Tips vid köp av begagnad MX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lundln
Teslaägare

Inlägg av Lundln »

Hej!
Jag har precis registrerat mig på forumet för att lära mig mer om Teslas bilar.
Jag letar efter en begagnad Model X att leasa.
~2-3 år gammal.

Vad Är viktigt att kolla på?

Vad är förväntad prisbild?

Vilka tillval eller options är ett måste för en framtida försäljning?

Hur försiktig behöver man vara med bilar vars nybilsgaranti gått ut?

Det jag läst mig till hittills är följande:
* minst 90d men gärna 100d
* Full autopilot är onödigt tillval för tillfället
* MCU1 är långsammare men funkar, MCU2 kom i mitten av 2018 och är att föredra
* AP2 har eventuellt inte stöd för Full auto pilot i framtiden pga hårdvarubegränsningar. Är detta en risk för andrahandsmarknaden?
* 7sits är ett onödigt alternativ, dåligt med plats på sista raden och tar upp mycket bagageutrymme.
* Gul rand på MCU är ett relativt vanligt fel, kan behandlas med UV lampa utan kostnad (åtminstone en gång)

Vad mer behöver jag ha med mig när jag tittar på alternativen?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Re: Tips vid köp av begagnad MX

Inlägg av oscfor »

Köp den här. 4 år/8000 mils garanti.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJXCC ... edirect=no
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Lundln skrev:
* AP2 har eventuellt inte stöd för Full auto pilot i framtiden pga hårdvarubegränsningar. Är detta en risk för andrahandsmarknaden?
* 7sits är ett onödigt alternativ, dåligt med plats på sista raden och tar upp mycket bagageutrymme.
* Gul rand på MCU är ett relativt vanligt fel, kan behandlas med UV lampa utan kostnad (åtminstone en gång)
Det finns lite olika åsikter om FSD är värt pengarna eller inte, med Autopilot som ingår får du de i mina ögon viktigaste funktionerna, adaptiv farthållare och filhållning, jag skulle själv sakna automatiskt filbyte mest, men NoA, summon etc tycker jag är helt meningslösa för närvarande. Du kan alltid köpa till FSD senare om du ångrar dig, jag skulle iaf rekommendera att inte betala extra för det från start.

Jag har MCU1 själv, web-läsaren är ju bedrövligt långsam, jag får inte heller Netflix, vissa av spelen etc, det är dock inget jag saknar, vill jag titta på film så har jag mobilen :)
För basfunktionerna i bilen fungerar MCU1 alldeles utmärkt.

7-sits efter mitten av 2017 har nästan lika stort bagageutrymme som 5-sits, det är bara monopost-bilar (tidiga 7-sits och alla 6-sits) som har begränsat babageutrymme. Dom två extraplatserna är helt ok i X, jag har själv (187cm) suttit där några gånger utan bestående men, och dom är väldigt bra att ha ibland.

Gul rand har jag inte råkat ut för (peppar, peppar), men det finns som du säger en fix för det.

Övrigt: X (liksom S) har haft rätt stora problem med främre drivaxlarna, det yttrar sig i form av vibrationer och skakningar i framvagnen när man trycker gasen i botten (vilket man har en tendens att göra i en Tesla), för pre-Raven finns det en permanent fix, jag har fått den installerad själv, inga problem efter det. För Raven tror jag inte någon permanent fix finns, men alla Raven är väl inom garanti fortfarande, så där får man iaf en temporär fix som håller ett tag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

https://tesla-info.com/issues.php

Läsvärt om man nu vågar köpa en Tesla med den kunskap som nu finns och bra sammanfattas i länken
Trevlig läsning, not :mrgreen:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
https://tesla-info.com/issues.php

Läsvärt om man nu vågar köpa en Tesla med den kunskap som nu finns och bra sammanfattas i länken
Trevlig läsning, not :mrgreen:
Förvånansvärt kort dokument. Jag skulle kunna skriva säkert tio sidor om min Volvo V60(som skulle vara Volvos mest felfria bil). Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lundln
Teslaägare

Inlägg av Lundln »

fth skrev:
Lundln skrev:
Det finns lite olika åsikter om FSD är värt pengarna eller inte, med Autopilot som ingår får du de i mina ögon viktigaste funktionerna, adaptiv farthållare och filhållning, jag skulle själv sakna automatiskt filbyte mest, men NoA, summon etc tycker jag är helt meningslösa för närvarande. Du kan alltid köpa till FSD senare om du ångrar dig, jag skulle iaf rekommendera att inte betala extra för det från start.

Jag har MCU1 själv, web-läsaren är ju bedrövligt långsam, jag får inte heller Netflix, vissa av spelen etc, det är dock inget jag saknar, vill jag titta på film så har jag mobilen :)
För basfunktionerna i bilen fungerar MCU1 alldeles utmärkt.

7-sits efter mitten av 2017 har nästan lika stort bagageutrymme som 5-sits, det är bara monopost-bilar (tidiga 7-sits och alla 6-sits) som har begränsat babageutrymme. Dom två extraplatserna är helt ok i X, jag har själv (187cm) suttit där några gånger utan bestående men, och dom är väldigt bra att ha ibland.

Gul rand har jag inte råkat ut för (peppar, peppar), men det finns som du säger en fix för det.

Övrigt: X (liksom S) har haft rätt stora problem med främre drivaxlarna, det yttrar sig i form av vibrationer och skakningar i framvagnen när man trycker gasen i botten (vilket man har en tendens att göra i en Tesla), för pre-Raven finns det en permanent fix, jag har fått den installerad själv, inga problem efter det. För Raven tror jag inte någon permanent fix finns, men alla Raven är väl inom garanti fortfarande, så där får man iaf en temporär fix som håller ett tag.

/fth
Tack för bra svar!
Skriv svar