Procent eller km

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Procent eller km

Inlägg av Dannte0 »

Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D
2021 MS+
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Procent eller km

Inlägg av jonas »

Jag säger procent det är det som är mest rätt.

km är bara en uppskattning och kan variera mycket beroende på hur man kör, väglag och temperatur.

jmf med
Om man vill man ha bensintanksmätaren i procent eller km ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Procent eller km

Inlägg av bylund »

Smakfråga. Bara olika reprensentationer av samma värde.
Man lär ju sig vad en km på mätaren innebär i olika förhållanden på samma sätt som man lär sig vad en procent betyder. Men det är ju högre upplösning på km än %. Jag kör på km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Procent eller km

Inlägg av KnightRider »

Ja kör procent på samma sätt som jag gör med en telefon. Den visar inte återstående minuter.

Men har för mig att det ska komma en uppdatering som visar båda. Och då är det ett icke-problem sen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Procent eller km

Inlägg av LarsL »

Procent! Kilometer är ju visserligen en fast sträcka på Tesla men det är ju inte den sträcka som bilen kommer klara av att köra ändå så då blir procent vettigare att ha koll på.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Procent eller km

Inlägg av Trean »

Procent säger jag också. De där kilometrarna stämmer ju ändå inte ändå eftersom det beror mycket på hur man kör. Gissar att de flesta kör många korta sträckor till vardags och då stämmer ju inte kilometrarna eftersom en del batteri går åt till uppvärmning. Enda gången det skulle kunna vara intressant med km är om man kör många långa sträckor, men även då skulle jag personligen föredra procent.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Procent eller km

Inlägg av helix »

Jag kör också mest med procent. För just min bil kommer jag worst case 3 mil på 10%. Tycker det är en ganska enkel tumregel att förhålla sig till om man vill göra snabbt överslag och samtidigt ha en buffert.

Bästa vore om Tesla kunde lägga till så att man kan kombinera procent med att visa kvarvarande räckvidd enligt senaste körda sträcka enligt den inställningen man gjort i energigrafen (10,25,50km).

När man kör procent syns laddhastighet i kW och adderat antal kWh istället för laddhastighet i km/h + adderade km. Även här vore det fint om man kunde se bägge delar.

En bonus med procent är också att man slipper tänka på batterigradering. 100% är alltid 100% :)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Procent eller km

Inlägg av Legato »

Dannte0 skrev:
Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D
Kilometer helt klart!

Anledningen är att det förmedlar mer information. Procenten visar alltid 100% när du laddat fullt, oavsett hur ditt batteri mår. Dvs du får ingen information angående hur BMS och/eller batteri mår.

Använder du km kommer du tidigare upptäcka om BMSen behöver kalibreras och/eller om det finns anledning att misstänka problem med batteriet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Procent eller km

Inlägg av Banane »

Det finns inget rätt eller fel. Gör som du tycker. Jag använder km eftersom det lirar bäst med mitt sätt att tänka.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Procent eller km

Inlägg av Gustafsson »

Kör också med km. Underlättade också när jag bytte från 70D till 100D. Men på vintern blir kilometrarna lite kortare än på sommaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Procent eller km

Inlägg av martinot »

Dannte0 skrev:
Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?

Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst :D
Vet inte. Startade med km när jag var ny, men kör numera procent. Skulle vilja helst se båda samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Procent eller km

Inlägg av Frippanecci »

Kör km, men brukar vid långresa hålla koll på distans kvar i navigatorn och i energidisplayen - det har funkat säkert för mig i några år.

Värst var nog förra veckan - då hade jag 0km med 2 km till SuC.
41DF1E60-4FAA-4D2E-AB09-157C230C86BE.jpeg
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Procent eller km

Inlägg av martinot »

helix skrev:
När man kör procent syns laddhastighet i kW och adderat antal kWh istället för laddhastighet i km/h + adderade km. Även här vore det fint om man kunde se bägge delar.
Detta är största orsaken till att jag kör procent (ha koll på laddeffekten och antal laddade kWh).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Procent eller km

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Smakfråga. Bara olika reprensentationer av samma värde.
Man lär ju sig vad en km på mätaren innebär i olika förhållanden på samma sätt som man lär sig vad en procent betyder. Men det är ju högre upplösning på km än %. Jag kör på km.
Jag kör också på km.
Ger högre upplösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Procent eller km

Inlägg av chry252 »

Kilometer, typiska. Givet att du har en distans att tillryggalägga känns det mest relevant.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Procent eller km

Inlägg av LarsL »

chry252 skrev:
Kilometer, typiska. Givet att du har en distans att tillryggalägga känns det mest relevant.
Fast de km har ju oftast väldigt lite med hur långt du verkligen kommer. Vill jag verkligense hur jag ligger till så slår jag på energimätaren och får då svart på vitt hur långt jag kommer.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Procent eller km

Inlägg av macksie »

viewtopic.php?f=37&t=15306

Nästan hälften-hälfyen
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Procent eller km

Inlägg av Willerud »

Två sidor av samma mynt, så det finns inget rätt eller fel...eller?

Jag kör med procent, bla för att få rätt enheter vid laddning som tidigare nämnts här.

Upplever det som att samtalen angående räckviddsångest från min bättre hälft har upphört efter jag ändrade hennes inställning till procent också.

Sa jag att det inte fanns fel?
Tesla har i alla fall angett vad som är rätt :-)
När du lägger in en destination så anger den ett estimat för din state of charge när du kommer fram eller behöver stanna vid SuC. SoC anges i procent och inte i km.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Procent eller km

Inlägg av Bernando »

Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Procent eller km

Inlägg av Legato »

Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Procent eller km

Inlägg av Svenssons »

Problemet med km är att man kan tro att det är synonymt med km kvar i räckvidd vilket inte stämmer. Detta gäller särskilt när man är ny elbilist. Har man kört några tusen mil så har man oftast bra koll på vad bilen klarar av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Procent eller km

Inlägg av thebishop »

Det första jag gjorde när jag tog ut bilen var att ställa in procent. Hade stört mig på när räckvidden föll allteftersom batteriet degenererade, med procent slipper man den problematiken...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Procent eller km

Inlägg av Bernando »

Legato skrev:
Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)

Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?

I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Procent eller km

Inlägg av Bjelke »

Bernando skrev:
Legato skrev:
Bernando skrev:
Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.

Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).

Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
Naaah...

1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.

2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.

3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.

Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.

Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig. ;)

Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?

I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.
Att km påverkas av kalibrering/degradering är ju själva poängen med att visa km, för är kalibreringen dålig så står
det ju helt enkelt mindre antal km i räckvidd vis samma laddnivå och då kan man ana att man har dåligt
kalibrerat batteri... kör man med % så märker man ju inget för det står ju då samma % varje gång man laddat liksom...
Säg att du laddar till 90% varje dag, då står det ju precis 90% varje dag, du märker ingenting om kalibreringen är kass,
men om du har km-visning och laddar på samma sätt så kommer du märka att antalet km i räckvidd när du laddat klart
har minskat och kan alltså se om du har kass kalibrering eller degradering. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Procent eller km

Inlägg av fth »

helix skrev:
Bästa vore om Tesla kunde lägga till så att man kan kombinera procent med att visa kvarvarande räckvidd enligt senaste körda sträcka enligt den inställningen man gjort i energigrafen (10,25,50km).
Precis det kan man ju göra just i energigrafen, till höger står det ju uppskattad räckvidd med nuvarande förbrukning beräknat på aktuell inställning 10/25/50km.

Jag använder alltid den informationen när jag kör långt, procent på instrumentbrädan och räckvidd enligt energigrafen som stäms av mot kvarvarande sträcka.

Är diffen för liten och/eller minskar så lättar jag på gasen, är den stor och/eller ökande så höjer jag hastigheten (inom rimliga gränser givetvis ;) ).

Det har alltid funkat utmärkt för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar