Ibland så tycker jag att vissa personer inom elbilskretsar, och Tesla-kretsar, (fanboyz, entusiaster, etc) ser elbils/Tesla-världen genom kanske lite väl rosa glasögon mellan varven, men det finns å andra sidan gott om personer som verkligen ser allt precis genom helt nattsvarta glasögon:
Ifrån kommentarer till inlägget, där vissa människor visar samma rädsla för den "hemska" elbilen, som insändaren av blogginlägget hos Västerbottens-Kuriren:
"Nåväl, då laddar vi det hemma, 40 minuter och 135KWh kräver 1000 Ampere huvudsäkring. Ett effektabonnemang i den klassen kostar ett par hundra tusen per år idag. Eller tror nån att vare sig kraftleverantören eller nätägaren av sin godhet låter dig ladda gratis? Från ett 16 Ampere standardabonnemang tar det minst 3 dygn, för du vill väl har varmt inne också"
"Sedan har du alldeles rätt i hur garantin på batterierna fungerar. Inte får du ett nytt batteri så länge det tar emot ström, om det bara går att ladda 1/3 så fungerar det, eller hur? Först när inte bilen går längre än 1 m då kanske det går att kräva ett nytt. Men jag skulle tro den som sålde bilen och lämnade garantin kommer att inte lite gnissla för att inte få det igenom."
Är det någon idé att ens försöka besvara inlägget med fakta?
Jag var på väg att skriva en kommentar till inlägget och försöka att klara upp de mest hårresande felaktigheterna, men sen läste jag övriga kommentarer och insåg att dom som läser detta nog inte är mottagliga.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är slöseri med tid att försöka övertyga dessa människor. Även om det kliar i fingrarna. Det är inte värt det. Släpp det och gå vidare.
Det är nog sant, det som motiverar mig att ändå svara ibland är att tokigheterna inte skall få stå oemotsagda.
Det finns ju sannolikt fler som läser dessa stolligheter, och när det inte kommer några motargument så är det förstås lätt hänt att en oinvigd tror på det som skrivs.
/fth
Tänker att även om vissa inte kan (eller kanske troligen inte ens vill förstå), så är det ju ändå till nytta för alla andra som läser insändare hos Västerbottens-Kurirens blogg.
Bra svar, Jerker! Men repliken var ju som att hälla vatten på en gås.
Jag tycker faktiskt att jag skönjer en viss nyfikenhet från hans sida, trots allt!
Lite så var det nog, vilket för mig gör det än mer märkligt att man gör sig besväret att skriva sådana här tvärsäkra inlägg om saker man helt uppenbart inte vet någonting om öht.
Tänk om författaren hade lagt samma energi på att googla lite fakta i målet i stället?
/fth
Kul att läsa . De två yttersta motpolerna mot varandra. På ena sidan Pensionären som plockat upp alla elbilsmyterna och som bara tänker på hur det ser ut idag, och inte tänker något på forskning, framtid, utveckling. Och så på vår sida Zalman, med alla fördelaktigt valda siffror för t.ex bagagevolym, batteristorlekar från framtiden osv.
5 kr/kWh? Kostar det verkligen så mycket i Södermanland?
Nja, sörlänningar och södermanlänningar är inte samma sak.
Det är i Västmanlands tidning som insändaren är. Södermanland gränsar ju i söder, så på så vis är ju Södermanland söder om Västmanland och därmed är även Södermanlänningar sörlänningar i jämförelse.
Men jag, som bor i Södermanland betalar hur som helst c:a 1:70/kWh. Jag har en portabel laddsladd som jag räknar som en del av bilen, inte som en del av elkostnaden, så om min bil drar 2 kWh/mil så kostar det 3:40/mil att köra den.
Ja elen kan bara dyr i Skåne ibland dagtid men ofta billigt några timmar under natten. Med debitering per timme och smart laddning så sköter mitt elbolag allt så jag laddar för under 2 öre/kWh före skatten nu i natt och jag har valt att bilen ska vara klar kl 7 i god tid innan vi ska köra iväg.
Ja elen kan bara dyr i Skåne ibland dagtid men ofta billigt några timmar under natten. Med debitering per timme och smart laddning så sköter mitt elbolag allt så jag laddar för under 2 öre/kWh före skatten nu i natt och jag har valt att bilen ska vara klar kl 7 i god tid innan vi ska köra iväg.
Perfekt!
Vad kör du för elbolag?
Tibber och deras laddare med lastvakt.
Kolla gärna länken i min signatur om du är sugen på de.
Perfekt!
Vad kör du för elbolag?
Tibber och deras laddare med lastvakt.
Kolla gärna länken i min signatur om du är sugen på de.
Har skaffat både Tibber och Easee med Watty, men får inte bytt elbolag förrens årsskiftet (Fortum är så jäkla segt bolag). Men ser fram emot att testa när bytet träder i kraft!
Det är helt otroligt att man kan skriva ett långt blogginlägg om sådant som alla borde veta att det är fysikaliskt omöjligt. Det har man ju lärt sig redan i grundskolan.
Att politiker inte vet sånt köper jag, men gemene man borde ha lite bättre allmänbildning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14