Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Moderator: Redaktion
Kilometer helt klart!Dannte0 skrev:Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?
Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst
Vet inte. Startade med km när jag var ny, men kör numera procent. Skulle vilja helst se båda samtidigt.Dannte0 skrev:Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?
Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst
Detta är största orsaken till att jag kör procent (ha koll på laddeffekten och antal laddade kWh).helix skrev:När man kör procent syns laddhastighet i kW och adderat antal kWh istället för laddhastighet i km/h + adderade km. Även här vore det fint om man kunde se bägge delar.
Jag kör också på km.bylund skrev:Smakfråga. Bara olika reprensentationer av samma värde.
Man lär ju sig vad en km på mätaren innebär i olika förhållanden på samma sätt som man lär sig vad en procent betyder. Men det är ju högre upplösning på km än %. Jag kör på km.
Fast de km har ju oftast väldigt lite med hur långt du verkligen kommer. Vill jag verkligense hur jag ligger till så slår jag på energimätaren och får då svart på vitt hur långt jag kommer.chry252 skrev:Kilometer, typiska. Givet att du har en distans att tillryggalägga känns det mest relevant.
Naaah...Bernando skrev:Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.
Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).
Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Legato skrev:Naaah...Bernando skrev:Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.
Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).
Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.
2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.
3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.
Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.
Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig.
Att km påverkas av kalibrering/degradering är ju själva poängen med att visa km, för är kalibreringen dålig så stårBernando skrev:Legato skrev:Naaah...Bernando skrev:Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.
Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).
Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.
2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.
3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.
Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.
Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig.
Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?
I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.
Precis det kan man ju göra just i energigrafen, till höger står det ju uppskattad räckvidd med nuvarande förbrukning beräknat på aktuell inställning 10/25/50km.helix skrev:Bästa vore om Tesla kunde lägga till så att man kan kombinera procent med att visa kvarvarande räckvidd enligt senaste körda sträcka enligt den inställningen man gjort i energigrafen (10,25,50km).