
https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Moderator: Redaktion
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Walker skrev:Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Så kan det vara, om tillverkaren framför sig som en premiumtillverkare och tar priser därefter så är det väll dock rimligt att kunden sätter förväntningarna därefter?kallekula skrev:MB, Audi och Volvo i botten. Aningen bättre än Tesla absolut men ändå.
Kan det vara att ingen bryr sig om något skramlar på en Dodge men Mercan ska vara tipptopp?
Tror det beror på hur man definierar kvalitet. I min värld har jag aldrig mätt lack med mikrometer eller öht funderat på panel-passning, men vill ha en bil som bara går å går. Där har både mina tidigare Toyotor och Teslor levererat.Verdi skrev:Walker skrev:Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Stämmer inte mot dina förutfattade meningar?Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.Verdi skrev:Walker skrev:Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Stämmer inte mot dina förutfattade meningar?Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Walker skrev:Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.Verdi skrev:Walker skrev:Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Stämmer inte mot dina förutfattade meningar?Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Oskobe skrev:Gabska säker på att Tesla BMW f fl hamnar i botten p g a att de har mer kräsna ägare som tycker de betalt mycket och att det då ska vara perfekt. Jag har ägt många bilar och aldrig hört talas om panel gaps innan Tesla. Den som köper en 170 tkr folkvagn kollar inte sådant.
Kan bara hålla med även om en av mina tre Teslor hittills var otroligt felfri (vilket inte kan sägas om dom andraPhR34k skrev:De har dålig kvalitetskontroll det kan nog ingen säga något annat om.
Har aldrig varit inne med en helt ny bil så många ggr som dessutom inte återgärdats för att det är "normalt"![]()
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.vigge50 skrev:J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.
https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.frippe skrev:Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.vigge50 skrev:J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.
https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.
Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Detta. Omöjligt att dra några som helst slutsatser när insamlingsmetoden varierar.frippe skrev:Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.
Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Beigler skrev:Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...
Har du några exempel? Tänker du på drivlinan kanske? Annars tycker jag det finns otäckt mycket trams som kan gå sönder på en Model S jämfört med mina tidigare bilar.Verdi skrev:Beigler skrev:Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...
Ja, fast Tesla saknar en jäkla massa funktioner jämfört med en del andra bilar också.
Visst kan det vara värre än vad det visar.dd88 skrev:Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.frippe skrev:Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.
Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.
Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Med tanke på att Tesla medvetet undanhåller korrekt siffror så är det rimligt att anta att det är värre då dom annars hade tjänat på att samarbeta.
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....Verdi skrev:Walker skrev:Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.Verdi skrev:Walker skrev:Inte bara känns.... det ÄR märkligt.Zalman3 skrev:Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Stämmer inte mot dina förutfattade meningar?Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Nu skojar du? Du har inte statistiskt säkerställt underlag för att kunna göra såna bedömningar. Den här listan baserar sig på många fler bilar än du nånsin kommit i kontakt med.
Walker skrev:Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....