De är till för plugin-hybrider. Har aldrig orkat koppla in mig nånstans med typ2 trots över tre år med dubbla elbilar.
Jag brukar koppla in mig om det är trefas 11kW eller mer, om inte annat så inbillar jag mig att man kanske gör lite reklam för elbilar.
Det jag reagerade över på IKEA är att det väl inte är tidsenligt att idag bygga dessa "hybrid-stolpar", de fyra 3.7kW-stolpar som fanns sedan många år var väl ok, men att idag bygga 12 nya enfas-stolpar är väl bara dumt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
De är till för plugin-hybrider. Har aldrig orkat koppla in mig nånstans med typ2 trots över tre år med dubbla elbilar.
Jag brukar koppla in mig om det är trefas 11kW eller mer, om inte annat så inbillar jag mig att man kanske gör lite reklam för elbilar.
Det jag reagerade över på IKEA är att det väl inte är tidsenligt att idag bygga dessa "hybrid-stolpar", de fyra 3.7kW-stolpar som fanns sedan många år var väl ok, men att idag bygga 12 nya enfas-stolpar är väl bara dumt?
/fth
Jag tänker tvärtom. Att man gör reklam för elbilar när man visar att man inte måste jaga laddning hela tiden. Samt att jag inte tycker att man ska ta en stolpe om man inte verkligen behöver.
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Brukar stanna och ladda där faktiskt, är lagom med 1 timma laddning samtidigt som jag är inne på Ica maxi för att storhandlar i för besök i sommarstugan som ligger några mil till bort från Linköping.
Gör att jag slipper tänka på vilken hastighet jag håller från Tullinge till sommarstugan med min SR+
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018 Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.
Kan bekräfta att det funkar utmärkt att ladda Model 3 med 32A 1-fas.
Därför tesla skickar med en tjock 32A typ 2 kabel istället för en tunnare 16A som annars hade räckt för 11kW laddning:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Tyvärr är alla laddare på Ikea 3,7kW finns inga som är 11kW
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.
Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Jag vet att de hade framtill en tid tillbaka enbart 4 laddare som jag aldrig provat så dessa har jag ingen aning om men de har smällt upp typ 8-10 till och dessa kostar
IKEA Uppsala har åtta 32A enfas-laddare. Model 3 kan utnyttja dem fullt ut, dvs 7,4 kW (fast minst ett av ladduttagen var trasigt igår). Inte imponerande, men bättre än värdelöst. Strömmen är gratis.
Det verkar som att IKEA har olika varianter vid sina varuhus.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.