Ekonomibyrån om elbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:

https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
MrRun
elbilist
Inlägg: 875
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av MrRun »

Tack för tipset!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

Medverkar gör
Maria Bratt Börjesson, professor i transportekonomi
Jonas Fröberg på DN
Jan-Erik Berggren, motorjournalist
Peter Carlsson, Northvolt
Thomas Ingenlath, VD Polestar
Katrine Marcal, författare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

Det susar förbi ett påstående om att GM drog tillbaka EV1 eftersom den var en flopp. Det tror jag inte att en enda av de som körde bilen håller med om.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

Väldigt forcerat. De tar upp massa stora frågor som var och en skulle behöva sitt eget program, kastar ut en massa frågor som man inte hinner utveckla svaren på.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av JonasH »

Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Håller med. Det var många fördomar som luftades. De tar med människor som kallas experter men jag tror t.ex. att inte en enda av dem själva kör elbil.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Elix747 »

JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Svenssons »

Elix747 skrev:
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:
Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...

Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av martinot »

JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Har för mig att det endast är 5% av all koboltbrytning som involverar någon form av barnarbete, och då mest illegalt och enskilda aktörer.

Inte normalt de stora företagen och de seriösa gruvbolagen (allt är inte så dåligt i Afrika och Kongo som många har fördomar om).

Annars så är ju denna en klassiker. :D

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Willerud »

Angående att elbilar bara duger som andrabil. Tydligen var vi helt irrationella när vi bytte in vår förstabil, i och med att den gick längst, och därmed borde byte till elbil få störst impact.
Måste ha gjort en tankevurpa eller nått, det var den då tre år gamla dieseln som rullade 4800 mil/år, där senaste service gick på 12000kr (finns säkerligen billigare service än märkesverkstad), med ett serviceintervall på var åttonde månad var den faktiska månadskostnaden i paritet med en MS.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 758
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Fast det säger han inte i texten.

Han säger att förbränningsmotorer blir det dyrare alternativet.
Alltså väldigt öppet vad han menar,
Jag skulle tro att han menar utvecklingskostnaden.

Att om 3 år är det billigare att utveckla en elbil än en fossil.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Det betyder ju ändå inte att de kommer att tumma på sinmarginal.
Även om en PS2 skulle kosta 50% av motsvarade ICE idag skulle de säkert ändå ligga kvar i pris eftersom efterfrågan är så hög och deras produktionstakt låg.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av LarsL »

Redan idag borde det vara billigare att utveckla en elbil än en ICE om man börjar från noll. Vilket kan bevisas av att vi har flera stycken start-up inom elbilstillverkning... men få eller inga de senaste år 10:e inom förbränningsmotor bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9400
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Ett företag som (nästan) bara säljer elbilar....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av nx00 »

1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

nx00 skrev:
1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*
Ja, det är verkligen många grodor som hoppar ur munnarna på dem. Det är därför jag tycker att det är synd att de försöker greppa över hela bilden av elbilen och elbilssamhället eftersom det är totalt omöjligt att göra i det här konceptet på så kort tid. Det skulle ha krävt en hel programserie där man systematiskt går igenom del efter del för att belysa alla aspekter av det.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Skogslasse »

Ett ganska bedrövligt program. Som redan sagts många frågor, många fördomar, lite kunskap. Undrar om programmakarna ser programmet som ett ekonomi eller bil program. Alla som förekom i rutan fick väl petroleumdoften med modersmjölken, men vissa av oss har omprövat detta axiom
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
För att man på något (sjukt) sätt vill tro att det är så... kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Elektrifierad »

Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Jerker »

Ja, frågan är om inte ett sånt här program gör mer skada än nytta.
Esterox
Inlägg: 758
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av Esterox »

Elektrifierad skrev:
Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Enligt s
Zalmans artikel i annan tråd så visar den att det skiljer väldigt lite per mil. Ca 1-2 kr och i vissa fall är elbilen dyrare (Zoe)

Så kanske därför man inte väljer att ta upp det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:

https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
"Public Service" i ett nötskal.

Vilka nötter! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar