Ekonomibyrån om elbilar
Moderator: Redaktion
Ekonomibyrån om elbilar
Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:
https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Medverkar gör
Maria Bratt Börjesson, professor i transportekonomi
Jonas Fröberg på DN
Jan-Erik Berggren, motorjournalist
Peter Carlsson, Northvolt
Thomas Ingenlath, VD Polestar
Katrine Marcal, författare
Maria Bratt Börjesson, professor i transportekonomi
Jonas Fröberg på DN
Jan-Erik Berggren, motorjournalist
Peter Carlsson, Northvolt
Thomas Ingenlath, VD Polestar
Katrine Marcal, författare
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Det susar förbi ett påstående om att GM drog tillbaka EV1 eftersom den var en flopp. Det tror jag inte att en enda av de som körde bilen håller med om.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Väldigt forcerat. De tar upp massa stora frågor som var och en skulle behöva sitt eget program, kastar ut en massa frågor som man inte hinner utveckla svaren på.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Håller med. Det var många fördomar som luftades. De tar med människor som kallas experter men jag tror t.ex. att inte en enda av dem själva kör elbil.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.

TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...Elix747 skrev:Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Har för mig att det endast är 5% av all koboltbrytning som involverar någon form av barnarbete, och då mest illegalt och enskilda aktörer.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Inte normalt de stora företagen och de seriösa gruvbolagen (allt är inte så dåligt i Afrika och Kongo som många har fördomar om).
Annars så är ju denna en klassiker.



NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Angående att elbilar bara duger som andrabil. Tydligen var vi helt irrationella när vi bytte in vår förstabil, i och med att den gick längst, och därmed borde byte till elbil få störst impact.
Måste ha gjort en tankevurpa eller nått, det var den då tre år gamla dieseln som rullade 4800 mil/år, där senaste service gick på 12000kr (finns säkerligen billigare service än märkesverkstad), med ett serviceintervall på var åttonde månad var den faktiska månadskostnaden i paritet med en MS.
Måste ha gjort en tankevurpa eller nått, det var den då tre år gamla dieseln som rullade 4800 mil/år, där senaste service gick på 12000kr (finns säkerligen billigare service än märkesverkstad), med ett serviceintervall på var åttonde månad var den faktiska månadskostnaden i paritet med en MS.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.
– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Fast det säger han inte i texten.Zalman3 skrev:Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.
– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.
Han säger att förbränningsmotorer blir det dyrare alternativet.
Alltså väldigt öppet vad han menar,
Jag skulle tro att han menar utvecklingskostnaden.
Att om 3 år är det billigare att utveckla en elbil än en fossil.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Det betyder ju ändå inte att de kommer att tumma på sinmarginal.Zalman3 skrev:Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.
– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.
Även om en PS2 skulle kosta 50% av motsvarade ICE idag skulle de säkert ändå ligga kvar i pris eftersom efterfrågan är så hög och deras produktionstakt låg.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Redan idag borde det vara billigare att utveckla en elbil än en ICE om man börjar från noll. Vilket kan bevisas av att vi har flera stycken start-up inom elbilstillverkning... men få eller inga de senaste år 10:e inom förbränningsmotor bilar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Ett företag som (nästan) bara säljer elbilar....Zalman3 skrev:Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.
– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Ja, det är verkligen många grodor som hoppar ur munnarna på dem. Det är därför jag tycker att det är synd att de försöker greppa över hela bilden av elbilen och elbilssamhället eftersom det är totalt omöjligt att göra i det här konceptet på så kort tid. Det skulle ha krävt en hel programserie där man systematiskt går igenom del efter del för att belysa alla aspekter av det.nx00 skrev:1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Ett ganska bedrövligt program. Som redan sagts många frågor, många fördomar, lite kunskap. Undrar om programmakarna ser programmet som ett ekonomi eller bil program. Alla som förekom i rutan fick väl petroleumdoften med modersmjölken, men vissa av oss har omprövat detta axiom
TMS 2020 nov
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ekonomibyrån om elbilar
För att man på något (sjukt) sätt vill tro att det är så... kanske...Off Grid Byggaren skrev:Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Enligt sElektrifierad skrev:Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Zalmans artikel i annan tråd så visar den att det skiljer väldigt lite per mil. Ca 1-2 kr och i vissa fall är elbilen dyrare (Zoe)
Så kanske därför man inte väljer att ta upp det.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
"Public Service" i ett nötskal.Jerker skrev:Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:
https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
Vilka nötter!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/