Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 02 okt 2014 08:55
Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Tänkte för ett tag sedan på Apples påstådda poaching av Tesla-anställda och hur det borde påverka Tesla
Läste idag detta:
http://appleinsider.com/articles/15/09/ ... ource-says
Vad tror ni? Det kan väl vara rimligt att OM Apple värvat nyckelpersoner från Tesla, borde det rimligtvis påverka Tesla.
Är det nån som läst nått mer utvecklat argument kring detta?
Läste idag detta:
http://appleinsider.com/articles/15/09/ ... ource-says
Vad tror ni? Det kan väl vara rimligt att OM Apple värvat nyckelpersoner från Tesla, borde det rimligtvis påverka Tesla.
Är det nån som läst nått mer utvecklat argument kring detta?
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Elon sade något om att Tesla tjuvjagat många fler från apple än tvärtom. Och att man kunde kolla upp nån statistik själv via linkedIn. Tror det var på Q2 aktiemötet han sade det men är inte riktigt säker och jag har inte orkat testa det där LinkedIn-tricket.
Generellt skulle jag väl säga att det är som det är med fri arbetsmarknad och om något tjänar nog båda bolagen på det (Apple och Tesla). Förlorarna är dom stackars fossila bolagen som hamnar ännu mer efter.
Det finns ju lite teorier också om att Apple kommer att göra bilar baserat på Teslas drivlina. Och kanske chippar in lite i Gig1. Så eventuellt är det hela bara en rökridå för något som egentligen är ett sammarbete. Nu är det bara spekulationer såklart, men eftersom Elon kommer att kliva lite åt sidan som vd efter att Model 3 är ute så är det väl inte helt orimligt att det planeras nån typ av sammarbete.
Generellt skulle jag väl säga att det är som det är med fri arbetsmarknad och om något tjänar nog båda bolagen på det (Apple och Tesla). Förlorarna är dom stackars fossila bolagen som hamnar ännu mer efter.
Det finns ju lite teorier också om att Apple kommer att göra bilar baserat på Teslas drivlina. Och kanske chippar in lite i Gig1. Så eventuellt är det hela bara en rökridå för något som egentligen är ett sammarbete. Nu är det bara spekulationer såklart, men eftersom Elon kommer att kliva lite åt sidan som vd efter att Model 3 är ute så är det väl inte helt orimligt att det planeras nån typ av sammarbete.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
När Apple om några år släpper sin egna elbil, kommer det bli en tuff konkurrent för Tesla. Apples ekonomiska muskler och erfarenhet inom mjukvara kommer vara svårt att slå, när bilar numera kommer handla mer och mer om mjukvara.
Det blir dock ännu värre för fossilbilstillverkarna som krampaktigt kommer försöka hindra Apple från att förflytta förståelsen för vad som gör en bil bra, från hårdvara till mjukvara. Mjukvarustriden är en strid som är svårt att vinna mot Apple i dagsläget.
Det blir dock ännu värre för fossilbilstillverkarna som krampaktigt kommer försöka hindra Apple från att förflytta förståelsen för vad som gör en bil bra, från hårdvara till mjukvara. Mjukvarustriden är en strid som är svårt att vinna mot Apple i dagsläget.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
I min spåkula så kommer Apples bil att floppa och så köper dom upp Tesla, om inte Google hunnit före med samma resa.Herr X skrev:När Apple om några år släpper sin egna elbil, kommer det bli en tuff konkurrent för Tesla. Apples ekonomiska muskler och erfarenhet inom mjukvara kommer vara svårt att slå, när bilar numera kommer handla mer och mer om mjukvara.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Jag tror inte att Apple kommer tillåta sig själva att floppa. Personbilen är svaret på en enorm mängd vardagsproblem för i stort sett hela jordens befolkning, så efterfrågan finns där. Om Apple inte träffar 100 % rätt när de släpper v. 1 av sin bil så kommer de fortsätta till de har fått den rätt - efterfrågan finns där ute, så om man har ekonomiska muskler (som Apple har) så borde det vara ganska svårt att misslyckas. Första varianten kanske inte slår med en gång, men det gjorde ju inte Apples första dator, Apple 1, heller. Det tog 20 år innan de fick sitt stora genombrott med iPod.dstr skrev:I min spåkula så kommer Apples bil att floppa och så köper dom upp Tesla, om inte Google hunnit före med samma resa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Tror redan att Tesla har tagit mer personal från Apple än tvärt om.....
