SuC Prishöjning?
Moderator: Redaktion
SuC Prishöjning?
Hej,
Laddade i Falkenberg och Löddeköpinge i helgen. Fick betala 2,90:-/KWh. Har det skett en prishöjning?
Löddeköpinge har jag inte laddat på innan, men Falkenberg har kostat 2,25:-/KWh tidigare.
Laddade i Falkenberg och Löddeköpinge i helgen. Fick betala 2,90:-/KWh. Har det skett en prishöjning?
Löddeköpinge har jag inte laddat på innan, men Falkenberg har kostat 2,25:-/KWh tidigare.
M3 SR+
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Prishöjning?
Tesla må vara förlåtna om de bygger ut V3 nätet med de pengarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SuC Prishöjning?
De ligger fortfarande på en nivå som är helt acceptabel med tanke på hur bra SuC-nätet är.
Re: SuC Prishöjning?
"Helt acceptabel" är snarare en rejäl underdrift. Allt under 3kr/kWh måste numera anses vara superbilligt. Dessutom tar de ju heller ingen månadsavgift vilket betyder att man slipper betala när man inte snabbladdar. Det ger också en mycket större frihetskänsla.Jerker skrev:De ligger fortfarande på en nivå som är helt acceptabel med tanke på hur bra SuC-nätet är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC Prishöjning?
Håller med.mati skrev:"Helt acceptabel" är snarare en rejäl underdrift. Allt under 3kr/kWh måste numera anses vara superbilligt. Dessutom tar de ju heller ingen månadsavgift vilket betyder att man slipper betala när man inte snabbladdar. Det ger också en mycket större frihetskänsla.Jerker skrev:De ligger fortfarande på en nivå som är helt acceptabel med tanke på hur bra SuC-nätet är.
Men nu får ju Tesla sluta höja om de inte skall skjuta sig i foten! Ingen bra trend detta...

Det var inte så länge sedan det kostade 1,90 kr/kWh.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC Prishöjning?
Det var inte så länge sedan det var gratis.martinot skrev:
Det var inte så länge sedan det kostade 1,90 kr/kWh.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SuC Prishöjning?
Jo, känner till den!taliz skrev:Det var inte så länge sedan det var gratis.martinot skrev:
Det var inte så länge sedan det kostade 1,90 kr/kWh.

När jag började kika på M3 så var dock ingen el gratis för den, och 1,90 som gällde.
Trodde jag... skulle jag nog inte litat helt på märker man nu med två stora höjningar inom mindre än två år.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC Prishöjning?
De skjuter sig inte i foten på ett bra tag, eftersom avståndet till Ionity fortfarande är JÄTTESTORT. De har alltså rejält med marginal innan de förlorar sin konkurrensfördel. För Tesla gäller ju samma spelregler som för alla andra laddoperatörer, nu har de plötsligt massvis med utrymme uppåt, ändå så kan de fortfarande vara mycket billigare än Ionity.martinot skrev:Håller med.mati skrev:"Helt acceptabel" är snarare en rejäl underdrift. Allt under 3kr/kWh måste numera anses vara superbilligt. Dessutom tar de ju heller ingen månadsavgift vilket betyder att man slipper betala när man inte snabbladdar. Det ger också en mycket större frihetskänsla.Jerker skrev:De ligger fortfarande på en nivå som är helt acceptabel med tanke på hur bra SuC-nätet är.
Men nu får ju Tesla sluta höja om de inte skall skjuta sig i foten! Det var inte så länge sedan det kostade 1,90 kr/kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC Prishöjning?
Så länge det inte kostar mer än bensin/diesel per mil så är det OK IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SuC Prishöjning?
Tror att "smärtgränsen" (fast folk skulle betala mer om de inte hade något val) går vid ca 4 kr/kWh.
Ionitys hutlösa pris (över 8 kr) gör att det blir dyrare att köra på el än fossil. och givetvis skall man tjäna pengar på att tillhandahålla en tjänst, men det bör regleras och styras så det inte blir ockerpriser. (nu tror jag ionity kommer få ett humare pris när avtal och överenskommelser faller på plats, de är ju öppna för alla vilket inte suc är).
Ionitys hutlösa pris (över 8 kr) gör att det blir dyrare att köra på el än fossil. och givetvis skall man tjäna pengar på att tillhandahålla en tjänst, men det bör regleras och styras så det inte blir ockerpriser. (nu tror jag ionity kommer få ett humare pris när avtal och överenskommelser faller på plats, de är ju öppna för alla vilket inte suc är).
Re: SuC Prishöjning?
Superchargernätverket ska aldrig vara en källa till inkomst för Tesla, men sånt kan ju ändra sig snabb. Jag ser inga problem med att det kostar bara det är balanserat emot vad det kostar Tesla att leverera strömmen. Eventuellt bensin- eller dieselpris är helt irrelevant då jag aldrig kommer äga en sådan bil igen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Prishöjning?
De har väl aldrig sagt att det inte skall vara en inkomstkälla utan att det skall inte vara en vinstkälla, de lär kunna höja priserna en hel del innan de kommer till den nivån. För när vi bestämmer om det är vinst eller inte måste vi väga in investeringskostnaden som har gjorts och görs i framtiden.LarsL skrev:Superchargernätverket ska aldrig vara en källa till inkomst för Tesla, men sånt kan ju ändra sig snabb. Jag ser inga problem med att det kostar bara det är balanserat emot vad det kostar Tesla att leverera strömmen. Eventuellt bensin- eller dieselpris är helt irrelevant då jag aldrig kommer äga en sådan bil igen.
Re: SuC Prishöjning?
Är de olika priser på olika SuC inom Sverige? Jag trodde de var samma pris på alla i hela Sverige?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: SuC Prishöjning?
Tesla har väl ändrats sig förr i hur de tänker och gör. Dock ser de säkert till att alltid vara billiga för de vet att SuC nätverket säljer bilar om de håller de attraktivt.OfarligTesla skrev:De har väl aldrig sagt att det inte skall vara en inkomstkälla utan att det skall inte vara en vinstkälla, de lär kunna höja priserna en hel del innan de kommer till den nivån. För när vi bestämmer om det är vinst eller inte måste vi väga in investeringskostnaden som har gjorts och görs i framtiden.LarsL skrev:Superchargernätverket ska aldrig vara en källa till inkomst för Tesla, men sånt kan ju ändra sig snabb. Jag ser inga problem med att det kostar bara det är balanserat emot vad det kostar Tesla att leverera strömmen. Eventuellt bensin- eller dieselpris är helt irrelevant då jag aldrig kommer äga en sådan bil igen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: SuC Prishöjning?
Precis. Det skulle vara fullständigt korkat av Tesla att höja priset för SuC så att det blir oattraktivt. De vill ju sälja bilar. Det är det som skiljer Tesla SuC från Ionity. Tesla måste erbjuda bra villkor för laddning, annars kommer ingen att köpa deras bilar. Ionity skiter fullständigt i detta eftersom deras ägare vill främst sälja fossilbilar. Är det ingen som laddar så är det bara en fördel från deras konstiga synvinkel.chaffis75 skrev:Tesla har väl ändrats sig förr i hur de tänker och gör. Dock ser de säkert till att alltid vara billiga för de vet att SuC nätverket säljer bilar om de håller de attraktivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC Prishöjning?
Ja ett bolag som inte förändras och håller fast vid dogmer blir aldrig framgångsrikt.
Priset på snabbladdning styrs av utbud och efterfrågan, inte av gamla tweets eller hur mycket det kostar att bygga stationer.
Priset på snabbladdning styrs av utbud och efterfrågan, inte av gamla tweets eller hur mycket det kostar att bygga stationer.
Re: SuC Prishöjning?
Skulle nog också tro att smärtgränsen går vid runt 4:- kWh.
Då är det billigare att åka en snål diesel och Tesla har fortafrande med sin korkade "Bensinbesparing" på hemsidan.
Då är det billigare att åka en snål diesel och Tesla har fortafrande med sin korkade "Bensinbesparing" på hemsidan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: SuC Prishöjning?
Gränsen där det är lika dyrt att åka Tesla X som en Volvo XC90 bör ligga kring 4 SEK / kW.
En X med 22" drar c:a 3 kW på motorväg vilket då skulle bli 12 SEK / mil. En Volvo XC90 drar 0.57 blandad körning, säg 0.8 på motorväg vilket då blir 12 SEK med dagens dieselpris.
En X med 22" drar c:a 3 kW på motorväg vilket då skulle bli 12 SEK / mil. En Volvo XC90 drar 0.57 blandad körning, säg 0.8 på motorväg vilket då blir 12 SEK med dagens dieselpris.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Prishöjning?
Fast Volvon har ju inte billig diesel hemma. Hur mycket laddar en Teslaägare i snitt på SuC, 10-20% av all el?mans71 skrev:Gränsen där det är lika dyrt att åka Tesla X som en Volvo XC90 bör ligga kring 4 SEK / kW.
En X med 22" drar c:a 3 kW på motorväg vilket då skulle bli 12 SEK / mil. En Volvo XC90 drar 0.57 blandad körning, säg 0.8 på motorväg vilket då blir 12 SEK med dagens dieselpris.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC Prishöjning?
Jag räknar med att ladda 80% på SuC.Gustafsson skrev:Fast Volvon har ju inte billig diesel hemma. Hur mycket laddar en Teslaägare i snitt på SuC, 10-20% av all el?mans71 skrev:Gränsen där det är lika dyrt att åka Tesla X som en Volvo XC90 bör ligga kring 4 SEK / kW.
En X med 22" drar c:a 3 kW på motorväg vilket då skulle bli 12 SEK / mil. En Volvo XC90 drar 0.57 blandad körning, säg 0.8 på motorväg vilket då blir 12 SEK med dagens dieselpris.
Ingenting hemma.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC Prishöjning?
Det har varit lokala variationer innan höjningen. Tex Kungälv hade 2,30 kr/kWh. Verkar som det har försvunnit efter höjningen.chaffis75 skrev:Är de olika priser på olika SuC inom Sverige? Jag trodde de var samma pris på alla i hela Sverige?
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: SuC Prishöjning?
Nu laddar jag kanske 98% hemma och 2% SuC, men mitt gamla körmönster var nästan tvärtom när jag pendlade. Som Måns säger, en X med 22" drar 300Wh/km sommartid, då blir det ofantligt dyrt om Tesla höjer sina priser succesivt. Nu kanske inte alla X ägare kör 22" eller pendlar motorväg, men ska man köpa en bil som startar på 1.020.000kr (-60/70k) så bör den vara snålare att "tanka" än motsvarande XC90 T8 som startar på 819.000kr
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Prishöjning?
Jag har själv haft stor glädje av gratis SuC genom åren, långpendlade själv, men jag laddade fullt hemma + 1-2 ggr, behövde ca 120 kWh, för att sedan utnyttja gratisladdning i den kommun jag jobbade. Men för de som kör mycket långa sträckor blir det ju betydligt dyrare.
När jag köpte första Teslan fokuserade jag mycket på drivmedelskostnaden, men nu vill jag inte ha nån annan bil och tål lite högre priser i den änden.
Detta ser självfallet väldigt olika ut, och det är ingen tvekan om att en Tesla kan bli en dyr historia.
När jag köpte första Teslan fokuserade jag mycket på drivmedelskostnaden, men nu vill jag inte ha nån annan bil och tål lite högre priser i den änden.
Detta ser självfallet väldigt olika ut, och det är ingen tvekan om att en Tesla kan bli en dyr historia.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16