Kl 20:40 idag så skickade jag in ansökan om ladda-hemma-bidrag. Kl 21:00 fick jag meddelande på Kivra att Naturvårdsverket har beslutat att bevilja mig bidraget.
Wow!

Moderator: Redaktion
Jag kan bara instämma. I Sverige finns mycket man kan klaga över. Men den som klagar över för mycket byråkrati vet verkligen inte vad byråkrati är.Jerker skrev:Ja, byråkratsverige är inte alltid så hemskt som många vill göra gällande. Jag har en kompis som bott i Grekland i 30 år. Hon säger att vi i Sverige inte vet vad byråkrati är.
Att de går automatiskt tycker jag är visa bättre än att tjänstemän och byråkrati ska sitta och ta besluten. Det är när tjänstemän sitter och fattar beslut som det finns risk för korruption. Det finns inte brist på tjänstemän och givna regler i länder med mycket korruption och vi ska inte tro att korruption saknas i Sverige även ifall vi är rätt förskonade från vardagskorruptionen.bylund skrev:Byråkrati är ju egentligen positivt. D v s att tjänstemän fattar beslut baserade på givna regler, och inte på godtycke, vilket öppnar för korruption. Regler går ju dessutom att automatisera, som Naturvårdsverket uppenbarligen gjort.
Precis, och det är en annan aspekt av byråkrati som är sämre i många andra länder. Min vän berättade också att hon och hennes man alltid var måna om att inte göra som så många andra, att muta sig fram, vilket tydligen är vanligt i Grekland. Men då blev det många besök på olika kontor, stå i ändlösa köer bara för att få en stämpel på ett papper som sedan skulle få en annan stämpel i en annan kö i på ett annat kontor osv. Systemet är liksom byggt för att inbjuda till korruption eftersom många inte orkar låta de medvetet långsamma kvarnarna mala. Så de som har råd väljer ofta en annan väg för att få sina beslut.bylund skrev:Byråkrati är ju egentligen positivt. D v s att tjänstemän fattar beslut baserade på givna regler, och inte på godtycke, vilket öppnar för korruption. Regler går ju dessutom att automatisera, som Naturvårdsverket uppenbarligen gjort.
Jag jobbade som konsult en period på en av de modernare myndigheterna och en stor del av deras business-case med automatiserad beslutsfattning (genom digitaliserade processer) var att det inte bara att det blir effektivare handläggning och bättre för kunden - utan att processen även blir mer rättssäker. Alla behandlas lika.Svenssons skrev:Att de går automatiskt tycker jag är visa bättre än att tjänstemän och byråkrati ska sitta och ta besluten. Det är när tjänstemän sitter och fattar beslut som det finns risk för korruption. Det finns inte brist på tjänstemän och givna regler i länder med mycket korruption och vi ska inte tro att korruption saknas i Sverige även ifall vi är rätt förskonade från vardagskorruptionen.bylund skrev:Byråkrati är ju egentligen positivt. D v s att tjänstemän fattar beslut baserade på givna regler, och inte på godtycke, vilket öppnar för korruption. Regler går ju dessutom att automatisera, som Naturvårdsverket uppenbarligen gjort.
Mat och öl är jämförelsevis lätt att åtgärda.renes skrev:Jag har bott i Belgien i många år. Har fortfarande mardrömmar om byråkratin. Sverige är underbart enkelt i jämförelse.
Det och bristen på bilköer här, liksom. Och mindre aggression. Maten och ölet däremot...
Jo. Och därför flyttade jag tillbaka hem igen.bylund skrev:Mat och öl är jämförelsevis lätt att åtgärda.renes skrev:Jag har bott i Belgien i många år. Har fortfarande mardrömmar om byråkratin. Sverige är underbart enkelt i jämförelse.
Det och bristen på bilköer här, liksom. Och mindre aggression. Maten och ölet däremot...
Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, så då och då gick hon in på banken och tömde sitt lönekonto. Helt normalt förfarande, verkar det som. Vår kökskassa var en rufsig bunt med sedlar i en låda i hallen som man roffade ur på vägen till affären. Man kände sig som en riktig sjörövare, faktiskt. Sedan kunde vi inte sätta in dem i Sverige utan fick sätta in dem på den tyska banken igen och göra en överföring, varefter vi fick ett brev där det stod att vår misstänksamma överföring från utlandet hade rapporterats till Skatteverket. Då kände vi oss som sjörövare igen. Min dotter frågade mig för ett tag sedan "varför vi aldrig har pengar". Hon har nog inte sett några fysiska sedlar eller mynt sedan Tyskland. Herregud vad det är underbart med personnummer och BankID. Fast ingen piratstämning alls.mati skrev:I Sverige är vi vääääldigt bortskämda med all teknik som används för att underlätta kommunikationen med myndigheter. BankID, kivra, minMyndighetspost, minPension, osv osv. Allt detta i kombination med att alla har ett personnummer gör det hela så otroligt enkelt om man jämför med andra länder. Jag kan bara jämföra med Tyskland där det inte finns personnummer, ingen central folkbokföring, inga digitala betaltjänster eller elektroniska ID-system som BankID. Allting måste skötas postvägen, via telefon, eller helst personligen. Som exempel så kan jag berätta att jag har en skrivbordslåda full med 20 år gamla tyska lönebesked som jag måste spara tills jag går i pension om ytterligare 20 år. Det är enda sättet att bevisa att jag har bott och jobbat där. Detta rekommenderas faktiskt för alla, även om man är tysk och bor i Tyskland. Otänkbart i Sverige.
Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öhthalper skrev:Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]
För några år sedan drabbades jag av en akut bilreparation längs autobahn. Det ganska stora bilhandlaren/verkstaden tog inte kort utan bara kontanter. Som tur var fanns det en bankomat i macken precis vid motorvägen. När jag betalade la man pengarna i en kassalåda i byrålådan. Jag fick ett riktigt kvitto.fth skrev:Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öhthalper skrev:Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]![]()
![]()
Det har blivit några språngmarsher till närmsta ATM med arg/hungrig familj väntande på restaurangen, man lär sig ju aldrig heller![]()
/fth
Hur gjorde du då utan regbevis? Alltid undrat över det i amerikanska filmer där polisen stannar någon misstänkt och ber om försäkringspapper som de ska ha i handskfacket.Fredrik j skrev:För några år sedan drabbades jag av en akut bilreparation längs autobahn. Det ganska stora bilhandlaren/verkstaden tog inte kort utan bara kontanter. Som tur var fanns det en bankomat i macken precis vid motorvägen. När jag betalade la man pengarna i en kassalåda i byrålådan. Jag fick ett riktigt kvitto.fth skrev:Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öhthalper skrev:Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]![]()
![]()
Det har blivit några språngmarsher till närmsta ATM med arg/hungrig familj väntande på restaurangen, man lär sig ju aldrig heller![]()
/fth
Man ville även se mitt registreringsbevis för att reparera bilen.
Min teori är att man vanligtvis säljer mot faktura även till privatpersoner.
Nu för tiden kan svenska polisbilar ha en scanner på taket som läser av regnumren på bilarna runt omkring och så fort en bil som inte är i laglig trafik dyker upp så plingar det i bilens dator.HX100 skrev:Hur gjorde du då utan regbevis? Alltid undrat över det i amerikanska filmer där polisen stannar någon misstänkt och ber om försäkringspapper som de ska ha i handskfacket.
Jag hade registreringsbeviset med mig...HX100 skrev:Hur gjorde du då utan regbevis? Alltid undrat över det i amerikanska filmer där polisen stannar någon misstänkt och ber om försäkringspapper som de ska ha i handskfacket.Fredrik j skrev:För några år sedan drabbades jag av en akut bilreparation längs autobahn. Det ganska stora bilhandlaren/verkstaden tog inte kort utan bara kontanter. Som tur var fanns det en bankomat i macken precis vid motorvägen. När jag betalade la man pengarna i en kassalåda i byrålådan. Jag fick ett riktigt kvitto.fth skrev:Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öhthalper skrev:Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]![]()
![]()
/fth
Man ville även se mitt registreringsbevis för att reparera bilen.
Min teori är att man vanligtvis säljer mot faktura även till privatpersoner.
Då är det ju ändå smidigare nu, det är bara att alltid ha nån hundring i Euro med sig så funkar det i nästan hela Europa. Jag minns mammas handväska med ett tiotal plånböcker med olika valutor när vi körde genom Europa när jag var liten. Den var... ganska väl tilltagen.fth skrev:Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öht![]()
![]()
/fth
Absolut, problemet är bara att vi svenskar är så avvänjda från kontanter, jag kan inte minnas när jag sist gick runt med sedlar eller mynt i fickanJohanBq skrev:Då är det ju ändå smidigare nu, det är bara att alltid ha nån hundring i Euro med sig så funkar det i nästan hela Europa. Jag minns mammas handväska med ett tiotal plånböcker med olika valutor när vi körde genom Europa när jag var liten. Den var... ganska väl tilltagen.
Numera har ju alla autobahn-stationer en bankomat så det har ju blivit lättare.fth skrev:Absolut, problemet är bara att vi svenskar är så avvänjda från kontanter, jag kan inte minnas när jag sist gick runt med sedlar eller mynt i fickanJohanBq skrev:Då är det ju ändå smidigare nu, det är bara att alltid ha nån hundring i Euro med sig så funkar det i nästan hela Europa. Jag minns mammas handväska med ett tiotal plånböcker med olika valutor när vi körde genom Europa när jag var liten. Den var... ganska väl tilltagen.![]()
Jag brukar komma ihåg att rota fram några euromynt till "kisspengar" eftersom det brukar vara automatspärrar på toaletterna i Tyskland, men mer än så har jag nästan aldrig med mig.
Det är ju också nästan bara Tyskland i min erfarenhet som inte tar kort, i övriga Europa klarar man sig bra på VISA/MasterCard.
/fth
Jo, absolut, men hela grejen med att plocka ut papperslappar från ett hål i väggen för att handla känns bara så stenålder.Fredrik j skrev:Numera har ju alla autobahn-stationer en bankomat så det har ju blivit lättare.
fth skrev:Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öhthalper skrev:Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]![]()
![]()
/fth
Jepp, grundregel nr 1. Utgå ifrån att det inte går att betala med kort.bonath skrev:
Jag skulle köpa ett USB-minne i Berlin på MediaMarkt.
Stod bakom några som köpte stereo o TV-apparater, bara kontanter.
När det blev min tur halade jag fram kortet.
"Vi tar inte kort" sa kassörskan...
Fick springa ut o ropa på en polare som hade lite kontanter i fickan.