Har en model 3 idag, utplockad i mars 2019. Företagsbil som är leasad på 3 år.
Då vi verkar få utökning i familjen sneglar jag lite på att uppgradera till Model Y i början på nästa år, ett år tidigare än avtalet på nuvarande bil går ut. Brukar det vara förenligt med extra kostnader eller andra negativa effekter av att lösa ett leasingavtal i förtid?
Eller är det bara att sälja av bilen och lösa restvärdet + det återstående ~12 månades leasingavgifter så är det klart?
I så fall är väl enda kostnaden att man även betalar ränta för de "missade" månaderna?
Är inga större problem att vänta ett år och byta då, men om inte merkostnaden är för hög kan jag tänka mig att byta i förtid.
Dyrt att bryta leasingavtal tidigt?
Moderator: Redaktion
Dyrt att bryta leasingavtal tidigt?
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Dyrt att bryta leasingavtal tidigt?
Ja, det brukar ju det. Jag kan inte svara för Tesla eller din leasinggivare, men på Audi/Volkswagen så kostar det 35% av kvarvarande leasingavgifter, dock alltid minst 3000 kr.dbar skrev:Har en model 3 idag, utplockad i mars 2019. Företagsbil som är leasad på 3 år.
Då vi verkar få utökning i familjen sneglar jag lite på att uppgradera till Model Y i början på nästa år, ett år tidigare än avtalet på nuvarande bil går ut. Brukar det vara förenligt med extra kostnader eller andra negativa effekter av att lösa ett leasingavtal i förtid?
Eller är det bara att sälja av bilen och lösa restvärdet + det återstående ~12 månades leasingavgifter så är det klart?
I så fall är väl enda kostnaden att man även betalar ränta för de "missade" månaderna?
Är inga större problem att vänta ett år och byta då, men om inte merkostnaden är för hög kan jag tänka mig att byta i förtid.
Enklast och mest förmånligt kanske är att få någon annan att ta över leasingen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag antar att det är finansiell leasing genom dnb eftersom det är tesla företagsleasing?
Jag hade en Kia genom dnb tidigare, som jag ville byta till en model 3 efter jag haft kian i ca 9mån. Det var inte jättepopulärt hos dnb, dom ville få mig att överlåta leasingen på någon annan. Enl kontrakt fick man inte bryta leasingen de första 12mån, men jag lyckades inte få svar på vad som hände om man ändå ville bryta den. Frågade flera gånger och fick bara svävande svar om att de endast kunde bryta leasingen om man hade finansiella svårigheter vilket jag då helt plötsligt hade
Bilen såldes via kvd och det var inga problem, fick överskottet inbetalt på konto. Jag hade en 12mån finansiell leasing med 70%rest, så jag hade hunnit betala av en del på bilen.
Har det i ditt fall gått 24 mån så kan jag inte tänka mig att det är några svårigheter. Läs kontraktet noga först och ring dom sen och kolla vad som gäller.
Jag hade en Kia genom dnb tidigare, som jag ville byta till en model 3 efter jag haft kian i ca 9mån. Det var inte jättepopulärt hos dnb, dom ville få mig att överlåta leasingen på någon annan. Enl kontrakt fick man inte bryta leasingen de första 12mån, men jag lyckades inte få svar på vad som hände om man ändå ville bryta den. Frågade flera gånger och fick bara svävande svar om att de endast kunde bryta leasingen om man hade finansiella svårigheter vilket jag då helt plötsligt hade

Har det i ditt fall gått 24 mån så kan jag inte tänka mig att det är några svårigheter. Läs kontraktet noga först och ring dom sen och kolla vad som gäller.
Under de första 12 månaderna är det svårt. Sen är det inga konstigheter, iaf om det är finansiell leasing. Om det blir dyrt eller ej beror på marknadsläget och vad du kan få för den. Lycka till!
Jag tror inte du ska vara allt för säker på att du får MY redan till början av nästa år. Först ska fabriken i Berlin bli färdig, så ska den köras in och så ska bilarna börja produceras (just nu är det bara jord där fabriken ska stå, Tesla har inte ens komplett byggtillstånd). Sen är det en ganska lång lista på folk som reserverade tidigt. Om du reserverar en MY idag så tror jag du ska vara glad om du får den under 2021!dbar skrev:Har en model 3 idag, utplockad i mars 2019. Företagsbil som är leasad på 3 år.
Men jag kan ha fel, då blir jag glatt överraskad!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mycket kan iofs hända iom Corona. Försäljningen kanske avtar snabbare än planerat i Nordamerika och har man då produktionskapacitet finns det ju få anledningar att inte skeppa till EU, likt man gör med Model 3 idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Vad säger du? Ska vi inte få tysk kvalitet på MY! Ska vi behöva dras med den amerikanska bilskruvarkvaliteten, nej vet du vad!taliz skrev:Mycket kan iofs hända iom Corona. Försäljningen kanske avtar snabbare än planerat i Nordamerika och har man då produktionskapacitet finns det ju få anledningar att inte skeppa till EU, likt man gör med Model 3 idag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nej, i januari blir det nog inget för min del, om för någon här i Sverige. Tysktillverkade där till, skulle inte sätta några pengar på det. Att bygga den fabriken och få igång produktionenstakten på under 12mån känns optimistiskt även för TeslaHelectriC skrev:
Jag tror inte du ska vara allt för säker på att du får MY redan till början av nästa år. Först ska fabriken i Berlin bli färdig, så ska den köras in och så ska bilarna börja produceras (just nu är det bara jord där fabriken ska stå, Tesla har inte ens komplett byggtillstånd). Sen är det en ganska lång lista på folk som reserverade tidigt. Om du reserverar en MY idag så tror jag du ska vara glad om du får den under 2021!
Men jag kan ha fel, då blir jag glatt överraskad!

Men räknar lite med att förbokning av MY endast kommer innebära någon månads försprång, jag bokade min Model 3 direkt vid eventet då den släpptes över 3 år innan leverans. Tog inte många veckor för lagerbilar att dyka upp och för icke förbokade bilar att dyka upp.
Så räknar ändå lite halvkallt med det går att få bilen hyfsat fort utan att förboka, när leveransläget klarnat är jag beredd att lägga en order förutsatt att merkostnaden inte är för stor då.
Älskar min M3a, och kommer klara oss med den första tiden utan problem. Men hade varit gött med en större bil senast fram emot hösten 2021.
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd