Gammalt och nyttigt:
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att UMC/EVSE ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av UMC/EVSE via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla (vilket vi nu har gjort, kostade 4018 kr ink. moms med endast Schuko-adaptern, adaptern för blått uttag 16A 1-fas kommer separat, skulle tro den kostar ca 600 kr ink moms) eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" (som du hittar här: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket) med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms. (Jag jobbar inte för evconnect, ifall någon undrar. Googlat en del och tyckte denna verkade prisvärd vid jämförelse med lite annat.)