Alrik gillar inte laddhybrider

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Alrik gillar inte laddhybrider

Inlägg av nek0 »

Jag gillar inte heller laddhybriderna. Kostar i princip lika mycket som elbilar och är sämre än de.
Fredrik j
elbilist

Re: Alrik gillar inte laddhybrider

Inlägg av Fredrik j »

När bilarna som idag finns i laddhybridsutförande finns som elbil kommer ju biltypen försvinna. Att samma bil kan säljas både som fossil, hybrid och el är för mig en gåta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det var inga muntra siffror.
20201213_200933.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
20201213_200933.jpg
Hur kan det bli ett co2-utsläpp i elektric-mode? Värmare?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Jag gillar inte heller laddhybriderna. Kostar i princip lika mycket som elbilar och är sämre än de.
Bra genomgång av Alrik (som vanligt)!

Märkligt att vår regering, inklusive MP, subventionerar detta.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Laddhybrider är det värsta skit som rullar på hjul och när dom inte rullar så står är det än värre eftersom dom ska blockar en laddplats en hel j-la dag för att efter två timmar ändå vara fulladdade så att ägaren sedan på kvällen kan låtsas åka ”elbil” i 5 minuter.

Lite ranting såhär på söndagskvällen men är så förbannat trött på alla hybrid-muppar som bara måste plugga in den den där jvla skiten i varenda laddstolpe dom hittar trotts att det inte har någon som helst betydelse.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

GreenMachine skrev:
Laddhybrider är det värsta skit som rullar på hjul och när dom inte rullar så står är det än värre eftersom dom ska blockar en laddplats en hel j-la dag för att efter två timmar ändå vara fulladdade så att ägaren sedan på kvällen kan låtsas åka ”elbil” i 5 minuter.

Lite ranting såhär på söndagskvällen men är så förbannat trött på alla hybrid-muppar som bara måste plugga in den den där jvla skiten i varenda laddstolpe dom hittar trotts att det inte har någon som helst betydelse.
Visst finns dom men jag tycker du generaliserar. Pratade med grannen som köpt laddhybrid. Hans fru har den till jobbet i grannstaden 2mil bort. Hon kommer både dit och hem och även till affären på vägen hem på el. Alternativet hade nog varit en klassisk fossilbil.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
20201213_200933.jpg
Jo, jag ska berätta varför: Teststräckan är 9,2 mil. I sträck, utan laddning. Visst är det en helt normal körsträcka för europeiska bilägare? Eller inte... Här en liten tidigare rant från min sida:

"The number that is conspicuously absent from the article and report is the length of the test circuit: 92 km. Yes 92!

No wonder the numbers are bad. Also, it includes 27 km of motorway driving at an average of 104 km/h!

So, what is the average daily distance drive ? Well, in one six country study (2012, Driving and parking patterns of
European car drivers -- a mobility survey) it's around 40 km for the UK, and 50-60 km for France, Germany and Italy. Poland and Spain at the outliers with 80-90 km. And note: This is the TOTAL distance per day, not per trip! Average number of trips per day are 2-3...

So, in theory a plug in hybrid capable of traveling 30-40 km in real world conditions will be able to make a huge dent in number of kilometers driven on gasoline - even if it's only charged at home.

My own avg fuel consumption for the last 24 months is 1,4 liters/100 km. That includes a couple of really long drives per year, and a majority of shorter drives on electricity only (VW Passat GTE MY17).

Everyone knows WLTP numbers are totally fake - but so are the conditions for this "test". Unless they drive the same test circuit in a non hybrid ICE car the numbers really doesn't say anything, except WLTP sucks."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
20201213_200933.jpg
Jo, jag ska berätta varför: Teststräckan är 9,2 mil. I sträck, utan laddning. Visst är det en helt normal körsträcka för europeiska bilägare? Eller inte... Här en liten tidigare rant från min sida:

"The number that is conspicuously absent from the article and report is the length of the test circuit: 92 km. Yes 92!

No wonder the numbers are bad. Also, it includes 27 km of motorway driving at an average of 104 km/h!

So, what is the average daily distance drive ? Well, in one six country study (2012, Driving and parking patterns of
European car drivers -- a mobility survey) it's around 40 km for the UK, and 50-60 km for France, Germany and Italy. Poland and Spain at the outliers with 80-90 km. And note: This is the TOTAL distance per day, not per trip! Average number of trips per day are 2-3...

So, in theory a plug in hybrid capable of traveling 30-40 km in real world conditions will be able to make a huge dent in number of kilometers driven on gasoline - even if it's only charged at home.

My own avg fuel consumption for the last 24 months is 1,4 liters/100 km. That includes a couple of really long drives per year, and a majority of shorter drives on electricity only (VW Passat GTE MY17).

Everyone knows WLTP numbers are totally fake - but so are the conditions for this "test". Unless they drive the same test circuit in a non hybrid ICE car the numbers really doesn't say anything, except WLTP sucks."
Jovisst. Men grafen sa real life emissions i ”electro mode”. Antar det är vad dom 20-30km när bilen går på el kallas?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

GreenMachine skrev:

Mupp kan du vara själv. Behöver du verkligen publik-ladda din Model S så mycket att du störs av laddhybridägarnas försök att använda sina bilar som det är tänkt?

Nej, jag gillar inte heller de som står kvar efter de laddat klart, inom rimliga gränser. Men så uppfattar jag sällan mina medbilister i Uppsala. Tvärtom, all heder åt de som försöker ladda!

Jag tankade min mupp-bil senast i juli i år. Tanken - på hela 50 liter - är idag 2/3 full. På två år har jag totalt tankat 9 gånger och det inkluderar leveransresan på 70 mil från Lund. Så här i coronatider klarar jag mig nog ett år utan att besöka en bensinmack. Så vad gör din elbil bättre än min, egentligen?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
20201213_200933.jpg

Jovisst. Men grafen sa real life emissions i ”electro mode”. Antar det är vad dom 20-30km när bilen går på el kallas?
Nope. Det är hela sträckan, fast man börjar på el och kör så långt den räcker. Plöj rapporten så ser du!

Att X5:an klarar sig så bra beror på att batteriet är på 24 kWh, med en WLTP-räckvidd på upp till 88 km.
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

Hehe väcker lite kul minnen. Jag hade en Kia Optima plug-in hyrbil i tre månader i väntan på TM3. Tyvärr blev jag besatt av köra så mycket som möjligt på el, och tyvärr så använder den bensinmotorn för kupévärme, och tyvärr så var det vinter. Känns ju helt idiotiskt att ladda på natten för att sen köra runt med motorn igång, bara för kupévärme. Slår man av AC helt så startar dock inte bensinmotorn.

Så vad gör man då för att lösa värmen? Korta resor inom stan räcker det att klä på sig och köra solsvärmen. För morgonpendlingen införskaffades en timer och en kupevärmare. Tyvärr fick jag dra en kabel runt hela huset för Kia-laddaren kunde inte sitta på samma ”grupp” som kupevärmaren. Eftersom bilen inte var förberedd för kupevärmare fick kabeln dessutom dras in genom bakluckan. Varje dag. Hem från jobbet fanns ingen värme annat än i stolen och rutan fick därför oftast skrapas både på utsidan och insidan :D Gissar att det beror på att AC var avslagen och därför inte avfuktar luften? Det berodde iaf inte på att jag svettades i bilen ;)

När vi åkte till stugan, vilket är ca 11 mil fick man klara sig med stolsvärme första 51 kilometrarna. Även om kaffe hjälper så vart det rätt jävla kallt om fötterna när man sitter still i bilen.

Nej hybrid är nog inget för mig :) Ska sägas dock att jag klarade tre månader vardagskörning på trekvarts tank (plus ytterligare en tank för en ToR till västkusten)
Senast redigerad av wcarlsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Andersen skrev:
GreenMachine skrev:

Mupp kan du vara själv. Behöver du verkligen publik-ladda din Model S så mycket att du störs av laddhybridägarnas försök att använda sina bilar som det är tänkt?

Nej, jag gillar inte heller de som står kvar efter de laddat klart, inom rimliga gränser. Men så uppfattar jag sällan mina medbilister i Uppsala. Tvärtom, all heder åt de som försöker ladda!

Jag tankade min mupp-bil senast i juli i år. Tanken - på hela 50 liter - är idag 2/3 full. På två år har jag totalt tankat 9 gånger och det inkluderar leveransresan på 70 mil från Lund. Så här i coronatider klarar jag mig nog ett år utan att besöka en bensinmack. Så vad gör din elbil bättre än min, egentligen?
Du får då gärna ta sprida den goda kulturen från Uppsala vidare i landet. Skillnaden ligger ju i att med en elbil så kan du inte ta dig dit du vill om du inte har möjlighet att ladda så visst får jag bli trött på att det alltid står en Cooper eller VW hybrid på dom fortfarande kanska få antal laddplatser som finns.
Skriv svar