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Apple-bil... Blir prissättningen som för iPhone blir det väl en "låst" minibil för 1 miljon...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Mjaaa... Jag tror du kommer ihåg fel här... Elon sa inte att han skulle kliva tillbaka efter att Model 3 kommit... Han sa att han definitivt kommer stanna tills den kommit... Det är en ganska stor skillnadDaoops skrev:Nu är det bara spekulationer såklart, men eftersom Elon kommer att kliva lite åt sidan som vd efter att Model 3 är ute...

Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Håller inte med alls. Apple är duktiga på att paketera och sälja hårdvara. De är duktiga på gränssnitt och design men inte speciellt bra på mjukvara. Även om det tog lång tid att nå ut till den breda massan (och iom det tjäna $$$) så har de även varit duktiga på att få fram sitt varumärke. Numera är de dock inte längre den lilla coola uppstickaren utan börjar mer och mer framstå som en den stora kolossen...Herr X skrev:När Apple om några år släpper sin egna elbil, kommer det bli en tuff konkurrent för Tesla. Apples ekonomiska muskler och erfarenhet inom mjukvara kommer vara svårt att slå, när bilar numera kommer handla mer och mer om mjukvara.
Det blir dock ännu värre för fossilbilstillverkarna som krampaktigt kommer försöka hindra Apple från att förflytta förståelsen för vad som gör en bil bra, från hårdvara till mjukvara. Mjukvarustriden är en strid som är svårt att vinna mot Apple i dagsläget.
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Äsch. Det här är bara det vanliga Apple-hackandet, som är precis lika meningslöst som det besinningslösa Tesla-hackandet.
Apple är duktiga på hårdvara, och många av deras grejer är riktigt prisvärda. Deras datorer, till exempel. MacBook Pro och iMac är helt fantastiska pjäser, otroligt välgjorda, och dessutom faktiskt rätt prisvärda om man jämför med om man ska få samma hårdvara från andra tillverkare. Prova att sätta ihop en PC-arbetsstation med galen prestanda och en 5k-skärm och komma under priset för bästa iMacen. Nix, går inte, du landar på nästan dubbla.
Apple är duktiga på hårdvara, och många av deras grejer är riktigt prisvärda. Deras datorer, till exempel. MacBook Pro och iMac är helt fantastiska pjäser, otroligt välgjorda, och dessutom faktiskt rätt prisvärda om man jämför med om man ska få samma hårdvara från andra tillverkare. Prova att sätta ihop en PC-arbetsstation med galen prestanda och en 5k-skärm och komma under priset för bästa iMacen. Nix, går inte, du landar på nästan dubbla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Puh.. tur för mig att det inte finns någon lag som tvingar folk att hålla med varandra..John skrev:Håller inte med alls.
Apples mjukvara vinner ju pris efter pris. Om man jämför med Microsofts obegripliga blå boxar i olika storlekar och Linux terminalfönster, så är ju Apples gränssnitt år framför konkurrenterna. Apples mobila operativsystem är ju till och med så intuitivt att Android i stort sett har kopierat det rakt av.John skrev:De är duktiga på gränssnitt och design men inte speciellt bra på mjukvara.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Jag trodde att alla var tvungna att tycka lika i sekten...Herr X skrev:Puh.. tur för mig att det inte finns någon lag som tvingar folk att hålla med varandra..
Så då tycker vi lika iaf... Jag skrev ju att de var duktiga på gränssnittHerr X skrev:Apples mjukvara vinner ju pris efter pris. Om man jämför med Microsofts obegripliga blå boxar i olika storlekar och Linux terminalfönster, så är ju Apples gränssnitt år framför konkurrenterna. Apples mobila operativsystem är ju till och med så intuitivt att Android i stort sett har kopierat det rakt av.


2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Misstänker att han menar den styggelse som de kallar Metro UI.John skrev:Så då tycker vi lika iaf... Jag skrev ju att de var duktiga på gränssnittäven om jag inte har en aning vad du menar med "blå boxar"
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
"Metro UI"?danni skrev:Misstänker att han menar den styggelse som de kallar Metro UI.John skrev:Så då tycker vi lika iaf... Jag skrev ju att de var duktiga på gränssnittäven om jag inte har en aning vad du menar med "blå boxar"
Är det den nya default looken i MS Office 2013? Isf håller jag med, ful och svårt att se vad man letar efter i denna blå gegga. Nåt dåligt försök att likna Apples "50 shades of grey".
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Här. Massor av boxar. Och bilden visar bara de första boxarna, om man scrollar till höger så är det ännu fler, fast mindre boxar.John skrev:Är det den nya default looken i MS Office 2013? Isf håller jag med, ful och svårt att se vad man letar efter i denna blå gegga. Nåt dåligt försök att likna Apples "50 shades of grey".
Jag har hört att några personer fortfarande sitter kvar i Windows och missat att Mac OSX blivit så bra att nya användare tänker "Varför gjorde jag inte detta bytet tidigare?". Bytte själv från Windows till Mac för fyra år sedan och kommer aldrig att byta tillbaka.
http://www.itpro.co.uk/desktop-software ... tch-to-mac

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Det var väl ingen som hackat på Apple. Folk kan väl ha lite åsikter. Det var väl dessutom bara ett par inlägg som skrev nått som kunde tolkas negativt innan ditt inläggdanni skrev:Äsch. Det här är bara det vanliga Apple-hackandet, som är precis lika meningslöst som det besinningslösa Tesla-hackandet.

Haha det där var väl ändå en ganska rejäl överdrift.Herr X skrev:Apples mobila operativsystem är ju till och med så intuitivt att Android i stort sett har kopierat det rakt av.

Jag tycker att Apple är ett helt otroligt företag som drivit utvecklingen framåt på alla sätt. Utan dom så hade säkert mycket av tekniken uppfunnits ändå, men dom har helt klart hjälpt till att skynda på utvecklingen på många fronter.
Däremot så kan kan jag inte förstå hur många som tror att alla är först med allt som dom kommer med.
Det enda som jag hatar med Apple och många andra teknikföretag är deras sätt ta patent på självklara saker och sen säga att det är dom som kommit på det först. Det som är ännu värre är att dom vinner patenttvister i amerikanskt domstol.
Här tycker jag att dom ska lära sig av Telsa att det inte gynnar utvecklingen att sätta dit sina konkurrenter för triviala saker. Tesla har ju till och med gått ett steg länge, men det är kanske för mycket begärt.
Detta är alltså inte bara Apple som gör på det sättet.
Jag tycker det är jävligt intressant att dom ger sig på en elbil. Än så länge så är det såklart omöjligt att säga hur det kommer gå. Apple har så mycket kapital att dom kan lägga hur mycket som helst på att utveckla detta.
När det gäller den första frågan så påverkar det kanske Tesla på kort sikt om dom tappar medarbetare. Tror dock inte det är det som orsakat fördröjningar av diverse funktioner.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Apple gör helt rätt som inte lägger sin energi på att sitta och hitta på uppfinningar för att vara först. Hade de gjort det så hade de gått i konkurs för länge sedan.Martinen skrev:Jag tycker att Apple är ett helt otroligt företag som drivit utvecklingen framåt på alla sätt. Utan dom så hade säkert mycket av tekniken uppfunnits ändå, men dom har helt klart hjälpt till att skynda på utvecklingen på många fronter.
Däremot så kan kan jag inte förstå hur många som tror att alla är först med allt som dom kommer med.
Ett verkligt innovativt företag utgår inte från att man måste hitta på en ny uppfinning och ta den till marknaden, utan hittar behov i marknaden som ännu inte är lösta och löser dessa. Behöver man uppfinna för att lösa problemet så gör man det, annars tittar man på vilka uppfinningar som redan finns på marknaden.
Det är en vanlig missuppfattning att uppfinnande och innovation hänger ihop. Man behöver absolut inte uppfinna något för att vara innovativ, tvärt om så är innovation mycket oftare att man kombinerar redan existerande uppfinningar och skapar en ny produkt eller tjänst utan att alls ha uppfunnit någonting nytt. Tesla är ett strålande exempel på detta - de har varken uppfunnit elbilen, li-jon-batterier, pekskärmen eller i stort sett någonting annat som de har i sina bilar, utan innovationen ligger i kombinationen av en mängd redan existerande uppfinningar för att fylla ett behov i marknaden (elbilar med lång räckvidd).
Världen saknar verkligen inte uppfinningar - det ligger miljoner oanvända patent på uppfinningar på universitet världen över.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Håller helt med.
Dom har kommit först med många saker och dom har förbättrat mycket annat. Dom har också gjort andra sidan saker som andra förbättrat.
Då kan man ju inte ge dom cred för saker som dom uppenbarligen bara plockat från andra.
Precis som man inte kan ge andra cred för det som Apple varit förts med. Menar bara att det är en summering av många olika företag arbete som är resultatet av hur vi har det idag.
Tesla påstår inte att dom uppfunnit elbilen, batterier och så vidare. Dom har däremot lagt ner massor med utveckling på att förbättra tekniken och har sedan släppt den så den är tillgänglig för alla.
Det som känns fel är när bolag tar patent på hur man kan låsa upp en mobil genom att dra en finger över skärmen och sedan stämma alla andra företag som gör samma sak. Som sagt så är Apple inte ensamma om detta och jag tycker det är helt fel oavsett vem som helst gör det.
Dom har kommit först med många saker och dom har förbättrat mycket annat. Dom har också gjort andra sidan saker som andra förbättrat.
Då kan man ju inte ge dom cred för saker som dom uppenbarligen bara plockat från andra.
Precis som man inte kan ge andra cred för det som Apple varit förts med. Menar bara att det är en summering av många olika företag arbete som är resultatet av hur vi har det idag.
Tesla påstår inte att dom uppfunnit elbilen, batterier och så vidare. Dom har däremot lagt ner massor med utveckling på att förbättra tekniken och har sedan släppt den så den är tillgänglig för alla.
Det som känns fel är när bolag tar patent på hur man kan låsa upp en mobil genom att dra en finger över skärmen och sedan stämma alla andra företag som gör samma sak. Som sagt så är Apple inte ensamma om detta och jag tycker det är helt fel oavsett vem som helst gör det.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
När Apple går in i bilbranschen så kommer de antagligen gör detta på samma sätt som de gör med alla andra produkter de har. De kommer att stå för bra design, bra paketering av produkten, smarta funktioner och så vidare men de kommer inte stå för egen utveckling. De kommer låta OEM-tillverkare stå för själva produktionen av delarna enligt deras design och specifikationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Åh, fast Apple har en hel del egen produktutveckling också, även om de låter underleverantörer stå för mycket av det tunga jobbet. Men att sen sy ihop det hela gör de ju på egen hand. Ärligt talat är de inte helt olika Tesla på det sättet.Svenssons skrev:När Apple går in i bilbranschen så kommer de antagligen gör detta på samma sätt som de gör med alla andra produkter de har. De kommer att stå för bra design, bra paketering av produkten, smarta funktioner och så vidare men de kommer inte stå för egen utveckling. De kommer låta OEM-tillverkare stå för själva produktionen av delarna enligt deras design och specifikationer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Hoppas nu alla förstår att följande är skrivet med glimten ögat...
Om Apple iCar motsvarar iPhone etc. kommer den karaktäriseras av följande:
* En riktigt snygg design om än att man kommer stämma konkurrenter som gör liknande bilar.
* En egen laddstandard som bara fungerar i Apples laddare. Bra är dock att samma laddare kan användas till iPhone/iPad.
* Medföljande laddkabeln kommer vara 0,75m.
