Beställningsångest

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Beställningsångest

Inlägg av arena999 »

Såhär är det...jag har preliminärbokat en LR demobil (från Tesla) som är ca 1,5 år gammal.
Nu går mina tankar...
Behöver jag en LR? Jag pendlar som mest 10 mil på en dag om man bortser från 2-3 resor årligen från Skåne till GBG eller Sthlm.
Behöver jag 1,2 sekunder snabbare acceleration?
AWD, är det viktigt i Skåne?
Högtalarna, är de så mycket bättre?
1,5 år gammal...var det inte mycket barnsjukdomar då?
Vad mer skiljer?
Andrahandsvärde?

Jag kan idag konfigurera en helt ny SR+ (som säkert är den uppdaterade med elbaklucka och värmepump) som efter avdrag blir 40 tusen billigare än "min LR", dock i annan färg.

Hjälp mig sortera ut begreppen :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Beställningsångest

Inlägg av bonath »

Ett av mina inlägg i en annan tråd.
viewtopic.php?f=51&t=22649

"Körde Halmstad-Stockholm-Halmstad i veckan. Totalkostnad el under 300 kr.
Laddade i Ödeshög, ca 15 minuter o Sillekrog, ca 30 minuter på uppvägen.
Laddade "gratis" (p-avgift) i Arenagaraget med ca 200 laddplatser.
Laddade Norrköping ca 30 minuter o Ödeshög ca 25 minuter på hemresan.
Kom hem med 14% kvar, 6 timmar o 35 minuter senare...

JAG behöver inte LR, klarar mig bra med SR+".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Beställningsångest

Inlägg av Jonsson3 »

Erfarenheter från 1.5 år med LR AWD:
- lång räckvidd enklare och skönare, man glömmer ladda eller för för sig att spontanåka, mer frihet och flexibilitet!
- 1,2 sekunder snabbare acceleration kan man alltid ha nytta av :-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beställningsångest

Inlägg av Bjelke »

Kanske viktigaste frågan till att börja med är väl om du kan ladda hemma?
För kan du det så är ett stort batteri inte så mycket värt till vardags.
Kan man inte det så är det tvärtom, ett stort batteri gör det smidigare om du inte kan ladda hemma (eller
eventuellt på jobbet)...
4wd är riktigt najs för oss som har rejäl vinter (några månader iaf), men annars inte så intressant normalt sett (eller
om man kör i terräng).
Acceleration är grym även i dom slöaste Teslorna ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beställningsångest

Inlägg av LarsL »

arena999 skrev:
Såhär är det...jag har preliminärbokat en LR demobil (från Tesla) som är ca 1,5 år gammal.
Oj! Vad har hänt med den bilen under dessa 1,5 år? Jag skulle välja en ny bil alla dagar veckan särskilt om den är billigare.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Beställningsångest

Inlägg av Frippanecci »

Jag tycker Dual Motor är helt överlägset en bil med enbart en motor.
- visst kan man lura sig själv med att bilarna är likvärdiga, men det är ju bara om man jämför priset.

En Dual Motor köper man inte för att ta sig fram bättre på vintern - det är bara en så väldigt mycket bättre bil på alla sätt.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Beställningsångest

Inlägg av Sciccy »

Jag hade valt den nya.
Kör själv sr+ upp till 20 mil om dan i stockholm och har inte ångrat att jag valde sr+
Tycker att påståenden om att dual motor är helt överlägset bara är onödiga.
Ser man till dina behov så kommer det troligtvis att funka jätte bra.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Beställningsångest

Inlägg av Likenoother »

Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?

Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .

Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Beställningsångest

Inlägg av Tellus »

Frippanecci skrev:
Jag tycker Dual Motor är helt överlägset en bil med enbart en motor.
- visst kan man lura sig själv med att bilarna är likvärdiga, men det är ju bara om man jämför priset.

En Dual Motor köper man inte för att ta sig fram bättre på vintern - det är bara en så väldigt mycket bättre bil på alla sätt.
Jag håller inte med. Vi har en av varje och vid vanlig körning märks ingen skillnad på awd eller bakhjulsdrift.
Jag hade valt en ny sr+ i trådskaparens fall. Sr+ går dessutom 10-15% snålare.

Jämför man en framhjulsdriven bil och awd kan jag hålla med om ert resonemang.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Beställningsångest

Inlägg av LasseTM »

Om det är som trådskaparen beskriver hade jag köpt en SR+
Har haft båda och skulle jag köpa en ny bil du skulle jag köpa SR+ igen. Är inte värt 100k mer för lite mera räckvidd och lite snabbare acc 0-40km/h.
SR+ är dessutom roligare när det svänger och jag upplever den inte som lika tung i kurvor.
Diskanten är bättre i LR men den är även för basting för min smak.
LR är dock skönt om man ska härja i fjällen eftersom räckvidden snabbt försvinner om man inte kan koppla in sig på ett uttag och sedan måste förvärna bilen om det är - 20
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Beställningsångest

Inlägg av Arn »

Likenoother skrev:
Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?

Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .

Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1619
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Beställningsångest

Inlägg av pefreli »

Arn skrev:
Likenoother skrev:
Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?

Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .

Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Vanligt eluttag funkar alldeles utmärkt. Sätt ner på 5-6A och låt stå över natten.

Vi har 25 mil till stugan och gör likadant.
Har LR och slipper stanna på SuC men även om vi haft SR+ hade det inte varit några problem att stanna till 10 min och ”toppa” batteriet.

Fördelen med LR märks framförallt på riktiga långkörningar som skidsemester eller Europasemestern.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Beställningsångest

Inlägg av Teslaspolen »

pefreli skrev:
Arn skrev:
Likenoother skrev:
Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?

Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .

Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Vanligt eluttag funkar alldeles utmärkt. Sätt ner på 5-6A och låt stå över natten.

Vi har 25 mil till stugan och gör likadant.
Har LR och slipper stanna på SuC men även om vi haft SR+ hade det inte varit några problem att stanna till 10 min och ”toppa” batteriet.

Fördelen med LR märks framförallt på riktiga långkörningar som skidsemester eller Europasemestern.

5-6A kan man ta om uttaget är äldre eller är okänd status. Men är det nytt och fräscht, du känner kanske till installationen så är det inga som helst problem att dra 10A.

Det finns ingen regel som säger att "Så är det", utan man får ta det från fall till fall. Känner du dig osäker, ta det säkra före det osäkra. Eller be en elektriker kolla på det (och är hen ej kunnig inom elbilar, berätta bara att du undrar om du kan dra 10A under längre tid.).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beställningsångest

Inlägg av LarsL »

Likenoother skrev:
Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?

Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .

Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Klart du klarar dig med en SR+. Det finns ju som sagt två Superchargers på sträckan så om det någon dag skiter sig så är det bara att dutta upp med lite ström. Jag har senaste åretkört den sträckan (nästa) fast fram och tillbaka och det har gått fint med en laddning på de tripperna. Nu åker jag oftast med familjen och då är stopp ofta uppskattade ändå.

Fördelen med LR är ju om du under samma dag som du ska åka iväg till Borås/Laholm måste fixa med något och gör av med några mils räckvidd. Med SR+ kanske du måste börja fundera eller kompromissa medan du förmodligen slipper det med LR. Vad är värt 100kkr, är ju frågan? Jag hade köpt SR+ idag igen trots allt.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Beställningsångest

Inlägg av SkipperO »

Frågan är hur stor räckvidsskillnad det verkligen blir på en begagnad LR och en SR+. En ny är säkert mer effektiv, ingen batteri-degradering och värmepump.
Jag hade valt en SR+ om jag bott i Skåne, valde LR för awd är roligare att köra på vintern, som vi oftast har en del av här i södra Norrland.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Beställningsångest

Inlägg av tompanhuhu »

SkipperO skrev:
Frågan är hur stor räckvidsskillnad det verkligen blir på en begagnad LR och en SR+. En ny är säkert mer effektiv, ingen batteri-degradering och värmepump.
Jag hade valt en SR+ om jag bott i Skåne, valde LR för awd är roligare att köra på vintern, som vi oftast har en del av här i södra Norrland.
Läser mycket på detta forum att SR+ får värmepump men på reddit och en artikel här https://teslaclubsweden.se/nya-forbattr ... a-model-3/
Säger att bara LR och P får den.
Någon som har en källa på att SR+ får värmepump?
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Beställningsångest

Inlägg av jobster »

Ja enligt Teslas chatt-support ska alla nya Model 3 få värmepump:
untitled (94).png
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Beställningsångest

Inlägg av steffe68 »

Hej! Du nämner ”efter avdrag” som jag förmodar är miljöbilsbonusen. Jag köpte min demobil i juni och Tesla ”återbetalade” bonusen till mig, så min LR AWD blev ett riktigt klipp :D

Så kolla upp det är mitt heta tips :)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Beställningsångest

Inlägg av seafarer »

jobster skrev:
Ja enligt Teslas chatt-support ska alla nya Model 3 få värmepump:
Notera, att det gäller nybeställningar. Dvs de M3 som kommer kanske jan/feb om jag förstått det korrekt?
Den SR+ som nu är inkommande är väl kineskiska modellen med CATL batteri men inte övriga ändringar? Men med 20" i avdrag.

Jag är inte säker, men någon kanske har mera fakta kring detta.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställningsångest

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Klart du klarar dig med en SR+. Det finns ju som sagt två Superchargers på sträckan så om det någon dag skiter sig så är det bara att dutta upp med lite ström. Jag har senaste åretkört den sträckan (nästa) fast fram och tillbaka och det har gått fint med en laddning på de tripperna. Nu åker jag oftast med familjen och då är stopp ofta uppskattade ändå.

Fördelen med LR är ju om du under samma dag som du ska åka iväg till Borås/Laholm måste fixa med något och gör av med några mils räckvidd. Med SR+ kanske du måste börja fundera eller kompromissa medan du förmodligen slipper det med LR. Vad är värt 100kkr, är ju frågan? Jag hade köpt SR+ idag igen trots allt.
När jag beställde min LR AWD så fanns ju även LR RWD att beställa till rätt bra pris, men den verkar inte vara kvar längre. Man var dock tvungen att beställa på plats eller via mail (låg inte på hemsida), så kan kanske vara värt att kolla upp.

Nu gillar jag själv det klart bättre accet och drivet i AWD och skulle inte vilja vara utan (hade jag köpt privat istället för på firman, så hade jag absolut valt Performance, men var inte värt att gå från 3700 till 6000 i förmånsvärde), men LR RWD var ju ett mycket bra alternativ för de som tvekar mellan SR och LR AWD.

Finns den kvar, kommer den tillbaka, eller vad är status gällande LR RWD-modellen?

Om inte annat, så kanske de finns att köpa som demo eller beg. Kan vara tips att checka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Beställningsångest

Inlägg av kallekula »

Lägga till 60k och få en ny Long range är inte ett alternativ?
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Beställningsångest

Inlägg av arena999 »

Trådsksparen igen...
Efter nya provkörningar lutar det åt LR.
Men, en demobil som är uttagen mars -19, 500 mil för 543"
Eller en helt ny för 88000 kr mer?
Den nya är då faceliften med bla elbaklucka, värmepump och uppdaterade interiören

Med den nya får jag såklart allt nytt, däcken kommer hålla längre garanti och vagnskada (alltså halvförsäkring) under längre tid.
Ev lägre förbrukning med nyare batteri och värmepump.

Men är det värt 88" :)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beställningsångest

Inlägg av Banane »

arena999 skrev:
Trådsksparen igen...
Efter nya provkörningar lutar det åt LR.
Men, en demobil som är uttagen mars -19, 500 mil för 543"
Eller en helt ny för 88000 kr mer?
Den nya är då faceliften med bla elbaklucka, värmepump och uppdaterade interiören

Med den nya får jag såklart allt nytt, däcken kommer hålla längre garanti och vagnskada (alltså halvförsäkring) under längre tid.
Ev lägre förbrukning med nyare batteri och värmepump.

Men är det värt 88" :)

Den nya.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Beställningsångest

Inlägg av Daven »

Helt klart en ny.
Model 3 som beg är alldeles för dyr för att vara värd det, när du ska sälja så kommer en facelift vara mer värd fråga är hur mkt? sedan så har det kommit en hel del förbättringar sedan dom kom till Sverige. Bla bättre isolering + Alla uppdateringar med facelift.

Jag tror dit val ska vara mellan SR+ och LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställningsångest

Inlägg av martinot »

Performance alla dagar i veckan (som privatköp)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar