Procent istället för km på skärmens "batteri"
Moderator: Redaktion
Procent istället för km på skärmens "batteri"
Hur växlar jag mellan km och procent på det gröna batteriet på skärmen?
Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"
Tror det är inställningarna på fliken Display där du kan välja mellan “Energy” eller ”Distance”. Har mitt UX på engelska så vet inte vad de översatt till på svenska.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Re: Procent istället för km på skärmens
Ja, Tesla har fruktansvärt små skärmar. Det är dags för en uppgradering!John Galt skrev:Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.
Jerker skrev:Ja, Tesla har fruktansvärt små skärmar. Det är dags för en uppgradering!John Galt skrev:Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.

Model S P85DL+
KWh behöver vi också...John Galt skrev:Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Borde inte vara svårt att både visa procent och avstånd som option.
Och när man ändå håller på kan man väl göra ”100kw-streck” På linjen som visar förbrukning eller regenerering...
Saknar faktiskt lite mer individuella inställningar på utseendet på skärmen. Det är ju för fasen en avancerad dator som styr så det borde inte vara svårt att göra möjligt...
Och när man ändå håller på kan man väl göra ”100kw-streck” På linjen som visar förbrukning eller regenerering...
Saknar faktiskt lite mer individuella inställningar på utseendet på skärmen. Det är ju för fasen en avancerad dator som styr så det borde inte vara svårt att göra möjligt...
Det var några som inte fattade att mitt inlägg var sarkastiskt med att man inte fick plats med både och på de gigantiska skärmarna.Black skrev:Borde inte vara svårt att både visa procent och avstånd som option.

Vem twittrar idén till Elon?

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
En smiley på ditt inlägg hade nog gjort att vi hade fattat 

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Nja, jag tycker nog att ni som inte fattade ironin får lägga på en smiley. Kanske denna?

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ta det du.John Galt skrev:
Vem twittrar idén till Elon?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Haha vad snyggt det var! Klart som korvspad!tor-ake skrev:En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:![]()

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag måste dock sticka ut hakan här och försvara BRU.tor-ake skrev:Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:![]()
Vid en första anblick är applikationen förstås väldigt förvirrande, med mängder av kontroller med kryptiska titlar "strösslade" över skärmen, men när man har använt den ett tag så inser man att det faktiskt är rätt genomtänkt, och lämpar sig väl för den tänkta målgruppen, som främst är avancerade användare som vill manipulera namnen på ett stort antal filer på hyfsat avancerade sätt.
Jag använde BRU en hel del förut, och det går att göra väldigt mycket användbara operationer när man väl tagit sig över den initiala "chocken" och luskat lite i vad de olika rutorna representerar

Jag väljer hellre ett flexibelt och kraftfullt verktyg som kräver lite initial inlärning, än ett lättanvänt verktyg som begränsar mig i vad jag kan göra. Det idealiska skulle kanske vara ett flexibelt och kraftfullt verktyg som samtidigt är väldigt lättanvänt, det är dock ganska sällsynt, och kanske inte högprioriterat, eftersom det ofta är olika målgrupper, med väldigt olika krav på UX, man riktar sig till.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.tor-ake skrev:En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
[/img]
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har också alltid % på displayen.Tobberoth skrev:Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.tor-ake skrev:En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
[/img]
Sen håller jag koll på antal km kvar på rutten och energimätarens bedömning om hur många km jag kommer baserat på senaste 10/25/50km körning, är diffen däremellan låg och minskar så sänker jag farten.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Intressant, vi använder oss av olika mentala modeller antar jag. När du säger "hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda", hur tänker du då? Säg att t.ex. procenträknaren säger 57% och navigatorn säger 190km kvar till destination/laddare, hur använder du den informationen?Tobberoth skrev:Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.
När jag körde Leaf/24 då uppskattade jag hur många procent jag tappade per km för att avgöra hur många km jag hade kvar (GOM, som skulle göra det jobbet var inte så bra på det), men det var ju ganska lätt då 1% ungefär = 1km på leaf/24, men på Model 3 är det ju nånstans mellan 3-5km per procentenhet. På teslan använder jag kilometerkvar-siffran ungefär som jag använde procenten kvar på Leafen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Tobberoth skrev:Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.tor-ake skrev:En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
[/img]
Det här har varit på tapeten ett otal ggr men för mig är procent helt irrelevant.
Står det 300 km enligt Typical så vet jag direkt vad det innebär för mig under rådande omständigheter. Säg att jag ligger på ca 240 Wh/km, vilket ligger ca 20% över Typical consumption. Då är det bara att dra av 20% från 300 km. För min hjärna är det tankesättet helt "automatiskt". Hjärnan kopplar direkt.
Skulle jag ha % så säger det mig ingenting egentligen. Jo, jag vet att batteriet "nog" håller ca 95 kWh efter degradering och att 61% kvar innebär "strax under 60 kWh". Men sen tycker jag det är krångligare. 60/2,4 tar jag inte i huvudet rakt upp och ner.
Hur gör ni som envisas med procent? Har ni en egen "typical consumption" i huvudet. Att 1% tar er ungefär x km? Men det blir mycket trubbigare tycker jag.
Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Jerker skrev:Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
Nej. Körde bara gamla skrothögar innan jag blev med elbil. På Zoen hade man ju både en stapel och en km-visning. Det var bra, tycker jag. Så frågan om inte Tesla kan visa båda samtidigt är befogad.Verdi skrev:Jerker skrev:Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag har alltid km, vill jag veta procent tar jag bara kvarvarande mil x 2 så blir det procenten.
Ex.
300km = 60% SOC
Funkar på lr och performance så länge batteriet ej tappat för mkt kapacitet.
Ex.
300km = 60% SOC
Funkar på lr och performance så länge batteriet ej tappat för mkt kapacitet.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
%...
3,3% per mil.
10%, 3 mil. Enkelt.
3,3% per mil.
10%, 3 mil. Enkelt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fast det beror ju på temperatur, vind, nederbörd, hastighet, körstil...bonath skrev:%...
3,3% per mil.
10%, 3 mil. Enkelt.
Jerker skrev:Nej. Körde bara gamla skrothögar innan jag blev med elbil. På Zoen hade man ju både en stapel och en km-visning. Det var bra, tycker jag. Så frågan om inte Tesla kan visa båda samtidigt är befogad.Verdi skrev:Jerker skrev:Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Lösningen är att kolla på energi-grafen och projected range på stora skärmen, och där välja 10/25/50km utifrån vad man tror är mest representativt för den körning man har framför sig.