Undrade vad det var och det visade sig vara en BMW X6 M COMPETITION.
Kollade på transportstyrelsen och fick se skatten...........
20421 kronor per år, 1702 per månad............


Å så säger dom att elbilar é alldeles för dyra...

Moderator: Redaktion
Alla demobilar är försäkrade genom generalagenten så länge återförsäljaren inte tagit över ägandeskapet.Bruno skrev:Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?
Kostar i basutförande som en S eller X
Kan detta vara den sista dinosaurien?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/Bruno skrev:Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?
Kostar i basutförande som en S eller X
Kan detta vara den sista dinosaurien?
Den bilen har/hade inte saluvagnslicens, handlarna brukar ha de skyltarna liggande om man ska provköra en dyr uddabil, de är dock gröna.dstr skrev:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/Bruno skrev:Demobil än så länge, ser att den är oförsäkrad... hur fungerar det då? Handlarförsäkring?
Kostar i basutförande som en S eller X
Kan detta vara den sista dinosaurien?
taliz skrev:Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.
Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?4dy skrev:taliz skrev:Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.
BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
taliz skrev:Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?4dy skrev:taliz skrev:Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.
BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.4dy skrev:taliz skrev:Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?4dy skrev:taliz skrev:Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.
BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
Tror du är förblindad av din egen övertygelse. Elbilar säljer, objektivt sett, uruselt trots subventioner. Inte ens i Norge är väl en majoritet av bilarna som säljs elbilar? Trots att de har massiva straffskatter på bränslebilar och momsbefrielse på elbilar.taliz skrev:Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.4dy skrev:taliz skrev:Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?4dy skrev:taliz skrev:Undra hur länge dom kan överleva på image.
Förr såg ju bilarna skapliga ut och låg i framkant rent tekniskt åtminstone.
Nu ser de vidriga ut, kostar ohemult mkt och har dessutom gårdagens teknik.
BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
De som däremot har den förmågan har inte sällan möjlighet att dra vinning av det.
Tex genom investeringar. Men sånt pysslar inte du med då antar jag?
Den är säkert både mindre och lättare än Model X.HX100 skrev:X6 var ett passande namn, låter precis som "excess". Överskott av fett.
Fredrik j skrev:Käbbel.
BMW bygger X6 för att marknaden efterfrågar dom än så länge. Kanske är det sista dinosaurien? Inte alla marknader och förmodligen inte i framtiden men just nu är SUV med tilltryckt taklinje högsta mode. Ingen biltyp för mig oavsett drivlina.
4dy skrev:Tror du är förblindad av din egen övertygelse. Elbilar säljer, objektivt sett, uruselt trots subventioner. Inte ens i Norge är väl en majoritet av bilarna som säljs elbilar? Trots att de har massiva straffskatter på bränslebilar och momsbefrielse på elbilar.taliz skrev:Det finns gott om folk som inte kan lägga ihop ett och ett och dra rimliga slutsatser.4dy skrev:taliz skrev:Nokia sålde hundratals miljoner telefoner. Hur många säljer dom idag?4dy skrev:
BMW säljer över 2,5 miljoner bilar per år. Hur många säljer "överlägsna" Tesla?
Visste inte att du kan se in i framtiden. Imponerande.
De som däremot har den förmågan har inte sällan möjlighet att dra vinning av det.
Tex genom investeringar. Men sånt pysslar inte du med då antar jag?
Hur ska elbilar ens nå upp i en tvåsiffrig procentsats i länder där den politiska viljan saknas? USA, Brasilien, Polen, Australien... ?
taliz skrev:
https://insideevs.com/news/407587/norwa ... arch-2020/
Det kommer alltid finnas "laggards", men det betyder inte att de kommer undgå utvecklingen för all framtid. Personbilar kom inte samtidigt på bred front på alla marknader, vissa fortsatte med häst och vagn ett bra tag till. Särskilt utvecklingsländer.
Något liknande detta är vad vi kommer se närmaste decenniet:
Nej, utvecklingen i Norge är fakta, som du ser i artikeln.4dy skrev:taliz skrev:
https://insideevs.com/news/407587/norwa ... arch-2020/
Det kommer alltid finnas "laggards", men det betyder inte att de kommer undgå utvecklingen för all framtid. Personbilar kom inte samtidigt på bred front på alla marknader, vissa fortsatte med häst och vagn ett bra tag till. Särskilt utvecklingsländer.
Något liknande detta är vad vi kommer se närmaste decenniet:
Som sagt, det är är vad du tror och hoppas ska hända. Eller är du så arrogant att du misstar dina egna tankar för fakta?
Det är väl iofs att betrakta som fakta att detta kommer att hända, det är bara hur lång tid det kommer att ta som är uppe för diskussion.4dy skrev:Som sagt, det är är vad du tror och hoppas ska hända. Eller är du så arrogant att du misstar dina egna tankar för fakta?
Visst det vill vi att det händer,men..taliz skrev:När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Grafen ovan visar Osborne-effekten. Att den är så tydlig är till stor del pga kapacitetsproblemet. Många fler vill köpa elbilar än det finns tillverkningskapacitet.nek0 skrev:Visst det vill vi att det händer,men..taliz skrev:När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Var ska vi hitta alla batterier som man behöver till det?
Eller vilken tidsperspektiv vi pratar om.
Det fanns massor med länder som var efter med omställningen innan corona skiten kom, nu är i princip alla fattiga och inte har råd med dyra elbilar.
TCO betyder inget för någon som inte har råd att köpa en dyr bil.
Alla kan inte köpa en Tesla och Tesla kan inte producera tillräckligt med bilar för hela världen.