* Bilen kommer först bara i två färger. Vitt och silver.
* GPSen kommer använda Apples kartor...
* Glasrutorna kommer inte tåla stenskott. Ett byte innebär att hela framkarossen måste bytas. Kostnad cirka 200 000 kr. Å andra sidan kommer detta kunna göras på tusentals småverkstäder runt om i landet.
* Bilen måste parkeras på plan mark. Annars kan den råka böjas efter vägens form.
* Man kommer inte kunna använde en mobil som musikkälla. Enbart musik via iTunes tillåts.
* Batteriet är på 50 kWh och håller i 3 år. Tyvärr kan inte batteriet bytas utan hela bilen kommer behöva kasseras.
* Exakt 1 år efter releasen kommer the new iCar med retinaskärm att presenteras på ett event.
Om Apple iCar motsvarar iPhone etc. kommer den karaktäriseras av följande:
* En riktigt snygg design om än att man kommer stämma konkurrenter som gör liknande bilar.
* En egen laddstandard som bara fungerar i Apples laddare. Bra är dock att samma laddare kan användas till iPhone/iPad.
* Medföljande laddkabeln kommer vara 0,75m.
* Bilen kommer först bara i två färger. Vitt och silver.
* GPSen kommer använda Apples kartor...
* Glasrutorna kommer inte tåla stenskott. Ett byte innebär att hela framkarossen måste bytas. Kostnad cirka 200 000 kr. Å andra sidan kommer detta kunna göras på tusentals småverkstäder runt om i landet.
* Bilen måste parkeras på plan mark. Annars kan den råka böjas efter vägens form.
* Man kommer inte kunna använde en mobil som musikkälla. Enbart musik via iTunes tillåts.
* Batteriet är på 50 kWh och håller i 3 år. Tyvärr kan inte batteriet bytas utan hela bilen kommer behöva kasseras.
* Exakt 1 år efter releasen kommer the new iCar med retinaskärm att presenteras på ett event.
Driver sajten Car.info
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Franz skrev:Hoppas nu alla förstår att följande är skrivet med glimten ögat...
Om Apple iCar motsvarar iPhone etc. kommer den karaktäriseras av följande:
* En riktigt snygg design om än att man kommer stämma konkurrenter som gör liknande bilar.
* En egen laddstandard som bara fungerar i Apples laddare. Bra är dock att samma laddare kan användas till iPhone/iPad.
* Medföljande laddkabeln kommer vara 0,75m.
* Bilen kommer först bara i två färger. Vitt och silver.
* GPSen kommer använda Apples kartor...
* Glasrutorna kommer inte tåla stenskott. Ett byte innebär att hela framkarossen måste bytas. Kostnad cirka 200 000 kr. Å andra sidan kommer detta kunna göras på tusentals småverkstäder runt om i landet.
* Bilen måste parkeras på plan mark. Annars kan den råka böjas efter vägens form.
* Man kommer inte kunna använde en mobil som musikkälla. Enbart musik via iTunes tillåts.
* Batteriet är på 50 kWh och håller i 3 år. Tyvärr kan inte batteriet bytas utan hela bilen kommer behöva kasseras.
* Exakt 1 år efter releasen kommer the new iCar med retinaskärm att presenteras på ett event.

Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Hahaha.MaLund13 skrev:Franz skrev:Hoppas nu alla förstår att följande är skrivet med glimten ögat...
Om Apple iCar motsvarar iPhone etc. kommer den karaktäriseras av följande:
* En riktigt snygg design om än att man kommer stämma konkurrenter som gör liknande bilar.
* En egen laddstandard som bara fungerar i Apples laddare. Bra är dock att samma laddare kan användas till iPhone/iPad.
* Medföljande laddkabeln kommer vara 0,75m.
* Bilen kommer först bara i två färger. Vitt och silver.
* GPSen kommer använda Apples kartor...
* Glasrutorna kommer inte tåla stenskott. Ett byte innebär att hela framkarossen måste bytas. Kostnad cirka 200 000 kr. Å andra sidan kommer detta kunna göras på tusentals småverkstäder runt om i landet.
* Bilen måste parkeras på plan mark. Annars kan den råka böjas efter vägens form.
* Man kommer inte kunna använde en mobil som musikkälla. Enbart musik via iTunes tillåts.
* Batteriet är på 50 kWh och håller i 3 år. Tyvärr kan inte batteriet bytas utan hela bilen kommer behöva kasseras.
* Exakt 1 år efter releasen kommer the new iCar med retinaskärm att presenteras på ett event.
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Själva utvecklingen står Apple bakom ja för det mesta men vad jag fattar det som så har Apple enbart en montering av datorerna i USA och då kommer delarna från underleverantörer tillverkade enligt Apples specifikationer. Ipad och Iphone tillverkas av underleverantörer i Kina. Tesla har visserligen delar som de beställer enligt sina specifikationer men större delen av produktionen och all montering görs i deras fabrik. T.ex. så tillverkar Tesla själva elmotorn och karossen medan Apple låter underleverantörer (Samsung t.ex.) stå för processor, skärm, skal osv även ifall det är Apple som utvecklat och designat delarna. Sedan sköts större delen av montering av t.ex. Foxconn och liknande företag. Jag tror att Apple vill fortsätta på samma bana för att få till en mer flexibel produktion som lätt kan ändras för nya modeller.danni skrev:Åh, fast Apple har en hel del egen produktutveckling också, även om de låter underleverantörer stå för mycket av det tunga jobbet. Men att sen sy ihop det hela gör de ju på egen hand. Ärligt talat är de inte helt olika Tesla på det sättet.Svenssons skrev:När Apple går in i bilbranschen så kommer de antagligen gör detta på samma sätt som de gör med alla andra produkter de har. De kommer att stå för bra design, bra paketering av produkten, smarta funktioner och så vidare men de kommer inte stå för egen utveckling. De kommer låta OEM-tillverkare stå för själva produktionen av delarna enligt deras design och specifikationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förklaringen till Teslas försenade autopilot?
Jag tror inte ens datorerna byggs ihop i USA. När jag beställt datorer från Apple har de skickats direkt från Kina till mig. Men de har fortfarande ganska mycket produktutveckling trots det. De designar ju till exempel fortfarande sina egna mobila processorer. Att de sen tillverkas i Kina är ju en bisak, och det finns egentligen inget som hindrar att man gör precis samma sak med en bil, alltså utvecklar de delar som behöver utvecklas, köper in resten, och sen själva utvecklar den färdiga slutprodukten utifrån de delarna, men låter någon annan bygga. Den enda skillnaden mot Tesla blir var slutmonteringen görs.Svenssons skrev:Själva utvecklingen står Apple bakom ja för det mesta men vad jag fattar det som så har Apple enbart en montering av datorerna i USA och då kommer delarna från underleverantörer tillverkade enligt Apples specifikationer. Ipad och Iphone tillverkas av underleverantörer i Kina. Tesla har visserligen delar som de beställer enligt sina specifikationer men större delen av produktionen och all montering görs i deras fabrik. T.ex. så tillverkar Tesla själva elmotorn och karossen medan Apple låter underleverantörer (Samsung t.ex.) stå för processor, skärm, skal osv även ifall det är Apple som utvecklat och designat delarna. Sedan sköts större delen av montering av t.ex. Foxconn och liknande företag. Jag tror att Apple vill fortsätta på samma bana för att få till en mer flexibel produktion som lätt kan ändras för nya modeller.danni skrev:Åh, fast Apple har en hel del egen produktutveckling också, även om de låter underleverantörer stå för mycket av det tunga jobbet. Men att sen sy ihop det hela gör de ju på egen hand. Ärligt talat är de inte helt olika Tesla på det sättet.Svenssons skrev:När Apple går in i bilbranschen så kommer de antagligen gör detta på samma sätt som de gör med alla andra produkter de har. De kommer att stå för bra design, bra paketering av produkten, smarta funktioner och så vidare men de kommer inte stå för egen utveckling. De kommer låta OEM-tillverkare stå för själva produktionen av delarna enligt deras design och specifikationer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com