens intäkter lägre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.
Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.
Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.
Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.
Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.
Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.
Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
En mycket god och rationell poäng. Vi får som du är inne på inte heller underskatta hur många som blir sjuka eller dör i förtid pga. skador relaterade till fossila bränslen och dess utsläpp av hälsovådliga partiklar. Det är nog i sig ett stort tapp av produktivitet och förlorade resurser för både individer och samhället.LarsL skrev:De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.
Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.
Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.
Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge
[cynism] å andra sidan kommer folk leva längre, något som påverkar budgeten negativt [/cynism]martinot skrev:En mycket god och rationell poäng. Vi får som du är inne på inte heller underskatta hur många som blir sjuka eller dör i förtid pga. skador relaterade till fossila bränslen och dess utsläpp av hälsovådliga partiklar. Det är nog i sig ett stort tapp av produktivitet och förlorade resurser för både individer och samhället.LarsL skrev:De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.
Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.
Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.
Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.