3 barnstolar i en S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Johan_E

3 barnstolar i en S?

Inlägg av Johan_E »

Hej,

Jag har en Model S från 2016 idag. Jag är sugen på att uppgradera men vi kommer snart gå från två till tre barn och de kommer vara i åldrarna 5 + 2,5 + 0 år. Dvs en framåtvänd stol, en bakåtvänd stol och ett babyskydd.

Vi har två stolar idag, båda ganska stora, en framåtvänd bakom föraren och en bakåtvänd bakom passagerarstolen. Båda dessa är fastsatta med bälten, alltså inte ISOfix.
Vi sitter två vuxna fram och vi kan utgå från att jag (som är längst) kommer köra när vi sitter två vuxna i bilen. Det kan tilläggas att jag är lång (193cm) så jag vill ha förarstolen ganska långt bak.

Så, är det någon som har tre stolar i en Model S och hur fungerar det i så fall? Enligt Tesla-personal och tydligen manualen (har dock inte läst) ska man inte ha barnstolar fram. Gäller det bara bakåtvända eller även framåtvända?

En tanke är att ha 5-åringen framåtvänd på passagerarstolen (långt framdragen). Bakåtvänd 2,5-åring bakom passagerarsätet och sen babyskyddet antingen i mitten bak (går det?) eller bakom föraren men då med ISOfix för att ta minimalt med plats mot förarstolen. Fungerar detta eller ska jag bara glömma en ny S och köpa en X istället? För i en X antar jag att det inte blir ett problem, eller?

Sen kan ju tilläggas att när minstingen är 1 år så blir det alltså 6 + 3,5 + 1 år gamla barn och då vet jag att min fru kommer förespråka en bakåtvänd stol för 3,5-åringen. Det är om möjligt ännu krångligare med två bakåtvända stolar och en framåtvänd.

Råd (och bilder!) önskas :)
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare

Re: 3 barnstolar i en S?

Inlägg av AndersBosson »

Har tre barn men inte i barnstol nu när jag har teslan . Jag skulle satt den framåtvända i mitten och de andra på varsin sida. När du sedan bara har en bakåtvänd skulle jag sätta den i mitten i stället
Johan_E

Inlägg av Johan_E »

Jag tror tyvärr att en bakåtvänd bakom min förarstol blir för tight. Möjligen att det går med en ISOfix-stol som är minimalt "djup". Med vår nuvarande bakåtvända får jag inte plats att köra men den sitter alltså på passagerarsidan nu. Om jag sitter i passagerarsätet fram får jag ha benen lite vikta åt sidan för att få plats.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Johan_E skrev:
Hej,

Enligt Tesla-personal och tydligen manualen (har dock inte läst) ska man inte ha barnstolar fram. Gäller det bara bakåtvända eller även framåtvända?
I manualen står det att man inte ska ha bilbarnstol, varken framåt- eller bakåtvänt, i framsätet med aktiverad airbag. Det står också att statistiskt sett är de säkrare där bak. Men det är ju inte samma sak som att man inte "ska" ha dem där framme.
Screenshot_20200610-200143_Drive.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

Har en Model S och har stod för två år sedan i samma läge som du. Tre barn på 0, 2, 4. Övervägde starkt byte till MX, men behöll vår MS.

Vi tänkte ha alla tre i baksätet, men det blev oftast 4-åringen fram i en mer avancerad framåtvänd stol för 4+ åringar, tvååringen bakom förarsätet i en Cybex Cirona, och minstingen i en MaxiCosi på Click-in bas bakom passagerarsätet. Inte helbra, men funkade ok för oss. Jag är 187, och hade inga problem att ha sätet som normalt.

Orsaken att vi oftast satt en vuxen bak, var att kunna ta hand om minstingen istället för att behöva stanna, sen blev det rätt trångt med tre stolar i bredd, och rätt krångligt att spänna fast barnen.

-Efter ett år installerade vi dock två extrasäten i bagageutrymmet för 5 & 3-åringen, och det var nog det bästa vi gjort på länge. Barnen är överlyckliga, och vi slipper tre bulkiga barnstolar i bilen. Rekommenderas.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Ett alternativ kanske kan vara att köpa en S med bakåtvända säten i bagaget? Har det själv, och det är faan det bästa sedan skivat bröd! Skitiga ungar rakt ner bagaget .... !! :D
Johan_E

Inlägg av Johan_E »

Bernando skrev:
I manualen står det att man inte ska ha bilbarnstol, varken framåt- eller bakåtvänt, i framsätet med aktiverad airbag. Det står också att statistiskt sett är de säkrare där bak. Men det är ju inte samma sak som att man inte "ska" ha dem där framme.
Tack. Här kommer säkerheten nog trumfa även om jag kan hålla med om att det kanske är mer teoretiskt än praktiskt. Vet många som har framåtvänd barnstol fram.
Blixten skrev:
Efter ett år installerade vi dock två extrasäten i bagageutrymmet för 5 & 3-åringen, och det var nog det bästa vi gjort på länge. Barnen är överlyckliga, och vi slipper tre bulkiga barnstolar i bilen. Rekommenderas.
Gällande bakåtvända stolar i bagaget så har jag sett detta och tycker det verkar som en bra lösning. När kan man börja sitta där? 3 år skriver du. Skulle 2,5 funka tror du? Framförallt undrar jag hur det blir med lastutrymmet? Jag kan inte ha takbox på min S så att få in barnvagn till bebisen, väskor med kläder för 3 barn och 2 vuxna när bakluckan är full med barn känns svårt. Eller?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Ska man ha tre bilbarnstolar där bak gäller det att ha rätt modeller. Mätte precis avståndet mellan våra två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet (ena med bälte, andra med isofix). På smalast stället är det 35 cm, så vi hade inte fått plats med en tredje. Isofixen är relativt smal i sig, men utnyttjar utrymmet mot dörren dåligt. Den med bälte kan man installera någon cm offcenter jämfört mitten på sätet, så två bältesstolar hade nog tagit mindre plats från mittensätet.

Man sitter dock relativt ok ändå, det smalast stället är en bit upp från sätet, så lår och höft får plats undertill. Som kuriosa kan nämnas att jag inte fick plats bak i mitten på vår gamla V70, men i MS går det bra. Sen att man inte vill sitta inklämd mellan barnen är en femma :D
MS P85 2014
Skriv svar