Jag har en Model S från 2016 idag. Jag är sugen på att uppgradera men vi kommer snart gå från två till tre barn och de kommer vara i åldrarna 5 + 2,5 + 0 år. Dvs en framåtvänd stol, en bakåtvänd stol och ett babyskydd.
Vi har två stolar idag, båda ganska stora, en framåtvänd bakom föraren och en bakåtvänd bakom passagerarstolen. Båda dessa är fastsatta med bälten, alltså inte ISOfix.
Vi sitter två vuxna fram och vi kan utgå från att jag (som är längst) kommer köra när vi sitter två vuxna i bilen. Det kan tilläggas att jag är lång (193cm) så jag vill ha förarstolen ganska långt bak.
Så, är det någon som har tre stolar i en Model S och hur fungerar det i så fall? Enligt Tesla-personal och tydligen manualen (har dock inte läst) ska man inte ha barnstolar fram. Gäller det bara bakåtvända eller även framåtvända?
En tanke är att ha 5-åringen framåtvänd på passagerarstolen (långt framdragen). Bakåtvänd 2,5-åring bakom passagerarsätet och sen babyskyddet antingen i mitten bak (går det?) eller bakom föraren men då med ISOfix för att ta minimalt med plats mot förarstolen. Fungerar detta eller ska jag bara glömma en ny S och köpa en X istället? För i en X antar jag att det inte blir ett problem, eller?
Sen kan ju tilläggas att när minstingen är 1 år så blir det alltså 6 + 3,5 + 1 år gamla barn och då vet jag att min fru kommer förespråka en bakåtvänd stol för 3,5-åringen. Det är om möjligt ännu krångligare med två bakåtvända stolar och en framåtvänd.
Råd (och bilder!) önskas