Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Moderator: Redaktion
Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Varje dag utan en M3P kommer att vara en förlorad dag av ditt liv. 

Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Ja alla som köper bil nu fram till giga Berlin öppnar kommer slå sig själv för att de inte väntade.
Sedan finns det tesla fanboys som lurar folk att inte vänta. Jag tror att tillverkningen gör det värt de extra månaden.
Sedan finns det tesla fanboys som lurar folk att inte vänta. Jag tror att tillverkningen gör det värt de extra månaden.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Du ska inte tro på alla zpekulationer som vizza personer här på forumet drömmer om, typ:
”100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022”
Om det stämmer, ja då ska jag äta upp min ratt.
Kommer tekniken bli bättre och billigare? Ja, i långsam takt.
”100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022”
Om det stämmer, ja då ska jag äta upp min ratt.
Kommer tekniken bli bättre och billigare? Ja, i långsam takt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Ska man vänta på 4680 batterier?
Ska man vänta ytterligare 6 månader på 400kW laddning?
Ska man vänta ytterligare 6 månader på AP4?
Problemet är att det kommer alltid nåt bättre sen.
Köper du en Tesla 2021...Så vill de ju att du ska en ny bil 2022.
För den är sååå mycket bättre.
Ska man vänta ytterligare 6 månader på 400kW laddning?
Ska man vänta ytterligare 6 månader på AP4?
Problemet är att det kommer alltid nåt bättre sen.
Köper du en Tesla 2021...Så vill de ju att du ska en ny bil 2022.
För den är sååå mycket bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Världens sämsta köp gör de 90% som köper en fossilbil. Som någon skrev här ovan, alla Teslor får löpande förbättringar så ska du tänka som du gör kan du aldrig köpa en Tesla. Batteridagen var inte särskilt konkret och innan de batterierna finns i en M3 så har du hunnit byta bil två gånger.
En bil för 700 kkr är alltid en dyr bil, inget snack om saken. Var inte blind, du får en Lamborghini Gallardo för samma pengar (men driftkostnaderna är såklart högre). Hur du än vänder och vrider på det så kommer den att kosta pengar. Värdeminskningen är en okänd faktor och även om den är låg procentuellt sett så blir det mycket pengar. Fantasipriserna på begagnade M3 kommer inte att stå sig i längden. Ju fler mil du kör, desto lägre milkostnad (fast värdeminskningen blir ju större å andra sidan). Räkna med 250 kkr värdeminskning på 3 år, alltså ca 7000 kr i månaden. Realistisk månadskostnad om du kör 3000 mil per år är 11-12000 kr/mån. Behåller du den längre blir det billigare.
Har du tajt ekonomi skulle jag inte köpa en Tesla hur låga driftkostnaderna än är. Men har du pengarna så har du möjlighet att köra runt i en av världens roligaste bilar.
Varför vänta?
En bil för 700 kkr är alltid en dyr bil, inget snack om saken. Var inte blind, du får en Lamborghini Gallardo för samma pengar (men driftkostnaderna är såklart högre). Hur du än vänder och vrider på det så kommer den att kosta pengar. Värdeminskningen är en okänd faktor och även om den är låg procentuellt sett så blir det mycket pengar. Fantasipriserna på begagnade M3 kommer inte att stå sig i längden. Ju fler mil du kör, desto lägre milkostnad (fast värdeminskningen blir ju större å andra sidan). Räkna med 250 kkr värdeminskning på 3 år, alltså ca 7000 kr i månaden. Realistisk månadskostnad om du kör 3000 mil per år är 11-12000 kr/mån. Behåller du den längre blir det billigare.
Har du tajt ekonomi skulle jag inte köpa en Tesla hur låga driftkostnaderna än är. Men har du pengarna så har du möjlighet att köra runt i en av världens roligaste bilar.

Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Det kommer inga 4680 i Model 3 eller Y före åtminstone 2024-2025.
Det tog 5-6 år att få igång och skala upp Gigafactory till den volym som krävs idag. Då med befintlig cellteknik.
Nu ska man dels få till ny cellteknik OCH om/när det funkar skala upp volymen.
Tesla säger ju också själva att de kommer köpa mer celler från befintliga och nya leverantörer närmaste åren.
Det tog 5-6 år att få igång och skala upp Gigafactory till den volym som krävs idag. Då med befintlig cellteknik.
Nu ska man dels få till ny cellteknik OCH om/när det funkar skala upp volymen.
Tesla säger ju också själva att de kommer köpa mer celler från befintliga och nya leverantörer närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Köp en Model 3 och köra med tills 2022 varpå du kan köpa model Y med 4680 celler eller en ännu billigare lite mindre Tesla typ 2025.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Har en känsla av att det kommer gå fort denna gång. Dock lär det vara dom dyraste modellerna först kring slutet av 2022.taliz skrev:Det kommer inga 4680 i Model 3 eller Y före åtminstone 2024-2025.
Det tog 5-6 år att få igång och skala upp Gigafactory till den volym som krävs idag. Då med befintlig cellteknik.
Nu ska man dels få till ny cellteknik OCH om/när det funkar skala upp volymen.
Tesla säger ju också själva att de kommer köpa mer celler från befintliga och nya leverantörer närmaste åren.
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Yes så ser det ut idag om jag inte är helt felinformerad.ville9 skrev:Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Stannar inte Aprilbilen i Sverige i 5år kommer du bli återbetalningsskyldig på hela summan, dvs du förlorar 70k
Förslag bereds för att minska risken för att bonus-bilar exporteras utanför Sverige. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april 2021
Så det är inte 100% klart än
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Är den delen med 5 år klubbad igenom redan?LasseTM skrev:Yes så ser det ut idag om jag inte är helt felinformerad.ville9 skrev:Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Se ovan, var lite för slö att redigeraCredde skrev:Är den delen med 5 år klubbad igenom redan?LasseTM skrev:Yes så ser det ut idag om jag inte är helt felinformerad.ville9 skrev:Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Nästan.ville9 skrev:Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Tack, var inte helt säker nämligen!LasseTM skrev:Se ovan, var lite för slö att redigeraCredde skrev:Är den delen med 5 år klubbad igenom redan?LasseTM skrev:Yes så ser det ut idag om jag inte är helt felinformerad.ville9 skrev:Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Vart ser du dessa datum?Julleruff skrev:Nästan.ville9 skrev:Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Om du tittar på länken jag länkade tidigare så ser det ju ut som att du får 70k under 2021 men det nya 5 års förslaget förväntas träda i kraft i April 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
I länken som jag la med för att ha en referens står det citat:LasseTM skrev:Vart ser du dessa datum?Julleruff skrev:Nästan.ville9 skrev:Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.eizzmar skrev:Med tanke på Battery-Day eventet och allt som skrivs här och på nätet så har det väckt flera frågor och funderingar för mig.
Jag har nämligen tänkt att köpa en Model 3 Performace efter årsskiftet eller tom kanske vänta till april 2021 för att ta del av den nya bonusen på 70k.
Kommer jag göra världens sämsta köp med tanke på vad som kommer de närmsta åren iom nya batterier etc?
Jag vet ju självklart att den som väntar kommer vänta ihjäl sig osv och att teknik ständigt utvecklas, men det är ju ingen liten prislapp precis som man köper bilen för och man vill ju att bilen ska ha så bra värde som möjligt efter sisådär 3 år.
Om en Model 3 med exempelvis ett 100 kWh batteri och en räckvidd på +70 mil erbjuds för 500-600k runt 2022 så antar jag att värdet på min då M3 kommer vara rätt dåligt när det är dags att sälja min jämfört med de nya ev kommande M3.
För att inte tala om vilka förbättringar på Teslas bilar det har pratats om när de kommer tillverkas i Tyskland. Bättre lack, dubbelt glas etc.
Nå, jag kanske övertänker och jag vet att bil alltid är den sämsta investeringen man kan göra. Men man vill ju försöka göra skadan så liten som möjligt.
Min slutfråga blir alltså, om jag nu planerar att köpa min M3 Performance i april 2021, ska jag lika gärna vänta till hösten 2021 o se vad tyskbyggda versionen bjuder på?
Eller kan man snarare tänka att den Model 3 som görs nu är den med absolut minst barnsjukdomar och därmed nu är den bästa?
Ingen vet hur detta kommer att gå men precis som med dator delar så kommer det alltid något nytt när det gäller Tesla.
Ibland önskar jag att de var lite mera som klassiska tillverkare som släpper en facelift med nya förbättringar samtidigt så är det trevligt att de jobbar av sina svagheter.
Samtidigt så har jag svårt att se någon större prissänkning på Model 3 närmaste tiden även om Tesla kan producera ett batteripack för 1USD, Model 3 säljer som smör, Model Y kommer också att göra detta så varför sänka sin marginaler nämvärt?
Ingen konkurrent ligger ju speciellt långt under i pris och att tro att en PS2 kostar 500k om 1-2år när jag idag har svårt att tro att de har några större marginaler på den.
Visst vore det trevligt med ett 100kWh batteri i en M3 men det behövs enbart vid släpvagnskörning som det ser ut idag.
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Om du tittar på länken jag länkade tidigare så ser det ju ut som att du får 70k under 2021 men det nya 5 års förslaget förväntas träda i kraft i April 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
"I denna promemoria föreslås att det införs två nya bestämmelser som innebär att om en klimatbonusbil avregistreras av någon annan anledning än att
den skrotas tidigare än fem år från det att bilen har ställts på, ska bonusen
betalas tillbaka av den som fått bonusen. Vidare föreslås att karenstiden på
sex månader för utbetalning av bonusen beräknas från den dag då bilen
ställts på. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021."
I den länk du använder är det slarvigt formulerat och upplagt för feltolkning.
"Förslag bereds för att minska risken för att bonus-bilar exporteras utanför Sverige." det är lätt att tolka att det är detta förslaget som börjar gälla 1/4 men det är förändring av Bonus-Malus som texten handlar om.
När det gäller förändringar i Bonus-Malus:
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -systemet/
"Förstärkt och förenklad miljöstyrning i bonus-malus-systemet
Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april 2021 och ska gälla för nya lätta fordon från och med den dag då ändringarna träder i kraft."
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Som vanligt får ni forumanvändare här mig att bli helt lugn och samsad igen haha.
Ja de känns rätt lugnt att köpa en M3 de kommande månaderna.
Nu kan man ju bara hoppas att nyheter som elbaklucka eller luftvärmepump hinner komma innan man lägger beställningen.
Tack för svaren hörni!
Ja de känns rätt lugnt att köpa en M3 de kommande månaderna.
Nu kan man ju bara hoppas att nyheter som elbaklucka eller luftvärmepump hinner komma innan man lägger beställningen.
Tack för svaren hörni!
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Det här var intressant. Enligt handläggaren hos Transportstyrelsen jag pratade med imorse så löper bonus-malus i dess nuvarande form fram tills årsskiftet. Därefter finns det ännu inget beslut om bonus eller malus fr.o.m. 1 januari fram till när det nya bonus-malus förslaget träder i kraft.LasseTM skrev:Vart ser du dessa datum?Julleruff skrev:Nästan.ville9 skrev:Intressant!LasseTM skrev:Du får nya bonusen 1 januari, du ska dock inte vänta till 1 april med att köpa bil eftersom du då måste se till att den stannar i Sverige i minst 5 år annars riskerar du att förlora din bonus.
[...]
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Om du tittar på länken jag länkade tidigare så ser det ju ut som att du får 70k under 2021 men det nya 5 års förslaget förväntas träda i kraft i April 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
Var hittade ni källan till att den nuvarande bonus är kvar till april 2021?
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Good point!!AwesomePossum skrev:Det här var intressant. Enligt handläggaren hos Transportstyrelsen jag pratade med imorse så löper bonus-malus i dess nuvarande form fram tills årsskiftet. Därefter finns det ännu inget beslut om bonus eller malus fr.o.m. 1 januari fram till när det nya bonus-malus förslaget träder i kraft.LasseTM skrev:Vart ser du dessa datum?Julleruff skrev:Nästan.ville9 skrev:
Intressant!
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Om du tittar på länken jag länkade tidigare så ser det ju ut som att du får 70k under 2021 men det nya 5 års förslaget förväntas träda i kraft i April 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
Var hittade ni källan till att den nuvarande bonus är kvar till april 2021?
Vart finns egentligen bekräftad info på att man får 60.000:- i miljöbonus mellan 1/1 och 31/3??
Jag va för snabb på just den punkten innan och bara tog för givet!!
Kan det bli så här?
*Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021. (OK)
*Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 0 bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier (Sucker)
*Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k och förmånsvärde med +833:-. (Winner)
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och förmånsvärde med +833:- samt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Att addera till M3P kalkylen - bromsar efter 1500 mil för facila 13k. 

Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Alla bryr sig inte om förmånsvärde, de flesta som köper M3P köper den privat har jag fått för mig.Julleruff skrev:Good point!!AwesomePossum skrev:Det här var intressant. Enligt handläggaren hos Transportstyrelsen jag pratade med imorse så löper bonus-malus i dess nuvarande form fram tills årsskiftet. Därefter finns det ännu inget beslut om bonus eller malus fr.o.m. 1 januari fram till när det nya bonus-malus förslaget träder i kraft.LasseTM skrev:Vart ser du dessa datum?Julleruff skrev:Nästan.ville9 skrev:
Intressant!
Tolkar jag dig rätt att det fungerar enligt följande.
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 70k bonus.
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år?
Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021.
Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 60k bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier signalerar at det de inte släpper igenom den.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... E7K4CS0UmM
Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k.
Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och och ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar.
Om du tittar på länken jag länkade tidigare så ser det ju ut som att du får 70k under 2021 men det nya 5 års förslaget förväntas träda i kraft i April 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... ansporter/
Var hittade ni källan till att den nuvarande bonus är kvar till april 2021?
Vart finns egentligen bekräftad info på att man får 60.000:- i miljöbonus mellan 1/1 och 31/3??
Jag va för snabb på just den punkten innan och bara tog för givet!!
Kan det bli så här?
*Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021. (OK)
*Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 0 bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier (Sucker)
*Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man 70k och förmånsvärde med +833:-. (Winner)
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man 70k och förmånsvärde med +833:- samt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
Ska man ha den som förmånsbil tar de flesta LR AWD med tanke på prisskillnaden.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Vänta på nya celler?
Nej! För då kommer du få vänta i all evighet, jag tror de kommer komma snart under en väldigt lång tid
Vänta till 2021 på rätt kombo av bonus och förmånsvärde?
Ja kanske det, och under tiden kan du provköra alla alternativ på elbilsmarknaden. Då kommer du vara helt säker på att du valt rätt när du får din M3P.
Nej! För då kommer du få vänta i all evighet, jag tror de kommer komma snart under en väldigt lång tid

Vänta till 2021 på rätt kombo av bonus och förmånsvärde?
Ja kanske det, och under tiden kan du provköra alla alternativ på elbilsmarknaden. Då kommer du vara helt säker på att du valt rätt när du får din M3P.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
-
- Inlägg: 7426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dålig idé att köpa M3 Performace i början av 2021?
Beror inte det på hur man kör?Frippanecci skrev:Att addera till M3P kalkylen - bromsar efter 1500 mil för facila 13k.
Om man mest använder elmotorerna för att bromsa, samt är lite noga med att bromsa till ordentligt en gång så nära inpå som det går när man ska parkera bilen om man varit ute och kört i väta... På så sätt får man bort mycket fukt för att minimera rostangreppet som blir under tiden bilen står parkerad. Sen kollar man bromsarna lite snabbt nästa gång man ska ut och köra. Är det lite rost på skivorna (som det kan bli på alla bilar med vanliga stålskivor) ser man bara till att trycka till lite på bromsarna från ca 90 till 60 km/h - och vips är rosten på skivorna borta. Funkar utmärkt på min fem år gamla gasdrivna VW Golf Kombi... Jag har varken behövt byta skivor eller belägg på ca. 10.000 mil (vilket i och för sig mest varit motorväg om vi ska vara helt ärliga)...
Varför skulle det inte funka på en M3P?...
EDIT: Jag använder inte heller den adaptiva farthållaren/automatiska inbromsningen eftersom den i mitt tycke (på en bil med förbränningsmotor) sliter för mycket på bromsarna och dessutom sabbar bränsleförbrukningen helt i onödan. Det kanske bara påverkar på marginalen – vad vet jag – men oavsett tycker jag bara det är störigt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting