Omdömen om företag

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Omdömen om företag

Inlägg av Teslasse »

Vi håller på att titta på laddplatser till bostadsrättsföreningen, men i och med att flera företag känns små och kanske osäkra kan det vara bra att jämföra erfarenheter. Ett företag vi pratar med heter Terawatt Charging, som erbjuder en lösning baserad på Zaptec. De har gjort bra och seriöst intryck, men någon som har erfarenhet av dem (både Zaptec och Terrawatt charging)?

Andra rekommendationer mottages också tacksamt!
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Omdömen om företag

Inlägg av Leo »

Zaptec är en av de få 3-fas laddboxarna som har "Dynamisk fasallokering". Dvs laddar den en 1-fas bil så tar den strömmen från den minst belastade fasen (Charge-amps Halo gör samma sak). De flesta andra laddboxar lastbalanserar genom att istället sänka laddströmmen så att säkringen på den fas som används vid 1-fas laddning inte överbelastas. Så för en Bostadsrättsförening där det säkert blir en hel del laddhybrider (1-fas laddning) osv så är det nog en bra funktion.

Zaptec har ju sitt ursprung från Norge och jag har fått intryck att det är en bra laddbox.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Är ni bara ute efter installation eller är det ett paket med betalningslösning etc ni vill ha?

Jag är själv rätt skeptiskt till paketlösningar med betalningssystem etc från små leverantörer, det känns som sagt väldigt osäkert vilka (om någon) av dessa operatörer som kommer att finnas kvar om några år.

I värsta fall står man där med boxar och betalning som inte funkar öht för att dom är beroende av någon molntjänst från ett kursat företag :roll:

Många av dessa operatörer skär ju emellan rätt friskt, typ >20% påslag på elpriset.

Vore jag själv i detta läge så tror jag att jag skulle förorda "standardboxar" och att man löser betalning etc inom föreningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Vore jag själv i detta läge så tror jag att jag skulle förorda "standardboxar" och att man löser betalning etc inom föreningen.

/fth
Har själv suttit med i styrelse för BRF (innan vi flyttade till hus för inte så länge sedan), och vi kom fram till ungefär samma slutsatser när vi började att kika på detta.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SW6

Inlägg av SW6 »

Vi har i vår brf en "standardbox" som startas med en unik tagg. Enkelt att hålla koll på förbrukningen och elkostnaden debiteras enkelt till användaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SW6 skrev:
Vi har i vår brf en "standardbox" som startas med en unik tagg. Enkelt att hålla koll på förbrukningen och elkostnaden debiteras enkelt till användaren.
Låter som en mycket smartare och mer kostnadseffektivare lösning.

Dessutom skönt för BRF att ha en teknisk lösning som är obunden till elleverantör också (vet aldrig vilka förändringar de hittar på i framtiden). Då kan man som BRF även upphandla elavtal fritt med alla parter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
krille

Inlägg av krille »

SW6 skrev:
Jag sitter i styrelsen i min brf och råkar samtidigt vara först ut med att ha beställt elbil. I styrelsen är vi överens om att vi ska fixa fram el till mitt garage (som jag hyr) som jag får betala efter förbrukning. Samtidigt funderar vi på att dra fram el till fler eller alla garage samt några p-platser...

Jag har tittar runt lite på alla paket som olika företag erbjuder, men ofta vill de ha en ganska hög månadsavgift för faktureringstjänsten, så jag känner mig skeptiskt till det. Alternativet jag funderat på är att sätta upp en elmätare för min kabel vid elcentralen och sedan läsa av manuellt en gång i kvartalet eller så.. men det känns lite bökigt.

Har du lust att speca lite mer vad ni har gjort i din brf? Och vad det är för grejer ni installerat?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

Det var just fördelen med Zaptec + Terrawatt charging att det inte är något abonnemang eller liknande för molntjänst (de fakturerar inte heller), men möjlighet finns ändå att läsa av förbrukning via internet.

De abonnemangslösningar jag sett hittills har inte varit särskilt attraktiva eftersom det blir påslag på el och samt månadskostnad.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
krille

Inlägg av krille »

Teslasse skrev:
Det var just fördelen med Zaptec + Terrawatt charging att det inte är något abonnemang eller liknande för molntjänst (de fakturerar inte heller), men möjlighet finns ändå att läsa av förbrukning via internet.

De abonnemangslösningar jag sett hittills har inte varit särskilt attraktiva eftersom det blir påslag på el och samt månadskostnad.
Nu har jag kikat på detta, och det ser ju onekligen intressant ut. Frågan är då vad hårdvaran kostar... Har du fått någon indikation på det? Och hur får man tag i taggar till de boende?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

krille skrev:
Teslasse skrev:

Nu har jag kikat på detta, och det ser ju onekligen intressant ut. Frågan är då vad hårdvaran kostar... Har du fått någon indikation på det? Och hur får man tag i taggar till de boende?
Identifiering via RFID eller app i mobilen (vi har blivit föreslagna mobillösning). CaCharge har för övrigt ett väldigt likt upplägg som alternativ (där kan man välja diverse varianter på betalning och månadskostnader).

Laddbox 12800 plus moms för endast box, sen beror det lite på hur de ska sitta vad monteringsdelar kostar.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Skriv svar