Takbox och original-takräcken - erfarenheter

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrArne
Teslaägare

Takbox och original-takräcken - erfarenheter

Inlägg av MrArne »

Har nu åkt TM3 LR sedan slutet på juni, går ju riktigt bra förutom att alla rese-idéer är parkerade i Corona-garaget. Men i januari blir det i alla fall en fjällvecka och premiär för lång tur med eldrift.

Jag är lite nyfiken på hur folk löst montering av takbox på originallasthållarna, det finns ju trådar för skidresor med och utan takbox och någon ganska gammal tråd om lasthållarens hemligheter (när den kanske var rätt ny).
  • Har ni köpt T-bultar? Använt gamla Thule-bultar? Annan infästning? Mina gamla T-bultar har så tjocka plattor så de är sjukt tröga att skjuta in i skenan eftersom den lite knasigt utformade gummilisten effektivt motarbetar den typen av aktiviteter.
  • Har ni fixat distanser mellan lasthållare och box så att "boxbotten" inte kröker så hårt på lasthållaren? Min gamla Packline 90 Oldschool Glass Fibre de luxe är ju stenhård och gillar nog inte den typen av våld... Räcker då en "normal" T-bult (avseende längd alltså)? En T-bult som jag hittat att ev. köpa är denna: https://www.yakima.se/smart-slot-kit-2
  • Finns det andra tips och saker att tänka på när det gäller att greja med boxmontering på originalhållarna?
Det finns ju ett par gamla trådar om att lasta skidor på dragkroken, så det alternativet tänkte jag att man fortsätter att dryfta i dessa. Just nu är det inte intressant för mig.
Senast redigerad av MrArne, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 2020, Blå, Sportfälgar, Svart klädsel, FSD
Tronity https://tronity.io/home/QycJJWMNo
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Takbox och original-takräcken - erfarenheter

Inlägg av mikebike »

Jo, sätt skidorna på dragkroken och sälj lastbågarna till mig. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MrArne
Teslaägare

Inlägg av MrArne »

Fattar inte riktigt, du använder ju inte t-spåren när du har en box. Iaf inte på den jag har till min Tesla-räcken. Med min Thule Dynamic box så är det bara som grepparmar runt räcket som man drar åt. Menar du att du skjuter in din box i t-spåret?
Nej, jag slutade med "armar" eller klamrar när jag började använda wingbars 2014-15. Det finns T-bultsatser man kan köpa till sin box som ersätter de klammer man hade runt de gamla 4-kantrören. T-bulten skjuter man in i T-spåret på en wingbar (eller whispbar, kärt barn har många namn). Sen lägger man boxen på lasthållaren och bulten sticker upp i boxens spår i botten.

Men okej, använder du grepparmarna på dina Tesla original lasthållare? Funkar det bra och i isåfall, gör du något åt lasthållarens krökning? det kan ju vara ett alternativ att titta på.
EDIT: hittade en bruksanvisning f ör Thule Dynamic och det ser rätt annorlunda ut, men det går ju att byta ut de greppklorna mot T-bultar också :-)
Skärmavbild 2020-12-11 kl. 15.48.20.png
Senast redigerad av MrArne, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Ja, jag har T-bultar. (Julas. Men de har plastbricka. Jag skulle vilja ha i metall ist. Julas är så långa att jag sågade av dem. ) Jag har klippt av gummilisten, så nu är den i tre delar.

Nej, Min Calixbox behöver ej distanser då boxen är "mjuk".

Tipps ett: Calix Quick Grip 2.0 Löjligt enkelt. Blir det på min nästa box.
Tipps två: Sätt boxen bak och fram, för att minska förbrukningen.

Calix kommer strax ut med en ny takbox som kommer vara effektivare, den påminner om en bak å framvänd box men byggd så från början. Blir spännande när vi får resultaten från förbrukningstesterna med den. :-)

Edit: Anledningen att frångå T-Spår nu är att det var mycket enklare att montera takräcken och box som ett paket på tidigare bilar. På teslan vill jag montera bågarna löst då jag är nojjig för glaset. Då är det enklare att själv lyfta upp boxen på bågarna utan att t-bulten sticker upp.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
MrArne
Teslaägare

Inlägg av MrArne »

gellerstam skrev:
Ja, jag har T-bultar. (Julas. Men de har plastbricka. Jag skulle vilja ha i metall ist. Julas är så långa att jag sågade av dem. ) Jag har klippt av gummilisten, så nu är den i tre delar.

Calix kommer strax ut med en ny takbox som kommer vara effektivare, den påminner om en bak å framvänd box men byggd så från början. Blir spännande när vi får resultaten från förbrukningstesterna med den. :-)

Edit: Anledningen att frångå T-Spår nu är att det var mycket enklare att montera takräcken och box som ett paket på tidigare bilar. På teslan vill jag montera bågarna löst då jag är nojjig för glaset. Då är det enklare att själv lyfta upp boxen på bågarna utan att t-bulten sticker upp.
Intressant! De quick-gripparna påminner om Thules, men är smalare i profilen så de skulle gå ner i mina spår. Det kanske blir så att man byter box och skaffar en mjukare så man slipper glasfiber-trunken helt och hållet. Intressant även det där med aerodynamiken. Det är klart att de flesta boxar faktiskt är feldesignade. Tror jag väntar in en omdesignad box hellre än att vända den med tanke på att öppningen blir framåt - dåligt om lås och hakar släpper under färd och locket flyger upp. :shock:
Användarvisningsbild
MrArne
Teslaägare

Inlägg av MrArne »

point1 skrev:
Varför skulle jag inte använda grepparmarna :s har haft Thule wingbars på Tesla Model S, Volvos motsvarighet till wingbar (Thule som gör dom också) till XC60 och nu Teslas wingbar till Model 3 och alltid kört grepparmarna. Fungerar utmärkt, vet inte om de skulle fungera på de gamla fyrkantsprofilerna. Det är ju sjukt mycket smidigare än att behöva hålla på med t-spår, de använder jag bara när jag kör cyklar. Med Thule boxen sänker man bara ned den över räcker och sen drar man åt greppklorna med handkraft tills det klickar. Man behöver inte göra något åt krökningen.
Jag har faktiskt aldrig sett den lösningen förr. Blir väl så när man har ett system år ut och år in. Men tack, jag blir mer och mer övertygad om att min gamla box behöver bytas ut mot något med mer flex - och ett smartare system för fastsättning.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

MrArne skrev:
gellerstam skrev:

Intressant! De quick-gripparna påminner om Thules, men är smalare i profilen så de skulle gå ner i mina spår. Det kanske blir så att man byter box och skaffar en mjukare så man slipper glasfiber-trunken helt och hållet. Intressant även det där med aerodynamiken. Det är klart att de flesta boxar faktiskt är feldesignade. Tror jag väntar in en omdesignad box hellre än att vända den med tanke på att öppningen blir framåt - dåligt om lås och hakar släpper under färd och locket flyger upp. :shock:
Extra spännband runt boxen som säkerhet? ;-)

Har lite bilder på deras nya box men får inte publicera dem ännu Ska lägga upp dem så snart jag får tillåtelse. Det är helt klart en ovan syn som kommer ta ett tag att vänja sig vid. Vi är så inkörda på spetsigt framåt. Men tänk på hur en flygplansvinge ser ut i genomskärning så blir det logiskt med tjockare ände framåt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Ta några droppar diskmedel och gnid på gummilisten när du för in T-bulten. Det blir mycket lättare då.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

Följdfråga gällande takräcke, finns det 3:e part eller är det bara Teslas svindyra som existerar?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

LeffeP skrev:
Följdfråga gällande takräcke, finns det 3:e part eller är det bara Teslas svindyra som existerar?
https://hamphi.com/products/model-3-takracke
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar