https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... P1EALw_wcB
Eller vad ska man ha?

(OBS! Är till en ID.3 inte till en Tesla.)
Moderator: Redaktion
Yes den funkar fint som reseladdare, om du ska ladda hemma rekommenderas fast laddbox. (T.ex den volkswagen säljer)markuswesterberg skrev:Är det en sådan här man ska ha?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... P1EALw_wcB
Eller vad ska man ha?
(OBS! Är till en ID.3 inte till en Tesla.)
Kan man inte ställa hur många ampere man vill ladda med i en ID3?ovelundkvist skrev:Följer det inte med en laddare med ID.3?!?
Medföljer endast Typ 2 kabel. Och jag vet inte faktiskt inte ännu om man kan ställa laddningen via bilen. Hoppas verkligen det. Men annars var ju den ställbara sladden ett bra alternativ!Zalman3 skrev:Kan man inte ställa hur många ampere man vill ladda med i en ID3?ovelundkvist skrev:Följer det inte med en laddare med ID.3?!?
Det låter ju verkligen kanon. Nån som vet??MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
När har du tänkt använda Schuko-kabel? Jag har aldrig laddat med min Schuko-kabel som följde med bilen (eller jo, jag har testat att den fungerade en gång). Typ 2-kabel är den man använder.markuswesterberg skrev:Medföljer endast Typ 2 kabel. Och jag vet inte faktiskt inte ännu om man kan ställa laddningen via bilen. Hoppas verkligen det. Men annars var ju den ställbara sladden ett bra alternativ!Zalman3 skrev:Kan man inte ställa hur många ampere man vill ladda med i en ID3?ovelundkvist skrev:Följer det inte med en laddare med ID.3?!?
Kör inte med laddbox, varken hemma eller på jobbet. Ställer alltid bara ner till 8A. Räcker. Samt att man vill kunna nödladda vid behov, vid fjällstugan, ute på landet, hos vänner etc.Trean skrev:När har du tänkt använda Schuko-kabel? Jag har aldrig laddat med min Schuko-kabel som följde med bilen (eller jo, jag har testat att den fungerade en gång). Typ 2-kabel är den man använder.markuswesterberg skrev:Medföljer endast Typ 2 kabel. Och jag vet inte faktiskt inte ännu om man kan ställa laddningen via bilen. Hoppas verkligen det. Men annars var ju den ställbara sladden ett bra alternativ!Zalman3 skrev:Kan man inte ställa hur många ampere man vill ladda med i en ID3?ovelundkvist skrev:Följer det inte med en laddare med ID.3?!?
Ingen bra ide, efter några år kommer troligen ditt uttag vara brunt även om det inte börjar brinna. Det finns en anledning till att många vill förbjuda shukoladdning av elbil. I min värld ska det bara ses som en nödlösning vid fjällstugan eller liknande. Hittade laddkabeln jag frågade efter men det verkar som att den aldrig kom ut på marknaden. Chrget hette den.markuswesterberg skrev:Kör inte med laddbox, varken hemma eller på jobbet. Ställer alltid bara ner till 8A. Räcker. Samt att man vill kunna nödladda vid behov, vid fjällstugan, ute på landet, hos vänner etc.Trean skrev:När har du tänkt använda Schuko-kabel? Jag har aldrig laddat med min Schuko-kabel som följde med bilen (eller jo, jag har testat att den fungerade en gång). Typ 2-kabel är den man använder.markuswesterberg skrev:Medföljer endast Typ 2 kabel. Och jag vet inte faktiskt inte ännu om man kan ställa laddningen via bilen. Hoppas verkligen det. Men annars var ju den ställbara sladden ett bra alternativ!Zalman3 skrev:Kan man inte ställa hur många ampere man vill ladda med i en ID3?ovelundkvist skrev:Följer det inte med en laddare med ID.3?!?
Det är, såvitt jag vet, endast Teslas EVSE som har problem med norska schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
Risken med Schuko ökar markant om man lossar den varje dag. Ännu värre om man slarvar och drar ut den i uttaget innan bilen.MarkusL skrev:Ingen bra ide, efter några år kommer troligen ditt uttag vara brunt även om det inte börjar brinna. Det finns en anledning till att många vill förbjuda shukoladdning av elbil. I min värld ska det bara ses som en nödlösning vid fjällstugan eller liknande. Hittade laddkabeln jag frågade efter men det verkar som att den aldrig kom ut på marknaden. Chrget hette den.markuswesterberg skrev:Kör inte med laddbox, varken hemma eller på jobbet. Ställer alltid bara ner till 8A. Räcker. Samt att man vill kunna nödladda vid behov, vid fjällstugan, ute på landet, hos vänner etc.
Visst skall man vara försiktig med Schuko-laddning, men man ska inte överdriva riskerna heller, med korrekt installerat uttag funkar det alldeles utmärkt.MarkusL skrev:Ingen bra ide, efter några år kommer troligen ditt uttag vara brunt även om det inte börjar brinna. Det finns en anledning till att många vill förbjuda shukoladdning av elbil. I min värld ska det bara ses som en nödlösning vid fjällstugan eller liknande.
Du kan bygga en egen om du är vän med elektronik, jag har gjort en egen laddare med olika adaptrar för tex CEE 16A, perilex och schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
Visa den gärna!LasseTM skrev:Du kan bygga en egen om du är vän med elektronik, jag har gjort en egen laddare med olika adaptrar för tex CEE 16A, perilex och schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
Funkar grymt bra kan välja mellan 6A eller 13A på min laddare eller ställa valfritt i bilen.
Svarar mig själv, testade nyss på en ID.3 hos ÅF. Funkade utmärktmarkuswesterberg skrev:Går det att använda Teslas UMC 1-fas (som medföljer M3) för att ladda andra fordon än Tesla? Eller är dessa "låsta" till att bara fungera i Teslas bilar?
Ja, den vill man ju se!!Teslaspolen skrev:Visa den gärna!LasseTM skrev:Du kan bygga en egen om du är vän med elektronik, jag har gjort en egen laddare med olika adaptrar för tex CEE 16A, perilex och schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
Funkar grymt bra kan välja mellan 6A eller 13A på min laddare eller ställa valfritt i bilen.
Jag vill minnas att bild är upplagd tidigare, så om man har svart bälte i sökning såmarkuswesterberg skrev:Ja, den vill man ju se!!Teslaspolen skrev:Visa den gärna!LasseTM skrev:Du kan bygga en egen om du är vän med elektronik, jag har gjort en egen laddare med olika adaptrar för tex CEE 16A, perilex och schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
Annars kan man kolla här.Bjelke skrev:Jag vill minnas att bild är upplagd tidigare, så om man har svart bälte i sökning såmarkuswesterberg skrev:Ja, den vill man ju se!!Teslaspolen skrev:Visa den gärna!LasseTM skrev:Du kan bygga en egen om du är vän med elektronik, jag har gjort en egen laddare med olika adaptrar för tex CEE 16A, perilex och schuko.MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?
kan man nog hitta den
Tänker du på den här (som jag och andra har postat om i några andra trådar)?MarkusL skrev:Har också en id3 på G och funderat lite på att köpa en schukosladd men det känns kass att köpa en som bara är schuko då man kommer att använda den ytterst sällan. Vet att jag sett en billigare variant av juicebooster där man kan ha en mängd olika adaptrar så att man kan ha den även till Teslan. Om jag minns rätt skulle den likt juicebooster klara ojordade kontakter och att man skulle kunna köra schuko i Norge på den. Tyvärr hittar jag den inte nu, någon som vet vad jag pratar om?