Leverans av Model X på angivet datum

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

danneny

Leverans av Model X på angivet datum

Inlägg av danneny »

Hej,

Jag har lyckats övertyga familjen att skaffa en Model X (ny, privat).

Som det ser ut kommer vi att vara utomlands till 30 juni 2021 och vill kunna använda bilen direkt när vi kommer hem. Hur bör jag gå tillväga för att inte riskera att bilen kommer senare, men samtidigt inte betala för flera månader som jag inte kommer att använda bilen? Kan Tesla ha bilen på "lager" i ett par månader innan de säljer den till mig på angivet datum? Ser att om jag beställer en Model X nu är uppskattad leverans i mars.

Antar även att jag kan sköta allt på distans, dvs inte behöver vara på plats för att signera något.

Ska förstås även höra med Tesla direkt men min erfarenhet är att man kan få lika många svar som det finns säljare så ville få lite input först.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Leverans av Model X på angivet datum

Inlägg av kenjon »

Jag betalade "i förväg", trodde att det alltid gick till så? Slutfakturan kom ju innan jag hämtade bilen. Men man kanske kan välja.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Dom har inte så mycket plats att ha bilar stående på, var inte så intresserad att lagra dom när jag pratade med dom.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Tesla är inte särskilt flexibla. Bilarna ska säljas och inte stå på en parkering. Dom uppger ett preliminärt datum i bokningen som brukar stämma +-1 mån.
Sedan hör dom av sig 1-2 veckor innan leverans och man kan skjuta på leveransen i ca 1 vecka. Sedan går bilen till någon annan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Om du väljer önskad leverans juli eller augusti 2021 så kommer de med största sannolikhet försöka få dig att ta emot den i slutet av juni ändå... Tesla älskar att pusha ut bilar sista månaden i ett kvartal så det blir perfekt för dig ;)

Sen är det bara att säga att du faktiskt ville ha leverans i augusti, men "ok då" jag kan väl ta den sista dagarna i juni :D

Hade önskad leverans augusti förra året på en X och för mig blev det enligt ovan. De skickade SMS med leveransdatum vid 3-4 tillfällen från maj/juni och framåt... Jag meddelade bara varje gång att jag inte ville köpa bilen förrän augusti. (Sen slutade det med att jag istället fyndade en begagnad av Tesla i augusti).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

OlleBack skrev:
Dom har inte så mycket plats att ha bilar stående på, var inte så intresserad att lagra dom när jag pratade med dom.
Det är väl snarare så att det får ingen försäljning så länge bilen inte är levererad/hämtad Det är där skon klämmer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare

Inlägg av worldcitizen »

Det är hyfsad spridning på leveranskvaliten avseende utsatt datum. Fick själv vänta 5 månader men andra har andra upplevelser. Tror dock att säljarna på Tesla ger bra indikationer. Min gjorde det ivf.
2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
Skriv svar